Forrás: Népszava

Bölcskei Gusztáv református püspök a Tiszántúli Református Egyházkerület éves közgyűlésén a minap annak adott hangot, hogy a tavalyi közgyűlés óta eltelt év a „szélsőségek időszaka” volt. Példaként és mintegy a „szélsőségek időszakának” nyitányaként hozta föl, hogy a történelem úgy alakította: a közgyűlés után került nyilvánosságra a „hazugság-beszéd”. Bölcskei üdvtörténeti perspektívába ágyazott történelemeszkatológiai felvetése szerint „a szélsőségek időszaka” ott volt az időjárásban, a politikában, a közéletben, a rendőri brutalitásban, az októberben megsebzett ünnepben, a fagykárban, a hőségben, de ott volt a vihar által megtépett épületekben, intézményekben is. S ott volt – mint mondta – a szélsőséges indulatokban, amelyek sokszor az egyházat sem kímélték.

Bölcskei érvelése tudós és racionális: szinte szó szerint megegyezik azokkal az i. e. 2.-i. sz. 2. század között keletkezett apokaliptikus látomásokkal, amelyek a végső jó birodalmának kezdetét, a Messiás eljövetelét a gonoszság és a bűn elszaporodásához kötötték. Tucatszámra születtek a természeti kataklizmákat és politikai katasztrófákat lefestő képek és víziók medrükből kilépő folyókról, fákat kitépő viharokról, fagyról és tűzről, valamint a fény fiainak harcáról a sötétség fiai ellen, az utolsó nagy összecsapásról, amelyben a jók legyőzik a gonoszokat. S olvasni arról is, hogy egyes nemzetek letérnek a törvény útjáról, „a besúgók elszaporodnak”, „a pénzeszacskók kiürülnek”, „a barátok egymásnak esnek”, „a bölcsesség elrejtőzik”, s „az a valaki uralkodik, akiben nem reménykednek a föld lakói.”

Bölcskei püspöknek természetesen joga van olyan narratívát alkotni a természeti elemekről, a történelemről és az aktuálpolitikáról, amilyet csak akar, s joga van mindezt megosztani a legvégső tudásra szomjúhozó nyájával. Megjegyzésünk csupán Bölcskei püspök éleslátásához és egyháztörténeti ismereteihez lenne. Ugyanis a „szélsőségek időszakának” taxatíve felsorolt jelenségei sorából mintha kifelejtette volna a hazai „történelmi” egyházaknak és egynéhány képviselőjének némely megnyilvánulását. Pedig Aurelius Augustinus (Szent Ágoston) óta illik tudni és vallani, hogy az egyház „földi száműzetésében”, s „a múlandó rossztól sújtva” nem azonosítható Isten országával, hiszen Isten városa (civitas Dei) és a Sátán városa (civitas Diaboli) csak a végítéletkor különül el egymástól, addig azonban a földi körülmények között „egymással keveredve” (civitas permixtae) léteznek. Azaz az egyházon belül is szép számmal akadnak farkasok, miként rajta kívül is léteznek bárányok.

Ám a püspök mintha megfeledkezett volna eme farkasokról, s az egyház makulátlan és a beteljesedett jóval azonosított pozíciójából vonta meg súlyos és ellentmondást nem tűrő ítéletét a világi (és természeti) eseményekről és történésekről. Leginkább azért, hogy a bűnös és romlott világgal szembeállíthassa és mint a moralitás legfőbb instanciáját legitimálhassa a hazai „történelmi” egyházakat.

Pedig lett volna miről leltárt készítenie a püspök úrnak. Például megemlíthette volna ama keresztény egyházak vezetőit, papjait és lelkészeit, akik a tavalyi októberi eseményekkor nyíltan kiálltak az utcai harcosok mellett. Beszélhetett volna azokról, akik a kereszténység küldetését összeegyeztethetőnek tartották azzal, hogy a zsidózástól hangos Kossuth téren maguk is aktív szerepet vállaljanak, és a legmocskosabb eszmék hangadói mellé szegődjenek. Szólhatott volna arról, hogy a Szabadság téri református templom harangzúgása milyen elszántságot, támaszt és önigazolást nyújtott az MTV épületének felgyújtására, rendőrök megtámadására, gépkocsik lángba borítására, utcai díszkövek felszedésére, s azok hajigálására összesereglett randalírozóknak. Kitérhetett volna arra, hogy a melegek büszkeségnapi felvonulását követő embervadászat után, magyar (és külföldi) állampolgárok megalázását és súlyos bántalmazását követően miért nem emelték fel a tőlük megszokott határozottsággal a hangjukat a keresztény egyházak, jóllehet a sértettek, szexuális orientáltságuktól függetlenül, maguk is Isten teremtményei és képmásai? Vajon miért nincs Bölcskei püspöknek szava az ellen, hogy Budapest utcáin egyre hangosabban és erőteljeseb­ben csendül fel az ország gazdasági és politikai gondjaira megoldást kínáló „Buzikat a Dunába, zsidókat meg utána” csasztuska. S miért nem szólt a püspök a Magyar Gárda avatásán szerepet vállaló egyházi személyekről, a náci egyenruhában díszelgő, s a legkülönfélébb szélsőjobboldali eszméknek publikációi­ban hangot adó katolikus gimnáziumi igazgatóhelyettesről-történelemtanárról, s a Kereszténydemokrata Néppárt elnökének kedélyesen zsidózó, antiszemita felhangokat megütő ostoba parlamenti szódiaréjáról. S a „szélsőségek korát” illusztrálandó vajon miért nem hozta szóba a saját hároméves fiával fajtalankodó, majd az igazságszolgáltatás elől külföldre menekülő református lelkészt vagy Feri atyát, a vidéki plébánost, aki anyagi ellenszolgáltatás fejében egy helybéli fiút próbált orális szexre rávenni.

A Mazsihisz által néhány éve „Tolerancia-díjjal elismert Bölcskei püspök (is) némaságba burkolózik ama református lelkész személyét illetően, aki korábban a galíciai jöttmentek kirekesztésére szólított fel, a napokban viszont „irodalmi összeállításnak” becézett uszító citátumokkal gyalázta 1956 szellemét, s a történelem legsötétebb időszakaira hajazó beszéddel gerjesztett antiszemita és Izrael-ellenes indulatokat nagyérdemű hallgatóságában. Amúgy – és nem mellékesen – sokat elárul fenti lelkésznek az a kijelentése, miszerint „a zsidó faj” beteges és romlott pszichéjét taglaló beszédért, avagy az izraeli elnöknek adresszált kurvaanyázásért tessék Petőfit vagy Szabó Dezsőt beperelni. Nem is a lelkész megszokott aljasságára és mással takarózó gyávaságára gondolok, hanem ostobaságára és/vagy cinizmusára. Hiszen vagy hermeneutikai és retorikai tudatlansága okán nincs tisztában azzal, mit jelent egy szövegnek a textuális és történelmi környezetéből való kiemelése és más kontextusba való elhelyezése, vagy tudja, de teszi az ostobát. A legvalószínűbb, hogy az ostobaság és a cinizmus egyszerre jellemzi a fenti lelkészt.

Bölcskei püspök ostorozza a politikát, ostorozza a neki nem tetsző politikai szereplőket, a brutális rendőrséget, s az egyházakat „méltatlanul” kritizálókat, ámde mintha nem ismerné a Hegyi Beszédben elhangzó nevezetes jézusi példázatot a szálkáról és a gerendáról.

Segítsünk neki: Máté evangéliuma 7,5.

A szerző vallásfilozófus

Comments are closed.