Forrás: Népszava

A történelem “számkivetettjei” a széles vásznon Cannes-ban. Marie-Antoinette “levegőért” kiált a fullasztó versailles-i palotában. Amolyan 18.századi Lady Diana ő, naív, elveszett lányként kerül XV.Lajos udvarába, férje, az eljövendő XVI. Lajos közönye miatt ” kénytelen” kitanulni a csábítás művészetét. Sofia Coppolának sikerült belopnia magát a francia kritikusok szívébe. Antonia Fraser (Harold Pinter felesége) néhány éve megjelent és sokat vitatott regénye a gallok legutáltabb királynéjáról a történelmi rehabilitás szándékával íródott. Manapság reneszánszát éli Marie- Antoinette, akit a guillotine árnyékában hagy magára a Coppola lány kamerája. ” Nem a francia forradalomról akartam filmet készíteni, hanem egy ellentmondásos személyiségről. A regényt olvasva magával ragadott Marie Antoinette alakja, aki számomra a dekadencia és a frivolitás példaképe” – mesélte Sofia Cannes-ban. A Marie- Antoinette” meglepetése” a szőke Barbie babák világából érkező Kirsten Dunst, akiről egyedül Sofia hitte – sokéves barátságuk és közös debütálásuk, a cannes-i fesztiválon startolt Öngyilkos szűzek okán, hogy képes lesz megbírkózni ekkora feladattal. A Phoenix együttes rockzenéjével, Helmut Newton divatfotóinak és a televíziós reklámklipek stílusában forgatott ” Barbie-Antoinette”, miként a nemzetközi sajtó gúnyolja a sajtóvetítésen kifütyült filmet, minden hibájával együtt tükröt tart a dicsőséget és az érzéki örömöket megszállottan üldöző fogyasztói társadalom elé. Éppen Cannes-ban van a helye, a pezsgős partikba, tüzijátékokba, extravagáns jelmezekbe bódult mozifogyasztók és árusok színpadán.

Hiába szembesíti a franciákat az algériai háború embertelenségével a Számkivetettek, ha a fesztivál nem engedélyezte az amúgy nyolcvan százalékban francia állampolgárságú alkotóknak, hogy “hazai” színekben induljon a film. Rachid Bouchareb harci jelenetei Spielberg Ryan közlegény megmentése című produkciójának hangvételével vetekednek. Bruno Dumont Európa amúgy békés szegletét, Flandriát változtatja barbár harcok színterévé.

Szentgyörgyi Rita ( Cannes )

Keretes cikkek

Rácsaptak a forgalmazók a Taxidermiára

A fesztivál egész ideje alatt határozottan érzékelhető volt Cannes-ban az érdeklődés a magyarok iránt – mondta lapunknak telefonon Vezér Éva, a Filmúnió igazgatója Cannes-ból. – Sok lap cikkezett a kelet-európai új tehetségekről, kiemelve az idei feltűnő magyar jelenlétet, azaz, hogy négy filmünk fut négy különböző fesztiválprogramban. Jelzésértékű, hogy a Taxidermia bemutatóján Thierry Fremaux, a fesztivál művészeti igazgatója személyesen mondott bevezetőt, ami elég ritkán történik meg az Egy bizonyos tekintet elnevezésű program filmjeivel. A Taxidermia nagyon jó sajtóvisszhangot kapott, több nagy francia lap és angol nyelvű filmszaklap beszámolt a bemutatóról. A legfrissebb hírek szerint Pálfi filmjét újabb országokra, a Benelux Államokba, Izraelbe, Mexicóba és Tajvanba is eladták. Kocsis Ágnes két filmjét – a Vírus című kisfilmet és a Friss levegő című játékfilmet – is bemutatták már a fesztiválon, ahol a rendezőnőn kívül két szereplője, Nyakó Juli és Hegyi Izabella valamint Fillencz Ádám operatőr is meghajolt a premieren. Vezér Éva elmondta: a Fehér tenyér tegnap délelőtti sajtóvetítésére megtelt a terem, s nem voltak vetítés közben eltávozók. A jól sikerült sajtókonferencián többen gratuláltak a filmhez, dicsérték a remek vágást.

Bársony Éva

Comments are closed.