1881. február 3.-án született Makón, többgyermekes családban. Édesapja korán meghalt, ezért ügyvédként praktizáló bátyja vette a szárnyai alá. 1895-től a szegedi Fa- és Fémipari Szakiskola tanulója. Jó jegyeinek köszönhetően, a szakiskola harmadik osztályának befejezése nélkül felvételt nyert a budapesti Állami Felsőipari-Iskolába.

Első munkahelye a Diósgyőri Vasgyár, innen vonult be 1901-ben katonának. Leszerelése után Hódmezővásárhelyen, majd Aradon vállalt munkát.

1903-ban Németországba utazott, és a Frankfurt am Main-i Adler Autógyár négyhengeres motorjának tervezésében és összeszerelésében vett részt. Az év vége felé úgy döntött, hogy meghódítja az “Újvilágot”. 1903 október 6.-án érkezett barátaival New Yorkba, természetesen üres zsebbel.
Egy papírdobozgyárban helyezkedett el, de hamar tovább állt, és a Westinghouse cégnél találta magát, mint szerszámkészítő. Itt sikerült annyi pénzre szert tennie, hogy elutazhasson a az 1904-es világkiállításra St. Louis-ba.
Ezután Cleveland következett, a Stearns Automobile Company alkalmazta porlasztó összeszerelőként, majd szerszámkészítőként helyezkedett el az ohio-i Harris Automotive Press-nél. 1905-ben Detroitba utazott, ahol egy nap alatt három munkalehetőséghez is jutott.

Az Oldsmobile, a Cadillac és a Ford Motor Company is tett neki ajánlatot. Galamb a Fordét fogadta el, így 1905. december 11.-én, mint tervező állt munkába az akkor még csak 2 éves gyárnál. A Fordnál még csak összeszerelések folytak, az alkatrészeket külső beszállítóktól kapták. Első munkái közé tartozott az N-Modell hátsó hídjának és hűtőrendszerének átszerkesztése. Ekkoriban hívta a céghez egyik barátját, Balogh Károlyt, aki később a Hercules Motor Company főnöke lett.

Az N-Modell után a K-Modell hathengeres motorjának átszerkesztésével foglalkozott. Henry Ford, a gyár alapítója még a korai időkben felfigyelt Galamb tehetségére és nagyfokú precizitására. Ezért fordult hozzá 1907-ben a K-Modell sikertelensége után, hogy egy, a kis pénzű vevők által is megfizethető, egyszerűbb, könnyen kezelhető autó tervezésével megbízza. Első ként a sebességváltó tervezték meg.

A híressé vált bolygóműves váltón Galamb fél évet dolgozott. A kemény munkának köszönhetően az első Ford T-Modell 1908. szeptember 24.-én gurult ki a szerelőüzemből, és ezzel megkezdte világraszóló karrierjét.
Galamb 1908-1914-ig a kísérleti osztályon versenyautó építéssel foglalkozott, sikerrel. 1914-től a Highland Parkban lévő tervező-részlegben ő felügyelte a T-Modell gyártását.

Az I. világháború kitörése miatt, a Ford gyár egy tengeralattjáró-felismerő rendszer kifejlesztésére kapott megbízást. Galamb ebben a munkában is részt vett.
1915-ben átköltözött a dearboni üzembe, és nyugdíjazásáig, 1944-ig itt maradt. 1917-ben feleségül vette Dorothy Beckhammet. Majd miután 1919-ben a gyárat Henry fia, Edsel Ford vette át, Galamb főmérnöki beosztást kapott, s 200 ember dolgozott a keze alatt.

Edsel reformokat akart a gyárban: hanyagolták a T-Modell fejlesztését, és 1927-ben piacra dobták az A-Modellt. Ennek karosszéria- és az alváztervezéséért Galamb felelt, míg Farkas Jenő a motorral foglalkozott. Edsel Ford 1943-ban meghalt, és az unoka, Henry vette át a cég irányítását.

1943 végén Galamb szívrohamot kapott, ezért 1944. április 10-én nyugdíjba vonult. 39 évet töltött a Ford Motor Company kötelékében. Visszavonulása után még 11 évet élt, 1955. december 4.-én 74 évesen hunyt el, Detroitban.

Galamb József soha sem feledte el magyar mivoltát. Neki volt köszönhető, hogy Ford-kereskedés nyílhatott Makón, 1921 januárjában pedig 100 ezer Koronás alapítványt hozott létre, ami ösztöndíjjal segíthette a felső ipariskola diákjainak tanulmányait. 1921 tavaszán, közbenjárásának köszönhetően, 6 traktor érkezett az országba, amit számos más mezőgazdasági gép követett.

Forrás: www.autocity.hu

Comments are closed.