Néhány nappal ezelőtt ünnepelte 65. születésnapját a csodálatos Funny Girl. Az alkalom arra késztetett, hogy nosztalgiázzak egy kicsit. Streisand filmográfiájában kutakodván rádöbbentem, hogy nem láttam a Yentl című filmjét. 1983-ban mutatták be, gyanítom, a magyar mozikba, csak évek múlva jutott el. Akkor pedig édesanyám betegsége, halála miatt aligha volt kedvem moziba járni.

A hosszúhétvége egyik délutánján viszont semmi sem tántorított el. A stáblistát olvasva feltűnt, hogy a címszerep mellett, Jack Rosenthallal közösen a forgatókönyvet is Streisand jegyzi, sőt ő a film producere is. Nem mellékesen, a Yentl, volt a „funny girl” első rendezése is. Nem kellett vaslogika a következtetéshez: Streisand számára nagyon fontos volt, hogy Isaac Bashevis Singer: Yentl the Yeshiva Boy című novelláját filmre vigye. After her father’s death… Ez a mondat volt a döntő, hiszen soha nem ismerte apját. Streisand 15 hónapos volt, amikor édesapja meghalt. A bemutatókor azt nyilatkozta: Apámnak, ajánlom ezt a filmet…

Streisand a Yentl című filmben

A történet dióhéjban: 1904. Kelet-Európa, Lengyelország. Az ortodox zsidó közösségben nem nézik jó szemmel, hogy Yentl, nő létére tanulmányozni akarja a Talmudot. Apja, zárt ajtók, behúzott függönyök mögött, tanítja lányát, aki vaslogikával kérdez, kutatja a világ titkait. Esze ágában sincs férjhez menni, odaégett ételek tanúskodnak róla, csak a tanulás érdekli.
Apja halála után, férfiruhába bújik, eszének és tudásának hála, jesiva bóher lesz. És innentől kezdve nincs megállás. Beleszeret tanulótársába, Avigdorba, s hogy a férfi mellett maradhasson, még annak menyasszonyát is feleségül veszi, miután Avigdor nemkívánatos vő lett jövendő apósa szemében. A történet vége persze boldog. Szomorkásan boldog.

Streisand szerint ez a film a szeretetről szól. Szülő és gyerek, férfi és nő, férfi és férfi, nő és nő között, barátságról, tanulásról, és saját magunk szeretetéről. Különös varázsa volt számomra, ahogy Streisand/Yentl felfedezte a szerelmet, s rádöbbent, az általa lenézett, butának tartott, hagyományos női szerepre kárhoztatott asszonyoktól is lehet tanulni. Más kérdés, hogy még a szeretett férfiért sem tudta, akarta vállalni azt a sorsot. És elindult egy másik világ felé, amiről azt hallotta, ott a dolgok különbözőek…

Az, hogy csodásan énekel, nem meglepetés. Miként játéka sem. Az akarat, hogy bebizonyítsa a világnak, mire képes, mennyit ér. Ott van Yentl minden mozdulatában, nézésében. Egyfajta válasz arra a kérdésre, miért nem elég a nőknek a fakanál.

Itt mindent megtudhatsz a filmmel kapcsolatban elolvashatod, megnézheted, meghallgathatod.

Comments are closed.