Forrás: NOL

A potenciális befektetők nem bérelni, hanem megvenni szeretnék az ingatlant

Népszabadság * Török Tünde * 2008. június 19.

A taszári bázist jelentős beruházásokkal lehet fejleszteni

Nem bérelni, hanem megvenni kívánják a taszári bázist a potenciális befektetők, többségük cargós repülőtérben és logisztikai központban gondolkozik – ez derült ki a piacfelmérő felhívásra beérkezett ajánlatokból.

Milyen pályázati kiírással lehet a térség számára legcélszerűbben hasznosítani a taszári bázist? Mekkora az infrastruktúra-fejlesztési igény? Van-e befektetői szándék a repülőtéri funkció megőrzésére? – egyebek közt ezeket a kérdéseket kívánta tisztázni a taszári bázisra meghirdetett, május végén zárult nyilvános piacfelmérő ajánlattételi felhívás. Az elmúlt években spanyol, orosz, izraeli, angol, luxemburgi, ír és kínai befektetőkkel tárgyalt Kolber István taszári miniszterelnöki megbízott. A felhívásra 30 regisztráció – többségében külföldi: hongkongi, német, olasz, orosz, spanyol, svájci, török – és 12 ajánlattétel érkezett be. Kolber István hangsúlyozta: meglepetést okozott mind az érdeklődők nagy száma, mind az általuk képviselt befektetői potenciál nagysága. Akad köztük négy-öt jelentős tőkeerejű, komoly fejlesztési elképzeléseket megvalósítani szándékozó szakmai befektető – ők nemzetközi kapcsolatrendszerüket felhasználva fejlesztenék a repülőteret.

Az 540 hektáros taszári objektumot 2004-ben hagyták el az amerikaiak, majd egy évvel később a Magyar Honvédség, azóta üresen áll. A honvédség csak tavaly ősszel tudta a vagyonkezelői jogot átadni a kincstárnak, amely időközben beleolvadt a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-be, így most e szervezet a taszári bázis vagyonkezelői jogának a gyakorlója, a leendő pályázat kiírója. A nettó 1,68 milliárd forintra becsült taszári bázis 800 millió forint értékű környezetvédelmi kárelhárításra vár. A róla korábban leválasztott katonai laktanyát a kormány tavaly odaígérte a taszári önkormányzatnak. A bázishoz kapcsolódik a Somogy megye, Kaposvár és Taszár tulajdonában lévő, öt éve 600 millió forintból megépített, azóta üresen és kihasználatlanul álló polgári terminál is.

Az érdeklődők kinyilvánították: a taszári bázist nem bérelni, hanem megvenni szeretnék. Többségük szükségesnek ítéli egy interkontinentális cargós repülőtér mellett intermodális – légi-közúti-vasúti – logisztikai központ létesítését és további funkciók telepítését is. Általában komplex fejlesztésben gondolkodnak, de akad járműgyártó ipar telepítéséről szóló terv is, számítva a Taszáron kiépülő logisztikai központra. Az érdeklődőkkel – akiknek kiléte egyelőre nem ismert, mert projekt- vagy tanácsadó cégeken keresztül jelezték fejlesztési terveiket – még a pályázat meghirdetése előtt egyeztetni kíván Kolber István, megteremtve a még jelentősebb tőkeerővel bíró konzorciumok létrejöttének a lehetőségét.

A bázist csak nagy léptékű beruházásokkal lehet életképesen fejleszteni – mondta a miniszterelnöki megbízott, aki hozzátette: a pályázati kiírás előtt kormánydöntés szükséges a taszári bázis katonai reptérként való hasznosításnak megszüntetésére, és a polgári reptér létesítésének előzetes engedélyeztetésére.

Az ajánlattételi felhívás tapasztalatainak összegzése után, a nyár végén, rövidnek számító, 60 napos határidős, egyfordulós pályázatban hirdetik meg a taszári Kapos bázisrepülőtér ingatlanegyüttest hasznosításra. A pályázat elbírálásra még az idén sor kerül.

Hirdessen Ön is az ETARGET-tel!

Comments are closed.