Forrás: Stop!

Úgy tűnik, hogy a C- és az E-vitamin, illetve a béta-karotin sem külön, sem kombinációban nem csökkenti a szív-érrendszeri események vagy halál kockázatát a veszélyeztetett nők csoportjában – állítja egy tanulmány az Archives of Internal Medicine augusztus 13-i számában.

Az oxidatív károsodás – amit a oxigénnek való kitettség okoz a sejtekben – hozzájárulhat a szív-érrendszeri betegségek kialakulásához illetve a folyamatok során keletkező szabadgyökök-vegyületek károsíthatják az artériák belfelszínét, elősegítik a vérrögképződést és megváltoztathatják a vérerek működésétk – írja a MediPress. „Az antioxidánsok összeszedik a szabad gyököket és korlátozzák azok károsító hatását” – írják a szerzők. „A gyümölcsökben és zöldségekben gazdag étrend, ami sok antioxidánst tartalmaz, csökkenti a szívkoszorúér-betegség és a gutaütés esélyét. A C- és E-vitamin, valamint a béta-karotin a szív-érrendszeri betegségekkel szembeni védőhatás lehetséges közvetítője.”Dr. Nancy R. Cook (Brigham & Women”s Kórház és Harvard Egyetem) és munkatársai megvizsgálták ezen vegyületek hatását a „Nők antioxidáns kardiovaszkuláris kutatása” elnevezésű vizsgálat keretein belül, melyet 8171 nő (40 éves vagy annál idősebb, átlagéletkor 60,6) bevonásával végeztek 1995-1996-os kezdettel. A nők, akiknek a kórtörténetében szerepelt szív-érrendszeri betegség, illetve három vagy annál több kockázati tényező, véletlenszerű kiválasztás alapján 500 milligram aszkorbinsavat (C-vitamin) vagy placebót (hatóanyag nélküli tabletta) szedtek minden nap; 600 nemzetközi egység E-vitamint vagy placebót és 50 milligram béta-karotint vagy placebót minden másnap. A szakemberek azt figyelték, milyen gyakorisággal fordul elő szívbetegség (beleértve a gutaütést, szívrohamot és a koszorúér-átültetést) a résztvevők körében 2005-ig vagy a halálukig.A vizsgálat 9,4 éve alatt 1450 nőnek volt egy vagy több szív-érrendszeri problémája, beleértve 274 szívrohamot, 298 gutaütést, 889 revaszkularizációs beavatkozást (koszorúér betegséget vagy érplasztikát) és 395 szív-érrendszeri halált (az összesen 995 elhalálozásból). „Az aszkorbinsavnak, az E-vitaminnak vagy a béta-karotinnak nem volt hatása a szívinfarktus, stroke, koszorúér revaszkularizáció vagy szív-érrendszeri halál kialakulására,” írják a szerzők, akik ugyanakkor nem szignifikáns, de kimutatható összefüggést azért találtak: az aszkorbinsav és az az E-vitamin szedése esetében kevesebb gutaütést tapasztaltak.”Összeségében nem láttunk a vizsgált antioxidánsok esetében kedvező hatást a közös vizsgálati végpontra sem külön, sem kombinálva” – foglalják össze a szerzők. „Ugyanakkor arra sem találtunk bizonyítékot, hogy ártanának. Bár érdekes lehet a hatóanyagok kombinációjának további vizsgálata, különösen a gutaütés esetében, de ezen ágensek védő hatása a szív-érrendszeri betegségek esetében nem igazolható.”

Comments are closed.