Forrás: NOL

Népszabadság * Szászi Júlia * 2007. július 23.

A Tosca helyszíne: szembenA nagy testvér figyel – jelzi a túlméretezett szem a bregenzi tószínpadon. A szimbólum éppúgy illik az idei előadáshoz, Puccini Toscájához, mint ahogy utal a ma már a mindennapokhoz tartozó megfigyelésre, a köztéri kamerákra. Bregenz természeti adottságai, az egyedülálló tószínpad miatt mindig is különleges díszletekkel kápráztatta el az ugyancsak túlméretezett – hétezres – közönséget. Az idei, az óriás szem sem akármi: ötven méter széles, 25 méter magas és 300 tonnát nyom, és mégis könnyedén mozgatható.

A háttérként felállított ellipszis hangtalanul fektethető le. Külön mozog, a második felvonásban színpaddá alakul az áttetszően kék (egy tonna súlyú) írisz, és az opera végén Cavaradossi meggyilkolása már a pupillaszínpadon játszódik. Amikor a Te Deum csendül fel, a tóból egyszerre csak kiemelkedik a 14 méter magas, 12 tonna súlyú vaskereszt.

A tulajdonképpeni megnyitón a kőszínházban Benjamin Britten Halál Velencében című operáját adták. A tömegeket persze a Tosca vonzza – már a jövő évre is elkelt minden jegy. Az idén 26 előadást tartanak, 176 ezer belépő talált gazdára. A címszerepet éneklő 38 éves Nadja Michael, a mezzoszopránból szopránná lett német származású énekesnő már nem szorul rá, hogy „felfedezzék”, de a siker és főleg a tömeg, amely előtt énekel, nem közömbös számára. Tévénézők milliói követhették az előadást: az ORF egyenesben közvetítette a bemutatót, amely zavartalan volt. Elmaradt a beharangozott vihar, és a színpad körül, a víz alatt köröző három búvárnak se akadt dolga. Jól vizsgázott a vadonatúj és mindennél korszerűbb hangtechnika: valamennyi néző úgy érezheti, hogy tökéletes akusztikájú, zárt helyiségben ül.

Bregenz vagy egy hétig korlátlan ura az ausztriai nyári fesztiválvilágnak. Aztán akármit is nyújt, háttérbe szorul: kezdődik Salzburg. A hathetes nyári játékok egészen más. Sokféle műfajjal, sok világsztárral – és a Bécsi Filharmonikusokkal – vonzza a közönséget. Az idei program az új intendáns, Jürgen Flimm első munkája, bár ő itt nem ismeretlen: két évvel ezelőttig a prózai műsor „gazdája” volt. Most feszült figyelem előzi meg, mit tud operában, zenében produkálni. A nyitó előadás önmagában meglepő: Csajkovszkij Anyeginje, amit szintén élőben közvetít az ORF. A karmester Daniel Barenboim, a rendező Andrea Breth, aki különleges meglátásaival mindig izgalmat kelt. Barenboim négy hetet tölt az idén Salzburgban: a Mozarteumban augusztus közepén (a két nappal korábban a Nagy Fesztiválszínházban adott koncertje után) az arab és izraeli muzsikusokból álló West-Eastern Divan Orchestrát vezényli.

Hirdessen Ön is az ETARGET-tel!

Comments are closed.