Forrás: NOL

Protest kiállítás a Trafó Galériában

NOL * Süvecz Emese * 2007. február 22.

Rhinocéroszok, 2006 – részlet a videóbólKép: Ciprian MuresanA Trafó Galéria A veszélyeztetett test állama című kiállítását a budapesti őszi események inspirálták. A nemzetközi művészek műveit bemutató tárlat kurátora szerint Magyarországon a politikai gondolkodás válságban van.

Hogy kerül a csizma az asztalra? – a művészek feladata nem a politikacsinálás! A politikai állásfoglalások képzőművészeti megjelenítése azonban közel sem számít szokatlan dolognak. Ellenkezőleg: Goya, Manet vagy az orosz konstruktivisták ars poéticájának szerves részét képezte a koruk társadalmi kérdéseiben való állásfoglalás. A kortárs képzőművészet sem kivétel ez alól. Manapság a kritikai gyakorlatoknak sokféle irányát különbözteti meg a szakmai zsargon – intézmény-kritikáról, új típusú köztéri művészetről vagy társadalmilag elkötelezett művészeti gyakorlatokról szokás beszélni. A Trafó Galéria kiállításában tehát nem az a szokatlan, hogy politizál, hanem az, hogy nem eléggé politikus.

A politika keresztezi az uralom logikáját, 2006 Kép: Oliver Ressler A kiállítás óvatossága már a címadásban tetten érhető: a veszélyeztetett test elsősorban nem egy közérthető propaganda szlogen, hanem teoretikus kifejezés. A korai nyolcvanas évek hatalom elméletei által inspirált posztmodern művészeti gyakorlatokban találkozhatunk vele mint elméleti referenciával és művészeti témával, például az USA-beli akadémikus és képzőművész, Mary Kelly Gloria Patri című munkájában. Annak ellenére, hogy a kiállításon bemutatott munkák a társadalmi erőszak különféle megjelenési formájával – így a kirekesztéssel, a rasszizmussal, és az antiszemitizmussal foglalkoznak -, a 2006-os magyar eseményekre utaló alkotásokkal nem találkozhatunk, ily módon a bemutatott munkák és a konkrét politikai események közötti összefüggések feltárása teljes egészében a befogadó feladata marad. A kiállítás teremszövegéből derül ki csupán az eredeti kurátori szándék, miszerint a Veszélyeztett test állama a jelen kor Magyarországával azonos.

A kiállítás kurátora a romániai, pontosabban erdélyi származású Tordai S. Attila neves, nemzetközileg is aktív szakember, az Idea című kortárs képzőművészeti szaklap egyik alapító szerkesztője, a Trafó Galéria felkérésére dolgozott Magyarországon. A kiállításon nemhogy magyar vonatkozású munkák, de magyar alkotók sem szerepelnek. Mindazonáltal a kurátor  tervezi a kiállítás folytatását, amely már magyar művészeket is bevonva, egy erőteljesebb politikai állásfoglalást szeretne megvalósítani.

Trafó Galéria: A veszélyeztetett test állama. 2007. január 30 – március 4.

Kiállító művészek: Ciprian Muresan, Olivier ressler, Hito Steyerl

Kurátor: Tordai S. Attila

További tranzit.hu cikkek

A Velencei Biennálé 2007 -es pályázatáról

Steina Vasulka kiállításáról

A Stan”s Café brit színházi társulatról

Gellért téri falfirkáról

(A szöveg a tranzit.hu felkérésre készült, mely kortárs művészeti kezdeményezést az Erste Bank Csoport támogat.)

                                                                                  Tovább a

Hirdessen Ön is az ETARGET-tel!

Comments are closed.