Forrás: Magyar Hírlap

Snétberger Ferenc gitárművészete valódi szintézis. Amikor a színpad fénykörében ujjai végigszaladnak a húrokon, a múlt és a jelen beszélgetését véljük hallani. Minden, amit játszik, improvizáció, legyen az szólókoncert vagy a Berlini Filharmonikusok által kísért gálaest. A külföldön élő művésszel budapesti villámlátogatása alkalmával beszélgettünk.

Snétberger Ferenc soha nem tudja, mi fog történni a koncertje végén (fotó: Ostkreuz – Jens Rötzsch)

– Idestova ötvenéves lesz, és egymást érik a koncertjei. Számadásként? Úgy alakult az élete, ahogy elgondolta egykor?

– Rátapintott. A közelmúltban húztam egy vonalat, és összesítettem. Visszatekintve szerencsésnek érzem magam. Életemben több volt a siker, mint a kudarc. Eddig sohasem terveztem, mit fogok tenni a következő öt vagy tíz évben, csak tettem a dolgom, mert abban a közegben éltem – tudom, ez sallangnak hangzik -, amit imádtam. Az egyetlen probléma, hogy ez a fél évszázad gyorsabban repült el, mint reméltem. Most már nemcsak a feleségem, Angéla őrködik felettem, és új menedzserem is van, aki a külföldi turnéimat szervezi.

– Semmi nosztalgia „elvesztegetett” évek után? Hisz életének egyik felét Magyarországon, a másikat Németországban élte le.

– Az utolsó tíz év kárpótolt mindenért. A mozaikkockák a helyükre estek, kialakult az az életkép, amelyre mindig vágytam. Szeretet, család, utódlás, a zeném, a szakmai elismerés, a jövőbeni hitek és remények, mind arcvonalba álltak. Boldognak mondhatom magam.

– Mi lenne az az egyetlen kívánság, ami jól jött volna, ha teljesül a múltjában?

– Ha a szülői házban lett volna legalább még egy gitár. Mindnyájan az apámén osztozkodtunk. Képzelheti, heten voltunk testvérek…

– A flamencogitárhoz hasonlóan ön is nejlonhúrokat használ. Miért?

– A jellegzetesen kerek, puha hangzása miatt, amelyet külső, állványos mikrofonnal erősítünk fel. Az elektromos és akusztikus gitárokon beépített mikrofonok vannak, azok csak az acélhúrok rezgését képesek érzékelni.

– Ezek szerint a nejlonhúrok meghatározzák a stílusát is?

– Nem. A stílus a zenehallgatás, a gyakorlások, az együttes játszások ideje alatt fejlődik ki.

– Játékában keveredik a kortárs zene a klasszikussal.

– A gitárnak kicsi az irodalma, aránylag új keletű hangszer, korunkban még mindig csak a kísérletezés korszakát éli. Csodálatos hangszer, a zene minden ágához hozzá tud szólni. Én ösztönösen tanultam, apám után, hallásból, nem raktam tudatosan össze a darabokat. Ez a módszer megmaradt bennem máig.

– Ez azt jelenti, hogy mellőzi a kottát?

– A hangjegyek leírásának nemcsak előnyei, hanem hátrányai is vannak. Az ember olvassa, s egyben hallja a zenét, ez fantasztikus. Ugyanakkor a zeneirodalom klasszikus darabjai az utolsó félhangig rögzítve vannak, ezáltal el is várják, hogy a művész a-tól z-ig eljátssza az egészet. Szűk teret hagy az individuumnak. Én szeretek improvizálni. Ha saját koncertemen játszom, soha nem tudom, mi fog történni a végén.

– Ennek ellenére él-hal Bachért…

– Gyermekkori zenetanárom, Matyi bácsi sublótjában rengeteg öreg kotta porosodott. Azok között fedeztem fel Bach zenéjét. Akkor lettem szerelmes a gitárba, amellyel életre tudtam kelteni azokat a csodálatos hangokat.

– Mégis dzsesszkonzervatóriumban folytatta tanulmányait.

– Ott számíthattam a legtöbb zenei szabadságra. Féltem a klasszikus hagyományok kötöttségeitől. Bár éjszakánként a vendéglátóiparban zenéltem a megélhetésemért, az elektromos gitár mellett ott volt a falnak támasztva egy spanyol gitár is.

– Mikor hagyta el az országot?

– 1988-ban.

– Miért?

– Maradjunk annyiban, hogy túl sok minden történt velem itthon. Fészkelődő fajta vagyok, nem tudtam elviselni az akkori rendszer művészi korlátait.

– Hol telepedett le?

– Berlinben. Azóta is ott lakom.

– Ott könnyebb volt érvényesülni?

– A csudákat. Elölről kellett kezdenem mindent. Csupán a kilátások voltak kecsegtetőbbek.

– Mi az, ami elengedhetetlen külföldön a művészeti sikerhez?

– Az egyéniség. Ide-oda vetődve, hajkurászva a lehetőségeket, hogy úgynevezett nagy nevekkel játszhassak, sehová sem vezetne. Nem fejlődne ki az egyéniségem. Utánoznék, alkalmazkodnék. Lehet, hogy a technikám briliáns lenne, de hozzáértő menedzser soha nem venne át. Hiányozna belőlem az a megfoghatatlan valami, ami sikeressé tehet önmagam által.

– Mi ez a többlet önben?

– Gondolom, a származásomban gyökeredzik. Nekünk, romáknak, másképpen szól kezünkben a hangszer. Velünk él. Beszélgetünk egymással. Egymáshoz idomulunk.

– Szólókoncertjein egy darab papírral a kezében lép a színpadra. Puskázik?

– Fején találta a szöget. Amikor koncertre készülök, a nap legkülönbözőbb szakában eszembe jutnak dallammotívumok. Leírok néhány hangot és a helyszínt, ahol „megszállt az ihlet”, például taxi, konyha s így tovább. A pódiumon csak rápillantok a jegyzetre, s rögtön eszembe jut a nyitó hangsor. A többit improvizálom.

– Előzetes program nélkül érkezik az előadóestjeire?

– Dehogyis. Listát készítek, egytől tízig megszámozva a tervezett darabokat. A címük mellett csak az szerepel, hogy hány variációt szándékozom előadni az adott témából. Az említett improvizációk desszertek a programszámok között, a közönség hangulatától függően.

– Úgy tűnik, szerzeményei a folytonos evolúció állapotában élnek.

Snétberger-koncertdömping

Január végén, a roma holokauszt emlékére rendezett kiállítás alkalmával az ENSZ palotában adta elő az In Memory of My People (Népem emlékezete) című, gitárra és zenekarra írt concertóját a Veszprémi Mendelssohn Kamarazenekar kíséretével, majd az amerikai magyar nagykövetségen bemutatta új darabját, az Empathyt. E hónap 23-án a Zeneakadémián dzsesszestje lesz, március 7-én klasszikus zenei hangversenyt rendez a Művészetek Palotájában, a kettő között és után országos szólóturnén vesz részt. – Soha nem tudom őket lejátszani még egyszer úgy, ahogy a lemezeimen vannak, hisz a stúdióban is improvizálok. Ha különleges sikere van egy darabomnak, többször visszahallgatom a felvételt, s igyekszem odafigyelni a közönség reagálására. Máskülönben majdnem mindig csak magamnak játszom.

– Világhírű zenekarokkal szerepel, zenéjével a jó értelemben vett felső körökben mozog. Nem érzi magát feszélyezettnek?

– Nézze, tisztában vagyok azzal, hogy valamit nagyon tudok. Ez önbizalmat ad, és segített a kezdetekben, hogy elfoglaljam helyem a zenei társadalomban. Egy bizonyos értékrenden felül a kutyát sem érdekli, honnét jöttem. Amikor az emberek üdvözölnek, elfogadnak, az csak felerészben szól Snétberger Ferencnek. Ők azt is méltányolják, ami mögöttem van. Ez nagyon jó érzés.

Somogyvári D. György

Comments are closed.