Itthoni rendezői debütálása (Sorstalanság) után Koltai Lajos Európa-díjas és Oscar-jelölt operatőr Amerikában készül a bemutatkozásra mint rendező. Ezekben a napokbán már ismét New Yorkban van, az Este című amerikai filmje utómunkálatain dolgozik. Az úgynevezett rendezői vágást január végén kell bemutatnia a stúdió vezetőinek. A főszerepekben olyan világsztárokkal dolgozott, mint Vanessa Redgrave, Glenn Close és Meryl Streep.
– Mindenek előtt magammal volt olykor nehéz elfogadtatni azt a helyzetet, hogy most odamegyek, és ilyen vagy olyan utasítást adok mondjuk Vanessa Redgrave-nek, Meryl Streepnek vagy Glenn Close-nak – mondja Koltai Lajos, akit a pár napos itthoni pihenője végén, az elutazása előtti estén kérdeztünk első amerikai rendezésének tapasztalatairól. – A szereplőim ezt a felállást teljesen magától értetődőnek vették, sőt, határozottan igényelték a munkájukra vonatkozó rendezői kéréseket. Fokozatosan magam is hozzászoktam, hogy ez egy teljesen más szituáció, mint amilyenben korábban operatőrként dolgoztam az amerikai filmekben, s itt az én dolgom eldönteni minden színészi kérdést. Ami pedig az említett sztárokat illeti, nem hogy megnehezítette volna a dolgomat, inkább fantasztikus hajtóerőt jelentett a részvételük.
A Sorstalanság hozta meg az első amerikai rendezés lehetőségét Koltainak. A Focus Features amerikai filmgyártó cég kérte fel Susan Minot 1998-ban megjelent Evening (Este) című regények filmváltozatára, amelyben egy ágyhoz kötött, halálosan beteg asszony búcsúzik az élettől, felidézve egyetlen nagy szerelmével átélt legboldogabb pillanatait, s két rossz házasságának emlékét. Szerettei és barátai vannak vele a halálos ágynál, de emlékeiben megjelennek élete egykori legfontosabb szereplői is. A forgatókönyvet Michael Cunningham írta, akinek nevét Az órák című Pulitzer-díjas regényéből készült, nagy visszhangot keltett film tette világszerte ismertté.
– Amerikában nagy divat a próba filmforgatás előtt. Két-három hétig is eltart ez az időszak. Úgy döntöttem, a minimálisra szállítom a próba idejét. Mindig is meggyőződésem volt, hogy nem szabad agyonpróbálni a jeleneteket, mert könnyen elvész a varázs, amitől a forgatás pillanataiban felragyog minden. Ráadásul nagyszerű színészekkel dolgoztam, akiknek nem kell túlmagyarázni szituációkat.
Csak érzékeltetésül: Redgrave-nek az Este a 101. filmje, Streep – akivel Szabó István Meeting Venus-ában dolgozott együtt operatőrként Koltai – és Close úgy a hatvanadik alkalommal állt az Estében a kamerák előtt. A szereposztás egyik érdekessége, hogy Redgrave is és Streep is ezúttal együtt játszik saját lányával. A haldokló asszony főszerepében Redgrave jelenetek sorában lesz látható Natasha Richardsonnal, aki nem csak a film szerint, hanem valóban is a lánya. Mamie Gummer ifjú színésznő pedig a mamája, Meryl Streep által alakított figura fiatalkori megtestesítője. Az idős asszony nagy és egyetlen igaz szerelmét Patrick Wilson kapta, akit Az operaház fantomja című film egyik fontos szerepében (Raoul) ismert meg a közönség.
– Inkább elvittük a szereplőket arra helyszínre, abba az óceán partján álló házba, ahol a jelenetek jó részét készültünk felvenni, és igazam lett, mert érdekes változás állt be a színészek viselkedésében. Elkezdték magukat a szereplők bőrében érezni, járkáltak a díszletek között, ismerkedtek egymással, hiszen többen akkor tallálkoztak először egymással. Ahogy ott sétálgattak, beszélgetések alakultak ki, s egyszerre csak a történet szerint egymáshoz közel álló színészek ott, a valóságban is egymásra hangolódtak. Valójában összeolvasásokat tartottunk csak, s aztán azt találtam ki, hallgassunk együtt zenét. Feltettem Schopint, s miközben a kérésemre csukott szemmel hallgatták, elkezdtem nekik mondani, hogy ez a zene milyen fantasztikus tág tereket jár be érzelmileg. Ahogy a mi történetünkben is lényeges az érzelmeknek ez a tágassága. Az utolsó próbára pedig eljött Cunningham is, és mindenki megkapta tőle a válaszokat a karakterére vonatkozó kérdéseire. Az együtt töltött napok lényegében a barátkozás, a barátság jegyében teltek, ami a forgatáson, már a munka közben a teljes színészi nyitottságban hozta meg a gyümölcsét. A színészek hosszú idő után is emlegették, hogy milyen jó volt zene közben együtt hallgatni, gondolkodni, majd csendben lenni.
Akárcsak a Sorstalanságot, az Estét is Pados Gyula fényképezte, Koltai legnagyobb megelégedettségére.
-Nagyon szép munkát végzett. Ugyanazzal a szeretettel nézi az emberi arcot, ahogy én. Van egy közös felvétel Vanessa Redgrave-vel és Meryl Streepel. Az egyik ember megy el az életből, s a másik odabújik mellé a betegágyba. Én még olyan pillanatot nem láttam filmen, amilyen gyönyörű ott megszületett a kész színész, a két ember között a felvételen. Valószínűleg életem legszebb közelije az a kép. Egy csoda.
Az Este jó részét Rhode Islanden forgatták, Newportban és pár közeli városkában. Néhány fontos jelenetet New York utcáin, Greenwich Village-ben és a West End Avenue-n vettek fel. A ház, ahol a jelenetek nagy többsége játszódik, közvetlenül az óceán partján, egy szikla tetején áll, ahol szüntelenül tombol a szél.
-Borzalmasan hideg volt, ez pedig nyári történet. Mi a fejünk búbjáig beöltözve dolgoztunk, de a színészek lenge nyári ruhában játszottak – egyetlen zokszó nélkül. Irgalmatlanul cudar körülmények között dolgoztunk, de ebből semmi sem látszik a filmben. Ami látszik, az a lenyűgőzően szép, festménybe illő helyszín.
Bársony Éva