Forrás: Origo

Tarlósnak szeretnie kell Demszkyt a kampány során, míg a jelenlegi főpolgármesternek támadnia kell kihívóját, ha meg akarja őrizni pozícióját – mondta az [origo]-nak egy politikai tanácsadással foglalkozó cég vezetője. Közvélemény-kutatási és marketinges szakértőket kérdeztünk arról, hogy az önkormányzati választások előtti küzdelemben – ha erre most felkérnék őket – mire építenék fel a jelöltek vagy a pártok kampányát. Volt, aki egy zsidó viccel válaszolt.

Szemüvegkeret ajéndékba

A fővárosban két 16 éves vezetői rutinnal rendelkező politikus küzd Budapest irányításáért. A Political Capital kutatásai szerint a budapesti MSZP-SZDSZ-tábor erősen bizalmatlan Tarlós Istvánnal szemben, akinek alig van tartaléka ebben a választói bázisban. Somogyi Zoltán igazgató szerint – akinek cége jelentős szerepet játszott a szinte reménytelen helyzetben lévő MDF parlamentbe segítésében tavasszal – a kihívó csak akkor nyerhet Demszky ellenében, ha annak szavazói jelentős arányban otthon maradnak.

“Hasonlítok ellenfelemre”

Somogyi szerint jól látja Óbuda jelenlegi polgármestere, hogy sikeréhez azt az üzenetet kell megfogalmaznia: győzelmével nem történne jelentős politikai váltás Budapesten. “Ennek megfelelő az a taktika, hogy Tarlós alig támadja Demszkyt, sőt több alkalommal egyetértett vele” – állítja az igazgató. Ennek a stratégiának nyilvánvaló eleme, hogy a kihívó az országos MSZP-székház közvetlen közelébe, a Köztársaság térre helyezte alkalmi kampányközpontját, hogy folyamatosan hangsúlyozza, szocialista helyetteseket venne maga mellé, sőt még a logója is az MSZP piros négyzetét koppintja. Magyarán Tarlósnak megnyilvánulásaiban szeretnie kell Demszkyt, győzelme érdekében azt kellene elhitetnie a választókkal: ő szinte ugyanolyan, mint az ellenfele.

A székéért küzdő jelenlegi főpolgármester csapata ellenben – vélhetően tudatosan megtervezve minden lépést – nem finomkodik főnöke kihívójával. “Demszky Gábor érdeke, hogy minél hangsúlyosabbá tegye a politikai különbségeket közte és Tarlós István között” – állítja Somogyi. A politológus úgy véli, a főpolgármester számára alapvető fontosságú, hogy ellenfelét úgy mutassa be, mint Orbán Viktor jelöltjét, mert igazából ezzel tudja mobilizálni a kormánypárti szavazókat. Ezeket a célokat szolgálja a politikai közbeszéd ideologikus témákra történő áthelyezése, mint a liberálisok által szélsőségesnek tartott Jobbik támogatása Tarlós mögött, vagy a III. kerület első emberének korábbi kijelentései a melegekkel kapcsolatban.

Tarlós nem a Fidesz jelöltjeként, hanem függetlenként ajánlja magát, miközben Orbán Viktor pártelnökkel állapodott meg a legnagyobb ellenzéki párt támogatásáról. Kampányszíneiben pedig a pirosat (MSZP-szín) és a sötétkéket (SZDSZ-szín) használja, a narancssárgának nyoma sincs.

Ütős mondatok és mosolyok

“Ne ravaszkodj, mert leverem a szemüveged, és rá is ugrok” – ez Tarlós mondata korábbról egy óbudai MDF-es képviselőhöz, ami szerepel az SZDSZ által indított “Best of Tarlós” nevű honlapon. A liberálisok ide azokat a mondatokat gyűjtötték össze, amelyek szerintük lejárathatják a főpolgármesteri posztra pályázó kihívót. (A “legütősebb” mondatot beküldő szimpatizáns szemüvegkeretet kap ajándékba.)

Kapaszkodik

A Medián közvéleménykutaó cég igazgatója, Hann Endre szerint ez a fajta negatív kampány bevett dolog a világ minden részén. Úgy véli, az emberek nem jegyeznek meg mindent, ilyen marketingfogások esetén a cél, hogy a negatívumokat összegyűjtve emlékeztessék a választókat ezekre. A liberálisok fel is teszik pártjuk honlapján a kérdést: “Vajon ilyen hangnemben és stílusban kívánja Tarlós vezetni a fővárost is?”

Tarlós ugyanakkor nem mengy bele az adok-kapokba – legalábbis hétfő délutánig ez volt a helyzet, amikor például antitálentumnak nevezte Demszkyt -, helyette kampányfőnöke vívja a közelharcot a támadó liberálisokkal, de ő is inkább udvariaskodik. “Köszönet illeti a kitalálóit” – reagált Pesty László a Best os Tarlósra, szerinte ugyanis a negatív kampány arra üt majd vissza, aki azt szervezi.

Hozzátette: Tarlós “szókimondó, máskor szellemes megjegyzéseinek publikálása valószínűleg tovább növeli majd a népszerűségét”. Az elszólások, odamondogatások ha nem is a népszerűségét, de az ismertségét mindenképp növelik majd az óbudai polgármesternek – állítja Tonk Emil, a Magyar Marketingszövetség alelnöke. A kihívó egyébként pont ezen a területen van hátrányban Demszkyvel szemben.

Tonk Emil szerint nem csak ez a hiba a liberálisok lejárató kampányában. “Ha valakiről csak és kizárólag rosszat mondunk folyamatosan, akkor az emberekben kialakul az együttérzés, sőt kíváncsiak lesznek rá, hogy ki ez az ember. Aztán automatikusan elkezdik keresni a pozitívumokat” – állítja az alelnök. Szerinte pont a kormánypártnak kellett volna tanulni a Fidesz tavaszi hibájából, amikor kivétel nélkül mindig rosszat mondtak az ellenfelükről.

A szakember ezért elhibázottnak tartja a szabad demokraták stratégiáját, ugyanakkor helyesnek Tarlósét, aki a kesztyű felvétele helyett inkább arról beszél: mit csinálna másként Budapesten. “Tudom, mit kell tennünk” – szól az egyik jelszava. A jelölt emellett elkezdte bejárni a fővárost: hétfő délután  lehajózott Csepelre (tradicionálisan baloldali körzet), ahol gyalog és tömegközlekedési eszközökkel járta be a városrészt. Az ilyen alkalmakkal találkozik az emberekkel, kezet fog velük, meghallgatja őket, mosolyog – ez is egy klasszikus kampányelem, csak éppen pozitív.

A rabbi tanácsai és a döglött libák

Egy zsidó viccel kezdte válaszát megkeresésünkre Wermer András, akitől azt kérdeztük, mit tanácsolna a vezető kormánypártnak, vagy éppen a fiatal demokratáknak, ha tanácsot kérnének most tőle. A Fidesz egykor nagyhatalmú kampányguruja a tanácsadók szerinte kétes eredményességére utalva egy zsidó viccet sütött el. Grün az elhulló libái miatt a rabbihoz fordul tanácsért, aki rendszeresen mondja is azokat, de a szárnyasok csak pusztulnak, s miután az állomány egésze odaveszett, annyit mond a hozzá a megoldásért fordulónak: “Nagy kár, pedig még annyi ötletem volt!”

Az MSZP és a Fidesz országos kampányában más szereposztást látunk, mint a fővárosban: a vezető kormánypárt védekezik, míg az országgyűlési választáson elszenvedett vereség után revánsra készülő legnagyobb ellenzéki párt támad. Középpontban az úgynevezett Gyurcsány-csomag áll. Az MSZP magyarázkodik (ezert.hu) pedig Wermer szerint nem kellene. “A szocialistáknak sem a kormányzásban, sem a kampányban nem dolguk, hogy “kivédjék” a “csomag” miatti támadásokat. Napóleonnak sem az volt a szerepe a waterlooi csatában, hogy kivédje Kutuzov támadását. Még csak az sem, hogy azzal foglalkozzon, hogyan ne veszítse el a csatát. Egyetlen dologgal kellett foglalkoznia: hogyan nyerheti azt meg” – fogalmazott a volt kampánytanácsadó.

Wermer azt állítja, hogy aki a stratégiát a védelemre építi, könnyen veszíthet. Tonk Emil is egyetért ezzel: ahelyett, hogy állandóan reagálnak az ellenzék bírálataira. Szerinte sokkal inkább a meghozott áldozatok után várhatóan következő szebb jövőt kellene kommunikálni kormányzati pozícióból. A szakértő ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a Fidesz jelenlegi kampánya már – a folyamatosan jelen lévő bírálatok ellenére – nem egyenlő azzal a monoton negatív hadjárattal, amit tavasszal folytattak. Most már arra is van példa, hogy megdicsérik Gyurcsányt, például a szlovák kormányfő felszólítása kapcsán.

A Medián saját méréseit is idézve Hann Endre azt közölte, bár látni, hogy a Fidesz támad és a szocialisták népszerűsége csökken, azt bizonyítani, hogy a kettő közvetlen összefüggésben lenne, nem lehet.

Gyurcsány és Orbán öngóljai

Aktivizálhatja a kormánypártiakat

Nyilván megkerülhetetlen, hogy a települési pozíciókért induló személyek csatájával párhuzamosan a pártok is kampányoljanak, de a szakértők szerint sok helyen inkább az adott jelöltek hitelessége és eddigi munkája dönt majd. Somogyi Zoltán szerint a mostani kampány egyik nagy kérdése, hogy a megszorításokkal kapcsolatos magyarázó kommunikáció hogyan hat az egyébként sikeres nagyvárosi szocialista polgármesterek helyi ügyekre fókuszáló kampányára.

A Political Capital igazgatója szerint azért vannak hasonlóságok is a Fidesz és tulajdonképpeni jelöltje, Tarlós kampányában. A fiatal demokraták az aláírásgyűjtéssel ugyanazt az eszközt választották, mint a 2004-es európai parlamenti választás előtt. Csakhogy ezúttal a témaválasztásával a párt igyekszik rábeszélni arra a kormányoldal szavazóit, hogy maradjanak otthon október 1-jén, csakúgy, mint Tarlós a fővárosban.

Csakhogy itt – a Felcsút labdarúgócsapatában papíron még csatárposzton focizó – pártvezér öngólt rúghat – állítja Somogyi, aki szerint Orbán Viktor esetleges aktivizálódása a fent említett céllal ellentétesen hathat, hiszen mind Budapesten, mind országosan a kormányerők az ő személye ellen mozgósíthatják híveiket. Ez már többször bejött.

Orbánnal ellentétben Gyurcsány már be is lőtte a saját öngólját a jelenlegi kampányban, hiszen a pénzügyi stabilizációs döntésekkel kapcsolatos kommunikációja során elveszítette Orbánnal szembeni egyik legnagyobb előnyét – legalábbis így vélekedik Somogyi, aki szerint a kormányfő az utóbbi időben elveszítette a határozott jövőképpel rendelkező politikus imázsát. Márpedig az országgyűlési választások előtt pontosan ezzel tudott elsőszámú riválisa fölé kerekedni az emberek szemében. 

Lencsés Csaba

[origo]

Comments are closed.