Forrás: NOL

Népszabadság * Schwartzenberger István * 2006. augusztus 30.

A brit Jonas Armstrong játssza a rablót… Éppen Tuck barát jön szembe, kezében aktatáskával. Odébb két számkivetett erdőlakó dohányzik, persze lehet, hogy a nottinghami bíró pribékjei. Lazított öltözetük alapján nem lehet pontosan meghatározni, hogy akkor ők most a rosszak vagy a jók.

Mert mostanában Fóton, sőt Londonban is ez a legfőbb kérdés: a magyarok tényleg gengszterek-e (ahogyan azt a brit lapok írták), vagy inkább áldozatok (ahogyan ezt a brit lapok nem írják), akikről azt csak híresztelik, hogy haramiák, pedig dehogyis.

…a magyar filmgyár pedig a sherwoodi erdőt Kép: Szabó Bernadett A tolvaj népi hősről, Robin Hoodról szóló brit sorozattal augusztus 7-én ismerkedett meg a hazai és a nemzetközi közönség, amikor kiderült, hogy a BBC-nek nálunk forgatott széria egyetlen, megismételhetetlen és így pótolhatatlan kópiáját valaki ellopta. A történet forgatókönyve persze nem most kezdett íródni. Ott, ahol Tuck barát jön szembe, ahol marslakók használják a nyilvános WC-t, ahol Wehrmacht-katonák adnak tüzet lágerbe deportált öregeknek, ott nagyobbat lódul a fantázia, mint a stúdiókon kívül. Érdekes, hogy egy lopási ügy egy tolvajról szóló film forgatásán borzolja a kedélyeket. Még szerencse, hogy nem a bostoni fojtogatót forgatták. A Mafilm fóti telepe kissé rendezetlen, a helyenként vígan tenyésző parlagfűmezők és csalitosok közepéből magyar mesteremberek keze nyomán nő ki a Notre-Dame vagy egy vízesés, amely kristálytiszta tóba ömlik. Rengeteg világsztár megfordult már itt. Nem is olyan régen Salma Hayek, előtte Christopher Lambert forgatott, de járt már itt Eddie Murphy, Schwarzenegger, Robert Redford és Brad Pitt is. Olyan filmeket forgattak az épületekben és köztük, mint a Kémjátszma, a Csodálatos Júlia, a Napfény íze, a Sorstalanság vagy a Vörös zsaru, ami azt jelzi, hogy a fóti telepnek híre van, és – mostanáig – nem is olyan rossz. Azt mondják, hogy az itteni díszletépítők jobban, gyorsabban és főleg olcsóbban dolgoznak, mint a tengerentúlon, érdemes hát idetelepíteni az egész stábot, világsztárostul. A koprodukcióban dolgozó külföldi filmesek költségeik húsz százalékát visszaigényelhetik, ami egy átlagos produkció esetében is akár milliókra rúghat, persze dollárban.

A fóti porta Kép: Szabó Bernadett

A Keleti Márton út 14. szám alatti Mafilm-telep híre azonban most elromlott, ami hoszszú távon nem tesz jót sem a hazai filmszakmának, de persze általában Magyarországnak sem. Talán ezért, de az itt dolgozók szinte mind kételkednek abban, hogy igazak volnának a vádak, amelyek szerint honfitársunk volt a tolvaj.

A Máriássy és a Huszárik Stúdió teljesen egyforma, két hatalmas épületcsarnok. Az előbbi első emeleti irodájából tűntek el a kópiák. Az épületbe vasajtón át lehet belépni, rajta zár. Aztán lépcső vezet az első emeletre, ahol egy hosszú folyosót vaskos rács zár le. A nyerstégla falú folyosón jobbra ajtók, amelyek közül az egyik mögött voltak azok a musterek, amelyeknek lába kélt.

A rendőrség szerint behatolásnak nincs nyoma, se egy felfeszített ajtó, se egy megpiszkált zár vagy feltört szekrény. Márpedig a több száz kazettára rögzített felvétel nem kis csomag, Kalifornia kormányzója talán még fénykorában sem bírta volna el. Ekkora zsákmányt egy tűzlétrán lehozni, elrejteni vagy kicsempészni még a helyismerettel rendelkezőknek se lett volna egyszerű.

A britek forgatókönyve szerint magyarok a tolvajok. Az mindenesetre biztos, hogy a megkárosított cégért nem sokan rajonganak: a hírek szerint vannak kifizetetlen számláik, s az előző szuperprodukció, a tavaly itt és Celldömölkön forgatott Eragon is rossz emléket hagyott néhány hazai alvállalkozóban, aki máig hiába várja munkája ellenértékét. Azaz, az egyik teória szerint a lopás és a kópiákért követelt összeg nem más, mint tisztességtelen kísérlet a számlák tisztességes kiegyenlítésére. Ha úgy tetszik: bosszú.

A fótiak szerint a történetnek létezik azonban egy másik magyarázata is. – Zsebtolvajok vannak Londonban is, nem csak a 6-os villamoson. Tolvajok és csalók sem csak nálunk születnek – vélekedik az egyik, évtizedek óta Fóton dolgozó férfi. – Túl sok a homály. Például, ha a lopást észrevették hétfőn, miért nem kutattak át mindent azon melegében. Miért csak napokkal később kezdték el átvizsgálni például az autók csomagtartóit? A legfőbb kérdés szerinte mégis az: hogyan lehet, hogy egy ekkora költségvetésből hosszú hónapokon át forgatott filmnek csak egyetlen használható kópiája létezett.

Egy másik, ott dolgozó gyakorlatiasabb oldalról közelíti meg az esetet. – Ha hazatérek a nyaralásból, a családi fotókat is azonnal letöltöm a gépemre, elmentem CD-re, mert ki tudja, mi minden történhet a számítógéppel. Pedig az én családi képeim nem is érnek semmit. A filmesek, ha leforgatnak valamit, azt átmásolják egy szinte teljes értékű munkakópiára, amin tovább dolgoznak. Amikor már majdnem minden készen van, csak akkor veszik elő az eredeti felvételeket, hogy elkészítsék a végleges változatot. A profik, ha hónapokon át milliókat ölnek egy forgatásba, semmit sem bíznak a véletlenre. Őket nem lepheti meg, ha ellopnak egy mustert, vagy összedől a ház, és a romok alatt marad a kópia.

A renoméjukat védő magyarok szerint nem kizárt, hogy a film egyszerűen rossz lett vagy elfogyott a pénz. Esetleg a végtermék nem elégíti ki a BBC igényeit, netán a költségvetés csúszott el valahol. Ilyen esetben kapóra jönnek a “magyar haramiák”, akik megfosztják az alkotókat a vérrel-verejtékkel elkészített alkotástól.

Ez viszont már megint egy másik forgatókönyv.

Happy endet remél a gyártó

Nem kapott újabb információt kedd délig a Robin Hood-film tekercseinek eltűnéséről a londoni székhelyű Tiger Aspect filmgyártó cég vezetője, Andrew Zein. A Népszabadságnak adott interjújában az igazgató meglepetésének adott hangot, hogy a lapok “Kanadától Venezueláig” érdeklődnek a fejlemények felől.

Zein reméli, hogy a 40 ezer fontos (16 millió forintos) jutalom fejében valaki visszaszolgáltatja a hiányzó, nehezen pótolható felvételeket. A cég nem fog utánajárni, hogyan került a szalag a “becsületes megtalálóhoz”, az egyedüli cél a “happy end”. A filmes szakember cáfolta, hogy egy statiszta lopta volna el az anyagot, aki most zsarolja a Tiger Aspectet. A magyarországi forgatás során a filmesek egyértelműen kellemes tapasztalatokat szereztek, ezért az eset problémát okozhat, pedig a “romlatlan” természeti környezet miatt, illetve a technikai eszközök és a forgatócsoport felkészültsége alapján úgy tervezte a Tiger Aspect, hogy a második sorozatot is Magyarországon készíti el.

A stáb nem számol azzal, hogy az elveszett részeket újra kellene forgatni, bíznak abban, hogy a szeptember 7-re kitűzött sajtóbemutatót meg lehet tartani. (R. Hahn Veronika)

Comments are closed.