Forrás: NOL

Népszabadság * Szablyár Eszter * 2006. július 27.

Judith Müller nemzeti illatot is alkotottKép: Sopronyi Gyula Helena Rubinstein, Estée Lauder és Judith Müller tudta: a parfüm sikere nem csak az orrban található húszmillió szaglóidegen múlik.

A kitartás és az üzleti érzék legalább ennyire fontos. A parfümkészítés nagyasszonyai előtt tiszteleg a Magyar Zsidó Múzeum, Szépség – A nagy illúzió című kiállításával. A harmadik emeleti teremlabirintus azokra az időkre emlékeztet, amikor az arisztokraták még a falakat is beillatosították. Jázmin-, zöldtea- és rózsaillattól terhes a levegő.

– Amikor egyszer azt kérdeztem Estée Laudertől, miért olyan drágák a parfümjei, csak annyit mondott, nem adhatja olcsóbban, mert a nők imádnak áldozni a szépségre – nyitja meg a kiállítást Diana Lerner amerikai újságírónő. Meséli találkozását a smink nélkül is tökéletes legendával, Helena Rubinsteinnel, felidézi, mekkora újítása volt Estée Laudernek az ajándék termékminta, és hogy hogyan alkotta meg Bat Sheba néven, a később Izrael nemzeti illatává váló és Oscar-díjjal jutalmazott parfümöt Judith Müller. A közönség elismerő tapsára a Lerner mellett álló magyar származású Müller asszony szerényen pukedlizik.

A három Kelet-Európából induló, zsidó származású aszszony életútjának további részleteiről a tablószövegek mesélnek. És a gondosan összeválogatott tárgyak: formatervezett parfümös üvegcsék, plakátok és számtalan fotográfia.

A kurátorok a teljesség kedvéért régi kozmetikai felszereléseket, gipsz- és termomaszkokat is beszereztek, sőt a Zsidó Múzeum tulajdonában lévő ősi kozmetikai tégelyeket és az Iparművészeti Múzeumtól kölcsönzött XX. századi üvegcséket is kiállítottak. Hogy a Lauder-féle termékminták még ma is mennyire kelendőek, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a megnyitó során a tükörpultokra szórt, muzeális értékű illatmintáknak mind egy szálig lába kélt.

Comments are closed.