Forrás: Hitközségi Híradó Online

Verő Bán Linda rebecen Chanuka ünnepéről ír a Hitközségi Híradó decemberi számában:

Chánuká ünnepe kiszlév hó 25-én kezdődik, és nyolc napig tart. (Idén 2005 dec. 25-én este gyújtjuk az első gyertyát). Annak a győzelemnek állít emléket, amelyet a Mákkábeusok három évig tartó szabadságharc után arattak az Izraelt elfoglaló szíriai görögök fölött, és legyőzték a görögök hellenista zsidó támogatóit is, akik változtatásokat akartak bevezetni a zsidó vallásgyakorlatban. A harc polgári i. e. 165-ben a Jeruzsálemi Templom visszafoglalásával ért véget. A győzelemmel helyreállt Izrael szuverenitása is. A „chánuká” azt jelenti: „felavatás”, s arra utal, hogy újra Isten oltalmába ajánlották a Templomot, amelyet a pogány bálványok és praktikák beszennyeztek.

Chanukai szokások:

Chánukákor szabad dolgozni.
+ A chánukái menóra nyolckarú kandeláber, ezen külön helye van a „szolgalángnak”, amellyel napnyugta után meggyújtjuk a lángokat: ezt sámásnak hívják. A gyújtás után – égve – visszatesszük a helyére.
+ Az égő „szolgagyertyát” kézben tartva a két áldást mondjuk. Az első estén egy harmadik áldást is mondunk, a Sehechejánut.
+ Az első estén egy lángot gyújtunk, azután minden este eggyel többet, míg a nyolcadikon az összes láng nem ég. Az új gyertyát mindig balról tesszük hozzá a többihez, és jobbról balra haladva gyújtjuk meg.
+ A menóra lángját nem szabad gyakorlati célra – olvasásra, világításra, cigarettagyújtásra stb. – használni.
+ Szükség esetén a sámás lángját használhatjuk.
+ A menórát az ablak közelében kell meggyújtani, hogy kívülről látni lehessen, ezáltal nyilvánosan hirdesse Chánuká csodáját.
+ Szép dolog, ha a család minden tagjának van saját menórája, és mindenki gyújt chánukái fényt.
+ Szokás a gyerekeknek pénzt – chánukágeltet – és ajándékokat adni.
+ Pénteken este a menóra lángját a szombati gyertyáknál előbb kell meggyújtani, akkor is, ha még nem ment le a Nap. Szombaton este a hávdálá után gyújthatunk lángot a menórában.
+ Az istentisztelet rendjébe Chánuká hetében beiktatjuk a Hálélt, valamint az Ál Hániszim hálaimát, amelyet a győzelmek és csodák emlékére mondunk. Ez utóbbit csatoljuk az étkezés utáni hálaimához is.
+ A gyertyagyújtásnál mondott áldások:

Báruch átá Ádonáj elohénu melech háolám áser kidsánu bemicvotáv vecivánu lehádlik nér sel hánuka.
Áldott vagy Te, Urunk, I’stenünk, a világ királya, aki megszentelt bennünket parancsolataival, és megparancsolta a Chanuka láng gyújtását.

Báruch átá Ádonáj elohénu melech háolám seászá niszim láávoténu bájámim háhém bázmán háze.
Áldott vagy Te, Urunk, I’stenünk, a világ királya, aki csodajeleket adott Őseinknek akkoriban.

Csak az első estén ezt az áldást is mondjuk:

Báruch átá Ádonáj elohénu melech háolám sehehiánu vekimánu vehigiánu lázmán háze.
Áldott vagy Te, Urunk, I’stenünk, a világ királya, aki életben megtartott bennünket, és megadta megérnünk ezt a mostani időt.

Együtt éneklik:
Máoz cur jesuoszi, lecho noe lesábéach
Tikon beit tefilászi vesám tajdo nezábéách
Löész tochin mátbéách, micur hámnábéách
Oz egmor bésirnmizmor hanukát hámizbéách – 2x

Verő Bán Linda rebecen, Hillel Alapítvány (Budapest)

Comments are closed.