Kritika.balett
Az egyéniség és gondolat nélküli személyiségeknek nincsen sorsuk. Juronics Tamás Tybaltjának neopunk hősei elkeseredetten keresik identitásukat. Jogos a keserűségük, mert személyiségüknek már egyetlen egyedi vonása sincsen. Tucatáruk, késztermékek.
Juronics a Tybalttal telibe találta korát, és kitűnő táncszínházi előadást alkotott. Megjelenítette a színpadon korunk hőseit, akiknek jellemük, vérmérsékletük különböző ugyan, de a tucatáru-fogyasztáshoz és a trendi felszínes követéséhez fűződő viszonyuk szürke és egyforma. Tybalt és Mercutio (Juronics Tamás és Haller János) külsőségekben is hasonlók, mindkettő magas és kopasz, vágyaik és bandáik között sincs különbség, nyugodtan tartozhatnának egy csapatba. Rómeó és Júlia – hűen Shakespeare-hez – első pillantásra egymásba szeret, de szerelmük látszatra nem különbözik Tybalt és Rosaline kapcsolatától. Rosaline, Rómeó korábbi szerelme Juronicsnál fontos szerepet kap (Tybalt csaja lesz), a főhős pedig a veronai szerelmesek helyett Tybalt. Rómeó nem öli meg szerelme fivé-rét, hanem banális véletlen folytán Tybalt okozza Rómeó halálát. Júlia (Barta Dóra nagyszerű alakításában) meggyűlöli az amúgy kedvelt unokatestvérét, olyannyira, hogy a darab végén lelövi. De a gyilkos fegyver a Shakespeare szerinti tettes, a kómából felébredő Rómeó kezében landol. Így az előadás végére helyreáll a shakespeare-i látszatrend, azaz Juronics dramaturgiai operációja sikerül: a betegek (akiknek Shakespeare addigra előírta) meghalnak. De lehet, hogy Rómeó is már akkor meghal, amikor Tybalt ellöki, és a pszichomese a szereplők tudatában szövődik tovább.
Juronics érthetően és korszerűen használja a testnyelvet. A koreográfiájában nincsenek avítt gesztusok, táncosai a történetet nem elmutogatják, hanem koreografikus képekben ábrázolva követhetővé teszik. Nagyon jó az élőben megszólaló rockbanda, a Heaven”s Drink. A Nemzeti Táncszínház a Tybalttal művészileg is birtokba vette a Fesztivál Színházat. A táncosok éltek a lehetőséggel: új helyszínen új minőséget teremtettek.
Kutszegi Csaba