Egy napokban elfogadott rendelet szerint mostantól nemcsak egészségügyi, hanem szociális okokból is engedélyezhető a születendő lombikbébi nemének megválasztása Izraelben. A gumijogszabály megszületése súlyos társadalmi és etikai kérdéseket vet fel. Shiri Zsuzsa írása.
Az orvosi technológia fejlődésének köszönhetően ma már tudni lehet a mesterséges beültetésre szánt magzatok nemét. De vajon van-e joguk a szülőknek előre eldönteni születendő gyermekük nemét, s ha igen, milyen feltételek mellett? Társadalmi, vagy magánéleti kérdésről van szó? Ha magánügy, akkor vajon jár társadalmi segítség? Az állami egészségügy fizesse a költségeket, vagy maga a szülő? Ez gyakorlatilag gazdasági cenzust jelentene, a gazdagok kiváltsága lenne a nemválasztás. Ezentúl minden gyermek nemét és születésük sorrendjét is eldönthetjük? Az egyedülálló nők és az egynemű párok is választhatnak majd, vagy csak ők igazán?
A modern orvostudomány fontos etikai kérdéseket vet fel, amikre társadalmanként más- más válasz várható. És nagy a tét, hiszen hála az ultrahang vívmányának India és Kína egyes vidékein már nőhiány van, az anyák tömegesen vetetik el a hagyományok szerint alacsonyabbra értékelt kislányokat. Vajon hogyan hatna a teljes liberalizmus, kell-e, és hogyan kell szabályozni a kérdést?
Izrael az elsők közt sietett hivatalos választ adni a fenti problémákra. A méhen kívüli mesterséges megtermékenyítésekben a gyakorlatban már használják egy idő óta a nemeket elkülönítő orvosi eljárást, de eddig csak olyan esetekben alkalmazták, ha a nemek szerint öröklődő betegségeket akarták elkerülni. A felmerülő etikai és társadalmi kérdésekre két bizottság kereste a választ. Az egyik bizottságot az Izraeli Tudományos Akadémia alakította, a másikat pedig az embereken végzett kísérleteket szabályozó Helsinki Bizottság. Közös ajánlásaik nyomán az izraeli egészségügyi minisztérium igazgatója egy rendelkezést bocsátott ki, amely a nemek esetleges megválasztását szabályozza.
A rendelet szerint egy minisztériumi bizottság esetenként, családonként fog dönteni az ügyben. Olyanok fordulhatnak a bizottsághoz és kérvényezhetik ezt a különleges lombikbébi eljárást, akiknek már legalább négy közös gyermekük van, és „akiknél, ha a nemkívánatos nemű gyermek születne, akkor a szülőket vagy a születendő gyermeket nagyon súlyos lelki megrázkódtatás érné”. Ezt a bizonyos súlyos lelki csapást kell bizonyítani a szülőknek, ha nemet akarnak választani saját költségükön.
Gumijogszabály
Az eljárás ára – 15.000 sékel, kb. 690 000 forint – több mint a helyi átlagfizetés duplája. Ez az összeg egy szegényebb családnak súlyos tehertételt jelent. További megszorítás, hogy ha a folyamat során csak a nem várt nemű embriók állnának rendelkezésre, akkor nem szabad megismételni a kísérletet újabb petesejtekkel, csak ha már „felhasználták” az addigi magzatokat. A bizottságban pszichológus, pszichiáter, szociális munkás, etikai szakember, jogász, genetikus és nőgyógyász szakorvos, valamint a kérelmezők vallásának megfelelően vallási szakértő található.
Mira Ibnertől, az izraeli egészségügyi minisztérium jogi osztályának vezetője a Tűsaroknak úgy nyilatkozott, eddig mintegy tíz család jelentkezett a minisztérium bizottságánál, de az még soha nem ült össze. Ibner szerint semmiképpen sem a hagyományőrző arab vagy zsidó vallásos családok fordulnak a bizottsághoz, a kettőnek semmi köze sincs egymáshoz, de az orvosi titoktartásra hivatkozva nem volt hajlandó további részleteket elárulni a kérelmezőkről.
A kérdésben illetékes Mira Ibner azt sem tudta meghatározni, hogy mi az a súlyos lelki megrázkódtatás, ami a szabály szerint indokolhatja az eljárást, szerinte ennek megítélése teljes mértékben a szakértő bizottságra hárul.
Mindezek alapján úgy tűnik, egy gumijogszabályról van szó, amit majd gyakorlati alkalmazása alapján lehet csak értékelni. Arra a kérdésre, vajon ildomos-e beavatkozni ily módon a természet ügyeibe, Ibner azt válaszolta: amikor a lombikbébi program elkezdődött Izraelben, sokan akkor is úgy vélték, ez beavatkozás a világ folyásába. „De ma már tudjuk, hogy egy mindennapos, jó dolog, ami sokaknak a boldogságot jelenti.”
Az új rendelet kapcsán az izraeli médiában számos műsor foglalkozott a kérdéssel, és általában megoszlottak a vélemények. A vitatkozók egy része üdvözölte az új lehetőséget, míg mások hevesen ellenezték. Abban azonban egyetértettek, hogy nem egyszerűen a liberális és a konzervatív felfogás harcáról van szó. Az új tudományos technológia kapcsán igen súlyos társadalmi, etikai és orvosi kérdéseket is meg kell vitatni.
Társadalmi nyomás
A beavatkozás izraeli ellenzői szerint a jogszabály fölösleges orvosi beavatkozásokhoz teremt lehetőséget, amelyeknek semmi közük az orvostudomány valódi feladatához, az egészség megőrzéséhez és a gyógyításhoz. A társadalmi nyomás arra kényszeríthet egészséges, természetes úton már több gyermeket szült nőket, hogy hosszadalmas hormonkúrának és orvosi veszélyeket is magában rejtő procedúráknak vessék alá magukat.
Az ellenzők úgy vélik, a beavatkozásnak nem sok köze van a családok lelki egészségéhez, sokkal inkább társadalmi elvárásokról van szó. Izrael jelenleg is vezet a világon az egy főre eső lombikbébi eljárások számában, és a helyzetet tovább ronthatják a nemek befolyásolása miatti beavatkozások. Az orvosi szakma ellenzi az egészséges emberek nem feltétlenül szükségszerű kezeléseit, hiszen felmerülhetnek komplikációk és minden eljárás hordoz veszélyeket is.
Shiri Zsuzsa