Forrás: Népszava

A pálmafák és a vízesés látványát idéző színpompás tűzijátékkal, Nino Rota, a Cannes-i öblöt betöltő zenéjével zárult szombaton a nemzetközi filmvilág legrangosabb seregszemléje. Emir Kusturica zsűrielnök fáradt mosolya a nagy felfedezésekben csendes versengés érzetét támasztotta alá. Népszerűtlen témákat díjazott a zsűri, úgymint, felelősség, szembenézés a múlttal, tetteink következményeinek elszenvedése.

Apák és fiúk, áldozatok és tettesek lélektani mikrokozmoszában a lelkiismeret katarzisélményére fókuszáltak a díjazott filmek.

‘A díajakat elfelejtik, de az élmény felejthetetlen, amit a filmek nézése nyújt’ – állapította meg a Nagy Díj átadásakor Fanny Ardant. Sokan a független amerikai filmidol, Jarmusch Letépett virágok című tragikomédiájának Arany Pálmájára számítottak. A fesztivál fődíjával távozó rendező így is nagy elégedettségének adott hangot: ‘A földgolyó igazi gentlemanjei’ szavakkal köszönte meg a zsűrinek a díjat. A hatodik Cannes-i részvételét maga mögött tudó Jim Jarmusch így fogalmazott a fesztiválról: ‘örömmel tölt el, hogy Cannes-t elkerüli a nacionalizmus. Kreativitás, finanszírozás tekintetében sokat köszönhetek a fesztiválnak.’

Egyik részről értetlenség, másik részről elégedettség övezte a belga Dardenne-fivérek Cinema Verité-jának győzelmét. Luc és Jean-Pierre Dardenne-nek két Oscar-díjas Hillary Swank és Morgan Freeman adta át az Arany Pálmát A gyermek című filmjükért. Francis Coppola és Bill Auguste után harmadszorra ők büszkélkedhetnek két Arany Pálmával a fesztivál történetében. Igaz, jobb szó rájuk nézve a szerénykedés, hiszen a nemzetközi figyelem középpontjában épp oly eszköztelenek, mint a kamera mögött. Az Irakban bebörtönzött két francia fogolynak ajánlották a díjat, egyúttal ifjú színészpárjuknak, akiket a rendezők kérése ellenére nem hívott vissza a jeles alkalomra a fesztivál vezetősége. Az 1999-ben Arany Pámát nyert Rosetta című filmjüket követően a neorealizmus címkéjét akasztották a Dardenne-fivérekre, most pedig a nyers Cinema Verité meghatározást. ‘A jövőben is éberen ügyelünk arra, hogy ne rögzüljünk egyetlen műfajban sem. Egy film szerencsére mindig túlmutat a beazonosításokon, amiből a sajtó a média él’. – hangzott a győztesek véleménye. A fiatal apa ártatlan tudatlanságból elkövetett bűnre eszmélésének ‘megkoronázása’ Cannes trófeájával népszerűtlen és kevéssé merész döntés visszhangját keltette.

Titkon Arany Pálmára számított az osztrák Michael Haneke és stábja, csakúgy, mint 2001-ben, amikor Nagy Díjat nyert a Zongoratanárnővel. Helyette megkapta a legjobb rendezés, valamint a nemzetközi sajtó (FIPRESCI) és az ökomenikus zsűri díját, a Rejtély című filmjéért. A mű egy titokzatos megfigyelésről szól, amely felforgatja egy értelmiségi házaspár mindennapjait.

‘Viva Mexico!’ bekiabálásokkal, mexikói zászlót lobogtattak a zárógálán. Az éljenzés alanya és tárgya a magnetikus vonzerejű Tommy Lee Jones volt. A zsűritag Salma Hayek és a díjátadó Penelope Cruz nagy kedvence a Melquiades Estrada három temetése című rendhagyó roadmovie-ban nyújtott humanista szerepével a legjobb férfialakítás idei nyertese lett. Kettős győzelem első nekifutásra, hiszen a Luc Besson produceri segédletével forgatott film a színész rendezői debütálása egyben. Guillermo Arriaga a legjobb forgatókönyv díját köszönhette Tommy Lee Jones-nak. ‘Már egy kis díjjal is megelégedtem volna, így viszont hatalmas elismerésben volt részem. Nem annyira személy szerint nekem, mint Mexikónak, az ott élő embereknek, filmeseknek. Nem számítottam ilyen nyitott szellemiségű közönségre, mint amilyennel Cannes-ban találkoztam – nyiltakozta a színész-rendező producer Lee Jones. A meggyilkolt barátjának tett fogadalmat teljesítő texasi férfihoz a hasonlóan a népek, országok közötti megbékélés hírnöke, az izraeli Amos Gitai. Humort és életörömöt csempészett az amúgy szürke Cannes-i ceremóniába a televíziós One woman show-iról, javarészt komikus színpadi szerepeiről ismert Hannah Laslo. A legjobb női alakítás díjában osztatlan tetszéssel részesült csak a nevében magyar származású színésznő, olyan nőt formál meg a Szabad zóna című filmben, aki minden élethelyzetben feltalálja magát. Auschwitzot túlélő édesanyjának, a holokauszt és a palesztin-izraeli ellentét összes áldozatának dedikálta a díjat a színésznő. Megszívelendő végszót adott az 58. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválnak – ahol a még futottak kategóriában végeztek olyan neves rendezők, mint Wim Wenders, David Cronenberg, Lars Von Trier – ‘mindenkinek elege van már a palesztinok és izraeliek szembenállásából a közel-keleten. Unalmas téma, amit csak emberséggel, humorral lehet megközelíteni. Bízom abban, hogy Gitai filmje a megbékélést és a közeledést segíti elő.’

A rövidfilmek kategóriájában versenyzett Kenyeres Bálint Before Dawn című filmje, de a zsűritől nem kapott díjat.

Szentgyörgyi Rita (Cannes)

Díjazott filmek:

Arany Pálma: Jean-Pierre és Luc Dardenne: A gyermek.

Nagydíj: Jim Jarmusch: Letépett virágok.

Legjobb női alakítás: Hanna Laslo: Szabad zóna.

Legjobb férfi alakítás: Tommy Lee Jones: Melquiades Estrada három temetése.

Legjobb rendezés: Michael Haneke: Rejtély.

Legjobb forgatókönyv: Guillermo Arriaga: Melquiades Estrada három temetése.

A zsűri különdíja: Wang Xiaoshuai: Sanghai álmok.

Aranykamera: megosztva az amerikai Miranda July Én, te és a többiek valamint a Sri-Lanka-i Vimukhti Jayaszndara Az elhagyott föld című alkotása

Legjobb rövidfilm: megosztva az ukrán Igor Strembitsky Podhorozhni, valamint az ausztrál Van Swerwine Clara című filmje.

Comments are closed.