Forrás: Népszava

Apák és fiúk hiánya, keresése, megtalálása a belga Dardenne fivérek, Jim Jarmusch, Wim Wenders, David Cronenberg ellentétes valóságában. A bűn városa a virtuális erőszak virtuóz Rodriguez horrorelemekkel átszőtt fekete-fehér vásznán. Sin Cityben vagyunk, Hasfelmetsző Jack kinézetű gengszterek és dark ladyk metropoliszában. A lélegzet eláll, a gyomor felfordul, a nevetés borzongat.

Frank Miller kultikus képregényének cannes-i világpremierjén, melyet a Rodriguez Miller és egy jelenet erejéig Tarantino jegyez rendezőként. ‘Felkereste a stábot az austini stúdióban Francis Coppola, és azt mondta nekem, hogy sikerült megvalosítanom az álmát egy kreatív színhely megalkotásával, ahol a filmesek végtelen szabadságban alkotnak.’ Az 50-es évek film noirját, Fritz Lang és Orson Welles hatását ötvöző kísérleti képregény mozi Hollywood marginális keményfiúit vonultatja fel fel. A nemrég francia Becsületrendben részesült Bruce Willis távollétében a Mickey Rourke, Benicio del Toro, Clive Owen, Michael Madsen és a buja ártatlanságú női sztárt, Jessica Albat.

A Ponyvaregény léptékű moziszenzáció Sin Citytoll jókora távolságra esik a Dardenne fivérek versenyfilmje. A zsűriből Agnes Varda és Emir Kusturica favoritja az 1999-ben a Rosettaval már Arany Pálmát nyert belga rendezőpár A gyerek című filmje. Az alkotók elmondása szerint előző filmjük forgatásán nap mint nap megjelent egy ifjú anya a babakocsiban csecsemőjével. Senki nem tudta, kihez tartozik. Ebből a valóság szeletből formálódott az ‘ismeretlen apa’ története, aki eladja újszülött gyermekét. Az egzisztenciális kilátástalanság dokumentarista megközelítése mély emberséggel lepte meg a mikrotörténetek és megavizualitás végleteiben zajló fesztivált. Az utolsó hivatalos versenynap meglepetése pedig egy több életen át inkarnálódott pár örök szerelme 1911-tól napjainkig. Ataiwani Három idő méltán számíthat díjazásra.

Wim Wenders az elmúlt évtizedben kifulladt játékfilmes karrierjét a western sztárok életformajából kiábrándult színész a múltba és fia keresésébe menekülésével éleszti ujjá Ne zavarjanak! című alkotásában. Magányos cowboya a Párizs, Texas hősének közeli rokona annál is inkább, mert forgatókönyvíró és színész minőségében Sam Shepard jegyzi a filmet felesége, Jessica Lange oldalán. Jim Jarmusch hőse szintén saját apasága után nyomoz. A legjobb férfialakítás díjára méltó Bill Murray Buster Keaton-i rezzenéstelen arccal formál meg egy öregedő kisvárosi Don Juant. A Virágcsokor érzékeny; intelligens feketekomédia jobbnál jobb női epizódalakításokkal, mint amilyen Sharon Stone, Jessica Lange vagy Tilda Swinton az exszerető szerepében. Lenszőke hosszúra növesztett szögegyenes hajjal, lehelet vékonyan ‘suhant át’ Canneson Sharon. Az Elemi ösztön londoni forgatását kizárólag azért szakította meg, hogy Liza Minellivel Liz Taylor védnöksége alatt az Amfar gálát elnökölje, és no persze, hogy lubickoljon a cannes-i reflektorfényben. Az idei fesztivál legmarkánsabb színésznői jelenléte a magyar beütésű Hanna Lasloé az izraeli Amos Gitai Szabad zónájában. Jeanne Moreau egy epizódalakítás erejéig tűnt fel az uj Ozon filmben. Charles Aznavourt Cannes díszpolgárává választották. A nyolcvan esztendős Michel Piccoli harmadik rendezésével, egy fekete bohózattal (Nem ilyen életről álmodtam) hallatott magaról Marco Ferreri szarkasztikus stílusában.

A kamera túloldalára igazolt át Tommy Lee Jones is rendező forgatókönyvíró producer színész minőségében. A hetvenes évek vadnyugati mozijának képi világa egy temetetlen, bomlásnak induló hullával ‘egészül ki’. A mexikói táj kietlen szépsége transzendens sugallatú finálévá tágul: a gyilkos végtisztességgel temeti el aldozatát a csupán a képzeletben létező eldorádó földjén.

Magyar sikerek Cannesban

A Magyar Filmunió egy éve felavatott tengerparti pavilonjának látogatottsága is alátamasztja Vezér Éva vezérigazgató szavait: ‘Ténylegesen létezik egyfajta újhullám, a magyar film újhulláma, ami három-négy évvel ezelőtt indult el. A magyar filmesek új nemzedéke egészen más filmkészítést képvisel, mint amit a magyar filmektől korábban megszoktak. Éppúgy szokatlan dolog, hogy idén a Filmvásáron is vetítenek magyar filmeket, a Sorstalanságot, A temetetlen halottat, a Dallas Pashamendét, a Nyóckert és természetesen a Johannát. Az EFP (Európai Filmek Promóciós Szövetsége) rendezvényein, amire a huszonöt európai tagországból delegálnak producereket immár negyedik alkalommal veszünk részt Cannes-ban. Idén Muhi András képviseli a magyar producereket egy három napos intenzív program keretében.’

A Kontroll világsikerének tavalyi startállomásán egy jatékfilmmel és három rövidfilmmel vesz részt Magyarország. Kenyeres Bálint Before Dawnja egy csendes hajnali mező titkairól méltán esélyes a rövidfilmes kategória Arany Pálmájára, melyet 1996-ban Iványi Marcell Szél, 2002-ben pedig Mészáros Péter Eső után című alkotása nyert. Kardos Sándor Résfilm című Rövidfilmjét a Rendezők kéthete szekcióban mutatták be szép sikerrel, míg Tóth Barnabás a Kritikusok Hete mezőnyben szerepelt az Európa rövidben Vonaton című epizódjával.

Mindhalálig Johanna avagy felfedezés a Croisette-ten

Mundruczó Kornél nyolcvanhárom perces operafilmjének, pontosabban filmoperájának (hiszen a történet és a libretto ihlette a zenét) a világpremierje az Egy bizonyos tekintet című Szekcióban a döbbenet csendjét varázsolta az arcokra. A fesztiválra harmadízben visszatérő rendező már 2003-ban nagy visszhangot keltett a 78-as Johannával. Ezúttal a nemzetközi szakma és a sajtó szinte egybehangzólag a cannes-i filmfesztivál zseniális felfedezéseként ünnepelte a filmet és az alkotókat; közöttük Tallér Zsófia zeneszerzőt, Térey János költőt, Erdély Mátyás és Nagy András operatőröket. A tekintélyes Hollywood Reportertől a Liberationig külön kiemelték a címszereplő Tóth Orsolya fájdalmasan szép és őszinte átlényegülését, Mundruczó Kornél műfajteremtő expresszionizmusát, a film univerzális üzenetét.

‘A mindenkor fennálló rend tulajdonsága a középkortól napjainkig, hogy kitaszítja azt, aki másként működik. Johanna a kiszolgáltatott betegek és az orvosok között’ pendlizik, és szexuális úton gyógyít. A hierarchia csúcsán állók szemében szajha, a kiszolgáltatottaknak pedig egyszerűen a megmentő.’ Nyilatkozta lapunknak a rendező Cannesban, megjegyezve a fesztivál jelenlétről: ‘Lelki értelemben semmit nem jelent számomra, szakmailag annál többet. Nagyon fontos jelen lenni a legrangosabb nemzetközi filmfesztiválon. Remélem Cannes segíthet abban, hogy nyugodtan dolgozhassam tovább a saját megszokott ritmusomban.’

Tarr Béla az év legjobb külföldi filmrendezője

A Johanna filmet Petrányi Viktóriával producerként jegyző Tarr Béla még a szombati fesztivál díjkiosztó előtt rangos szakmai kitüntetésben részesült Cannes-ban. A kortárs magyar filmművészet nemzetközileg elismert mestere a France Culture radio az év külföldi filmalkotója díjat vehette át pénteken Dominique Blanc zsűrielnöktől Gilles Jacob fesztiválelnök, Bozóki András miniszter és a népes magyar filmdelegácio jelenlétében. A Kárhozat (Damnation) rendezője többek között Wes Andersont, Alexander Paynet és Asia Argentot előzte meg a jelöltek listáján.

Bozóki András kulturális miniszter bejelentette Cannesban a Londoni férfi című Tarr Bela film forgatásának a folytatasát október 18-átol, egyúttal meghívta a film 2006-os cannes-i bemutatójára a jelenlévőket.

Szerettem volna megragadni az alkalmat, amit ez a nagy figyelem jelent Tarr Béla iránt Franciaországban és Nyugat-Europában – nyilatkozta lapunknak a miniszter. Ő most olyan, mint Jancsó Miklós volt a 60-as, 70-es években, egy Magyarországot jelképező fontos személy, fontos rendező. Egyúttal szerettem volna emlékeztetni az itteni kritikusokat, hogy a film folytatásához kellene egy komoly, közel kétszázötven millió forintos támogatás, aminek egy töredékét tudja csak biztosítani a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma. A német-francia Arte televízió képviselőivel beszéltem az imént, akik mindent megtesznek annak érdekében, hogy a film elkészüljön.

A kreativitását és eredetiségét következetesen őrző filmes alkotóként díjazott Tarr Béla reményteli mosollyal közölte lapunkkal: Azt az egyet megígérhetem, hogy itt leszünk a Londoni férfival a jövő évi cannes-i nemzetközi filmfesztiválon. A művészfilm készítés nehézségeiről pedig az alábbiakat mondta: Műveket létrehozni nem lehet csak úgy, ha az ember megszenvedi. Akkor lesz mű belőle, egyébként meg lehet filmeket csinálni.

Szentgyörgyi Rita helyszíni tudósítása

Comments are closed.