Forrás: MNO

A reform.hu honlapján közel két tucat példa olvasható az elmúlt 10 hónap azon MTI-s külpolitikai hírek közül, amelyek az AFP, a Reuters és az AP hírügynökség jelentései közül kerültek ki, és amelyek elferdítve jelentek meg magyarul. Ennél persze lényegesen több fordul elő évente – állítja a hetilap, amelynek írására az MTI elnöke leszögezte: valótlan rágalmakat szór a nemzeti hírügynökségre.

Ime a példák:

Példa I. korrekt fordításra. Van ilyen is, hiszen az MTI-nél sem hamisít mindenki.

Militant = fegyveres, harcos (vagy aktivista) angolul

Az izraeli hadsereg csütörtök este ismét behatolt a rafahi menekülttáborba

Rafah, 2004. május 21., péntek (MTI/AFP) – …….A katonai művelet célja azoknak a titkos föld alatti alagutaknak a feltárása és a megsemmisítése, amelyeken át palesztin aktivisták a határ túlsó oldaláról, Egyiptomból fegyvereket csempésznek.

Az eredeti forrás:

Israel pushes on with massive Rafah operation despite UN censure by Adel Zaanoun = (PICTURES) RAFAH, Gaza Strip, May 20 (AFP) – ….bringing the overall toll since the start of Operation Rainbow early Tuesday to 40. International condemnation of the pperation, designed to smash tunnels used to smuggle weapons for Palestinian militants from under the border with Egypt, reached deafening levels after

Példa II. korrekt fordításra:

radical = radikális angolul

Az iraki harcok áldozata lett az al-Dzsazíra forgatócsoportjának sofőrje Bagdad, 2004. május 21., péntek (MTI/AP/AFP) – A harcok áldozatává vált pénteken az iraki Kerbelában az al-Dzsazíra katari televízió egyik forgatócsoportjának sofőrje. A forgatócsoport az amerikai erők és a Muktada asz-Szadr radikális síita hitszónok milicistái között folyó harcokról

tudósított…..

Az eredeti forrás (AFP):

KARBALA, Iraq, May 21 (AFP) – An Iraqi working for Al-Jazeera television and eight other civilians were killed in a night of fighting between US troops and Shiite militiamen in the holy city of Karbala, medics said Friday. ….. Coalition troops have been locked in furious clashes with militiamen controlled by radical Shiite cleric Moqtada Sadr since the popular leader began an uprising across central and southern Iraq last month.

Hamisítások

(Az MNO oldalán csupán idézünk a reform.hu cikkéből, a további bizonyítékok – összesen 22 darab – megtalálhatóak a lap weboldalán)

Kúfában szombaton ismét összecsapások voltak

2004-05-29 09:54:16

Kúfa, 2004. május 29., szombat (MTI/AFP/AP) – Kiújultak a harcok szombaton reggel Kúfában síita milicisták és amerikai katonák között – jelentette egy újságíró a helyszínről. A Muktada asz-Szadr szélsőséges síita vallási vezető fegyveresei és az amerikai hadsereg között megkötött tűzszüneti megállapodást immár második napja sértik meg ….A pénteki harcok során két amerikai katona megsebesült.

+++

Szignó: kdl/kők

www.mti.hu

A forrásként használt, megadott AFP illetve AP hírek egyikében sem szerepel a szélsőséges (angolul: extremist) jelző Szadr neve mellett, a hír tehát meg van hamisítva.

Forrás:

AFP

Iraq-US-Kufa-unrest-toll,lead Four killed, 13 injured in clash at Kufa KUFA, Iraq, May 28 (AFP) – Four civilians were killed and 13 injured Friday in clashes between US forces and militia of Shiite cleric Moqtada Sadr in Kufa, according to hospitals. “We have received three dead and eight injured during the clashes this morning,” Hussein Ali, an intern at Kufa”s Furat Awsat hospital, told AFP. Hussein Hamza, an intern at the Hakim hospital, said one dead person and five injured had been taken there. The clashes started early Friday in the central Iraqi city despite a ceasefire put in place a day earlier as the two sides sought to end weeks of clashes that had left hundreds dead and injured. The US said two of its soldiers were wounded when their military Humvee came under fire at about 10 a.m

AP

Attackers Shell American Base in Najaf

Saturday, May 29, 2004

NAJAF, Iraq — Masked gunmen of radical cleric Muqtada al-Sadr”s militia — some with knives and hand grenades strapped around their waists — roamed the streets of Najaf”s twin city, Kufa, accusing the U.S.-led coalition of failing to honor the agreement to halt the fighting. The fighters accused the Americans of a provocation by sending tanks and armored vehicles into Kufa from three directions, prompting the militia to open fire “to protect ourselves.” Three Iraqis were killed and eight injured in armed clashes, hospital workers said. In a sign of the tension, al-Sadr failed to appear at a Kufa mosque where he has preached every Friday — the main Muslim day of worship — since the rebellion began in early April. Aides said his absence was due to security concerns.

Brig. Gen. Mark Kimmitt, coalition deputy chief of operations, reported five attacks against coalition forces in Kufa and said they “would appear to be violations” of a deal announced by Shiite leaders Thursday to end fighting in the Najaf and Kufa areas. .

The U.S. command in Baghdad confirmed two soldiers were wounded when Shiite gunmen fired on their Humvee on a Najaf street, but provided no further details. .

Š 2004 Associated Press. All Rights Reserved. This material may not be published, broadcast, rewritten or redistributed.

További bizonyíték az előző hír meghamisítására: egy pár órával korábban kiadott(lásd alább), ugyanezen témájú MTI hírben még az eredeti szövegben szereplő radical szót fordítják helyesen radikálisra, vagyis a későbbi műszak/szerkesztő hamisított:

Arafat kész tárgyalni Saronnal

2004-05-31 01:11:34

Jeruzsálem, 2004. május 31., hétfő (MTI/AFP/Reuters) – Kész kezet nyújtani Ariel Saron izraeli kormányfőnek Jasszer Arafat

palesztin elnök, annak érdekében, hogy felélesszék a közel-keleti béketárgyalásokat. A palesztin vezető az izraeli televízió 10-es csatornájának vasárnap este nyilatkozva emellett azt állította: a palesztin titkosszolgálat gátolta meg a Hamász szélsőséges szervezetet abban, hogy bosszút álljon két vezetője meggyilkolásáért.

+++

Szignó: khg

A hír meg van hamisítva, egyfelől önmagában is képtelenség, hogy a néhai Jasszer Arafat elnök egy izraeli orgánumnak nyilatkozva leszélsőségezné a Hamasz palesztin ellenálló szervezetet, másrészt sem az AFP, sem a Reuters forrásként megjelölt hírei nem tartalmazzák a jelzőt sem saját állításként, sem Arafatra hivatkozva. A két hírügynökség egyébként MINDIG fegyveres csoportnak-szervezetnek nevezi a Hamaszt. Teljes terjedelmében mellékelem az interjú angol nyelvű szövegét is, ami ugyancsak bizonyítja, hogy az MTI hazudott.

Forrás:

AFP

Mideast-Arafat Arafat ready to extend hand in peace to Sharon JERUSALEM, May 30 (AFP) – Palestinian leader Yasser Arafat said Sunday he was ready to extend a hand in peace to Israeli Prime Minister Ariel Sharon to restart the stalled Middle East peace process. “I extend my hand to Sharon, to the nation of Israel and its government,” Arafat said on Israel”s Channel 10 television. … Arafat, who has come under criticism from both Israel and the United States for failing to stop militant groups mounting attacks on Israeli civilians, said his security forces had prevented revenge attacks by Hamas after Israeli forces killed the group”s leaders in March and April. ms/rl/jah

Reuters

May 30, 2005

(Reuters) Palestinian Authority President Yasser Arafat has said his government helped prevent revenge attacks on Israel for the killings of two resistance leaders. In an interview with Israel”s Channel 10 on Sunday, Arafat was asked why Islamist groups had not carried out the attacks they threatened after Tel Aviv ordered the assassinations of Hamas leaders Ahmad Yassin and Abd Al-Aziz al-Rantisi in March and April. “It is thanks to the Palestinian Authority, efforts by Egypt and the efforts of the Quartet” of the US, UN, EU and Russia, Arafat replied.

A Hamász Izrael gázai kivonulása után is folytatja harcát

2004-06-12 15:49:57

Gáza, 2004. június 12., szombat (MTI/AP) – A Hamász palesztin szélsőséges szervezet folytatja az izraeliek elleni támadásait annak ellenére, hogy Izrael azt tervezi, kivonja telepeseit és katonáit a Gázai övezetből – közölte a szervezet egy magas rangú tagja szombaton Gázában. Mahhmúd Zahar elmondta: a szervezet számára elfogadhatatlan, hogy Izrael továbbra is fenntartja jelenlétét az Egyiptommal határos, 1,3 millió palesztin lakta területen.

+++

Szignó: kms/krg

Az eredeti forrás természetesen nem tartalmazza a jelzőt, vagyis az MTI hazudott és hamisított megint. Az AP fegyveres csoportról/szervezetről írt.

Forrás

AP

Hamas: Attacks Against Israel to Continue

The Associated Press

Saturday, June 12, 2004

GAZA CITY, Gaza Strip – …… Before the meeting, a top Hamas leader said the militant group would continue attacks on Israelis, despite the withdrawal plans. Mahmoud Zahar, the Hamas official, said that the continued Israeli presence was unacceptable. “We do not trust the Israelis, and we do not trust that the Israelis are going to withdraw from Gaza while they are speaking of controlling the sea and the air. Until the occupation completely ends, our resistance will continue,” he said.

Eddig a Reform cikkéből idéztünk részleteket

Az anyagot Molnár Balázs, a Reform hetilap külsős újságírója tette közzé. Molnár, az MNO-nak nyilatkozva elmondta: két éves Magyar Rádió-s munkássága során alkalma nyílt belelátni az MTI munkájába, amelyet szerinte fenntartással kell kezelni, ugyanis az rendszeresen elferdíti a híreket, mégpedig a balliberális “értékeknek” megfelelően. A cikk szerzője úgy véli, az MTI elnökének, Vince Mátyásnak a történtek miatt le kellene mondania, illetve felelősségre kellene vonni azokat a munkatársakat, akik az említett tudósításokat “másképpen értelmezték”. Molnár Balázs tényfeltáró anyagáról értesítette az érintett hírügynökségeket.

A cikk kapcsán az MNO megkereste a Magyar Távirati Irodát is. Vince Mátyás az MTI elnöke érdeklődésünkre az alábbi írásos választ adta:

“A Reformban az MTI-ről közölt cikk egy sor megalapozatlan állítást tartalmaz, s rágalmakat szór a nemzeti hírügynökségre, munkatársainkra és személyemre. A írás a szakmai hozzáértés teljes hiányáról tanúskodik, szerzőjének fogalma sincs a hírügynökségi munkáról, ráadásul jogellenesen jutott hozzá a hivatkozott távirati irodai anyagokhoz. A nyilvánvalóan politikai indíttatású vádakat az Magyar Távirati Iroda és kollégáim nevében visszautasítom. Jó hírünk védelmében az összes létező jogi eszközt igénybe fogjuk venni” – olvasható Vince Mátyásnak, az MNO-hoz elküldött közleményében.

Comments are closed.