Forrás: NOL

Szalai Anna, 2005. április 14. 00:00

Ki korán “ébred”, aranyat lel. A szemfüles ingatlanfejlesztő pedig különleges adottságú telkek birtokába juthat. Az angyalföldi Duna-part – a Rákos-patak és az újpesti vasúti híd közötti – harminchektáros területén jelenleg hat cég osztozik.

Mindegyiknek megvan a saját elképzelése a terület hasznosításáról, de egymástól nem függetlenek. Több közös dolguk van. A legnagyobb a két kilométeres partszakasz árvízvédelme. A tulajdonosok – az önkormányzat némi ráhatására – ugyanazon céget bízták meg a tervek kidolgozásával, így betongátak helyett a partvonal egész hosszában drótháló közé szorított bazaltkövek tartják majd medrében a folyót. Az embert így semmi sem választja el a víztől. Az átlagos városlakót sem. A folyó mentén ugyanis mindenki számára nyitott közparkok létesülnek sétánnyal, kocogó- és bicikliutakkal. Az első sétányszakaszt már az idén ősszel átadják. A terület kétharmadát birtokló Autoker Holding ugyanis csak akkor kapja meg az első ütemben felépített 224 lakás használtbavételi engedélyét, ha kiépíti az érintett folyószakasz védműveit és megépíti mögötte a csobogókkal, padokkal és díszburkolattal fedett sétányt.

– Egy ilyen csodálatos adottságú területet vétek lenne elkótyavetyélni. A kerületi önkormányzat mindent megtesz, hogy ez ne történjen meg. Eszközeink azonban korlátozottak – tárja szét a karját Arató György. A kerület főépítésze leginkább azt sérelmezi, hogy az épületek engedélyezése során sem a Fővárosi Tervtanácsnak, sem a főépítészeknek nincs vétójoguk. A véleményüket meg vagy figyelembe veszik, vagy sem. Többnyire nem. Így kapott engedélyt az Autoker első ütemének három “beach-style”, tengerparti szállodasorokat idéző épülete is.

A következő ütemek – már a harmadik építését is megkezdték a Foka-öböl körül – társasházai sokkal kedvezőbb összképet mutatnak – bizakodik Arató, aki a Transelektro Vagyonkezelő Kft. beruházásában épülő Prestige Towers terveinek láttán még elégedettebb. A Mérték Stúdió fiatal tervezőpárosa négy egyedi stílusú, megmerevedett mozgást idéző tornyot álmodott a Meder utca vonalában elhelyezkedő telkekre. Az épületekben egyenként 25-30, 40-120 négyzetméteres lakást alakítanak ki erkéllyel, illetve zöldterasszal. Az építkezést a napokban kezdik. Ritkán tapasztalt örömmel üdvözölte a Fővárosi Tervtanács a területen létesítendő kikötőépület terveit is. Az elképzelések szerint a menetrend szerinti hajójárat is megáll majd itt. A Foka-öbölben viszont yachtkikötőt épít az Autoker. Az onnan induló vízparti sétány a hajdani téli kikötő mentén is folytatódik, a Meder utcát pedig sétálóutcává alakítják.

Nemcsak új városrész, hanem új életforma is születik itt – véli Arató. – Az ide költözők szabadidejüket várhatóan a negyedben létesülő sport-, kulturális, illetve szórakoztató-központokban töltik majd. A szabadidős létesítmények mindenki előtt nyitva állnak majd.

A Meder utcától északra fekvő területet – két Transelektro-telek kivételével – az izraeli tulajdonú Duna Bay Kft. birtokolja. De egyelőre keveset tehet. A területre vonatkozó új szabályozási terv még nem készült el, így építési engedély sem adható ki.

A területen osztozó cégek elképzeléseit az önkormányzat próbálja közös mederbe terelni. A havonta megrendezett konzultációkon a beruházókkal együtt keresik a kérdésekre adható – minden érdekelt számára elfogadható – válaszokat.

Comments are closed.