Forrás: NOL

Népszabadság Online, 2005. április 3. 16:59

A gesztusok és a szavak pápája volt, de nem a reformoké – írja a Le Monde. A realitásokkal és a társadalmi elképzelésekkel szembeszállva veszélyes konzervatív álláspontot hirdetett meg – teszi hozzá a Le Soir. Peter Sloterdijk filozófus szerint II. János Pál az ellenreformáció, az abszolút katolicizmus korszakát idézte, a hit katolikus értelmezésben azóta vált a színjáték egyik formájává, a külvilág felé és befelé egyaránt.

Hans Küng svájci teológus szerint a szombaton elhunyt II. János Pál ‘súlyos örökséget’ hagyott hátra. A 77 éves Küng a katolikus egyház jelenlegi állapotának egyik legismertebb bírálója; a pápaság intézményét, a tévedhetetlenség dogmáját érintő bírálatai miatt a Vatikán 1979-ben megvonta tőle azt a jogot, hogy egyházi intézményekben taníthasson.

Küng egy vasárnapi írásában kétségbevonhatatlannak nevezte ugyan az elhunyt mély vallásosságát és elkötelezettségét, ám szerinte a lengyel pápa működése nyomán az egyházban a remény és a bizalom válsága alakult ki.

‘Sokan most egy olyan pápában reménykednek, aki elhárítja az akadályokat a reformok útjából’ – jegyezte meg a számos díjjal kitüntetett, Tübingenben tanító Küng.

Peter Sloterdijk filozófus szerint II. János Pál valójában nem a XX. és XXI. század, hanem a XVI. és a XVII. század fordulóját, az ellenreformáció, az abszolút katolicizmus korszakát idézte. A ‘hinni’ a katolikus értelmezésben azóta vált a színjáték egyik formájává, a külvilág felé és befelé egyaránt. A ‘színjáték modern társadalma’ a harcosan térítő, hajthatatlan katolicizmus templomaiban keletkezett.

Az abszolút katolicizmus meggyőzés-stratégiáját folytatta a kor eszközeivel: a tömeggyűlésekkel, a televíziós jelenlét kultuszával, a határokat nem ismerő turizmussal. ‘A rossz költőt, a középszerű teológust, a konvencionális filozófust, a konok Wojtylát, a szentségek impresszárióját hamar elfeledik. Karol, a szupersztár értett ahhoz, hogy már életében a felszínes tömegkultúra halhatatlan ikonjává váljon’ – közölte Sloterdijk a Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitungban.

Politikai és szociális kérdésekben konzervatív

A párizsi Le Monde szerint a rendkívüli és tragikus sorsú II. János Pál sok szempontból válságban lévő egyházat hagy maga után.

A francia lap szerint II. János Pál elsősorban az emberi jogokért, a vallás és gondolkodás szabadságáért, valamint az erőszak ellen folytatott küzdelmével írta be nevét a történelembe. Ez a harc és a kelet-európai országok kommunista hatalmaival szemben mutatott politikai ravaszság nagyban hozzájárult a berlini fal leomlásához és a szovjet uralom széteséséhez.

A lap kiemeli a más vallások irányában tanúsított példa nélküli gesztusait a folyamatos párbeszéd érdekében: a szentatya találkozott az összes jelentős egyházi vezetővel, és 2000-ben bocsánatot kért a katolikus egyház antijudaizmusáért, amelynek csúcspontja a jeruzsálemi siratófal előtt tanúsított bűnbánat volt.

Betegsége idején is fáradhatatlan zarándok maradt II. János Pál – emlékezetet a Le Monde, rámutatva egyúttal: a haladó pápa emlékét lassanként elfedte a politikai és szociális kérdésekben konzervatív egyházfő képe.

‘II. János Pál válságban lévő egyházat hagy maga után. A gesztusok és a szavak pápája volt, de nem a reformoké. Utódjára sürgős intézkedések meghozatala vár’ – vélte a francia újság.

Belga lap II. János Pál pápai korszakának hibáiról

A konzervativizmus bűne – ezzel a címmel közöl a Le Soir című tekintélyes belga napilap hét végi száma vezércikket II. János Pál pápa munkásságáról.

A cikk szerint II. János Pál pápától több mint 25 évvel ezelőtt, megválasztásakor azt remélték, hogy friss levegőt hoz a rendkívül hierarchizált és elmeszesedett egyház életébe. Végül azonban azt a beszűkült tradicionalizmus irányába vitte, szakadékot teremtve a katolikus egyház szabályai, illetve a keresztények s általában az emberiség vágyai, mindennapos élete között.

Homoszexualitás, fogamzásgátlás, válás, eutanázia: mindezen témákban II. János Pál a realitásokkal és a társadalmi elképzelésekkel szembeszállva veszélyes konzervatív álláspontot hirdetett meg – írja a belga liberális napilap főszerkesztője, Béatrice Delvaux.

‘II. János Pál pápai korszakának nagysága a katolikus egyházfő békéért folytatott szenvedélyes harcában rejlik, továbbá abban, hogy hevesen elítélte az ultraliberalizmust, illetve mindent megtett a totalitárius (főként kommunista) rendszerek demokratikussá válásáért.

Ezen harcok jelentős része a keresztény hit terjesztését szolgálta. Ezt az evangelizációt a konzervativizmus fémjelezte’ – írja a szerző, emlékeztetve arra, hogy II. János Pált egyre szorosabb kapcsolat fűzte a katolikus egyház leginkább hagyományőrző mozgalmaihoz, az Opus Dei és a Karizmatikus Megújulás nevű irányzatokhoz.

A lap elismeréssel szól arról, hogy II. János Pálnak sikerült visszaadnia az egyház becsületét, meggyónva e szervezet bűneit, az antiszemitizmust és az inkvizíciót. Egyúttal bírálja, hogy a pápai hatalom és iránymutatás egyre inkább a stagnálás, nem pedig az előrehaladás tényezőjévé vált.

‘Ez olyan kudarc, amelyért elsősorban II. János Pál a felelős. Szörnyű a hagyaték, amelyet utódjára testál’ – fogalmaz a Le Soir vezércikke.

(MTI)

Comments are closed.