A Siemens konszern az idén egymilliárd eurót kíván megtakarítani veszteségekkel küszködő mobiltelefon-üzletágában, ami 400 millió euróval több a korábban tervezettnél. Főként a marketing kiadások lefaragásával és nem munkahelyek megszüntetésével kívánják elérni e célt. A cég a fejlesztésekre helyezi a hangsúlyt: idén 15 új modellt dob piacra.
A március 16-án záruló hannoveri CeBIT-en, az évenként megtartott telekommunikációs és számítástechnikai kiállításon öt új mobilkészülékkel mutatkozott be a Siemens. Az év során még tíz újabb készülékkel örvendezteti meg fogyasztóit a jelenleg 160 ország piacán jelenlévő és 60 ezer embert foglalkoztató, a tavaly szeptemberben zárult üzleti évben 18 milliárd euró forgalmat elért SiemensCom. Lothar Pauly, a német nagyvállalat telekommunikációs részlegének vezetője legutóbb úgy nyilatkozott, hogy még nem dőlt el véglegesen, mi lesz a mobiltelefonok fejlesztésével és gyártásával foglalkozó részleg sorsa: eladják, bezárják, szanálják, vagy esetleg valamelyik más gyártóval stratégiai együttműködési szövetséget kötnek. Az esélyeket latolgatva azonban Pauly a legkisebb esélyt a bezárásnak adta, hiszen azzal szerinte túlságosan is nagy értékek vesznének el.
Tény azonban, hogy a Siemens telekommunikációs részlegének az eddigi 500-600 millió eurón felül újabb 400 millió eurót kell megtakarítania ez év szeptember 30-ig, az üzleti év zárásáig. Ha a költségcsökkentő programmal összefüggésben nem szűnnek meg munkahelyek, akkor máson kell majd spórolniuk. Az elképzeléseknek megfelelően a marketing tevékenységet reformálják át. Emellett valószínűleg hamarosan kivonulnak a Siemens-mobilok Izraelből és néhány ázsiai országból is. A részletekről egyelőre nem adtak tájékoztatást a cég múlt heti fórumán.
A világ telekommunikációs iparának azért még mindig a harmadik legfontosabb szereplője, a SiemensCom a következő öt évben az internetes telefonálás, a VoIP (Voice over Internet Protocol) elterjedésében bízik. Előrejelzéseik szerint az otthonokban évente 80 százalékkal nőhet a felhasználók száma. A vállalkozói érdeklődés is hasonlóan élénk lehet, kiváltképp a kisebb irodákban lesz a lakosságihoz mérhető a fejlődés. Ugyancsak gyorsan, 2009-ig évente várhatóan 20 százalékkal nő az internetes biztonsági megoldások ágazata. Piacvezetőnek számít a SiemensCom az új technológiák közül a W-CDMA-ban (Wide-band Code Division Multiple Access), amely lényegében a szélessávú mobiltelefonálás harmadik generációs ágának egyik legfejlettebbike. A német nagyvállalat számára éppen ezek az új technológiák alkalmazása, fejlesztése és a mobil-vezetékes szolgáltatás integrációja jelenti a kitörési pontot.
A világon ez év végén már több mint 2 milliárd embernek lesz mobilkészüléke. Természetesen ebből a versenyből sem maradhat ki a SiemensCom. Az ázsiai versenytársak jelenlétében nyilván esélyük sem lenne a mennyiségi növekedésre, ezért a különleges termékek kategóriájában folytatják a harcot. A hétköznapi értelemben vett telefonálás, a csevegés mellett a zene, a videózás, a divat, a sport, az üzleti, illetve a kényelmi szolgáltatások legnagyobb választékát kínálják.
Regős Zsuzsa