Forrás: NOL

Diákálom: légiútvonal-tervező leszek!

A játék a tanulás részeBelépés csak brókereknek! – hívja fel a figyelmet egy felirat az aulában. A kivetítőn folyamatosan változnak a számok, teljes az izgalmi állapot, a gyerekek adják-veszik egymás tudásrészvényeit. Ezalatt a tantermekben műveltségi vetélkedőt tartanak. Az osztályok árfolyama az ott szerzett pontok függvényében változik. Moha: 1614, Páfrány: 1035, Víz: 1514 pont.

A tőzsdeőrület itt nem egy különleges állapot. Korábbi versenyek kapcsán a gyerekek már azt is elintézték, hogy az iskola fölött elszálljon egy repülő, behajtson az udvarra a 22-es busz. Hoztak ide komplett turistacsoportokat, hogy a saját nyelvükön vezessék körbe őket az épületben. Gyűjtöttek aláírást, hogy tiltsák be az aláírásgyűjtést. Egyszer azt is elintézték, hogy az iskola születésnapját munkaszüneti nappá nyilvánította a köztársasági elnök. A folyosókon bóklászva egyáltalán nem fog el az iskolai szorongás. A tablók egyediek, és látszik, hogy örömmel készítették őket.

A termekben nyoma sincs a poroszos iskolatípus kellékeinek. Az egyikből indiai zene szól. – Gyerünk, felállni, ezt mindenki meg tudja tanulni – mondja egy táncot tanító diák.

A folyosó hátsó csücskében állatokra leszek figyelmes: aranyhörcsög, tengerimalac, óriáscsiga és a többiek. Mindegyiknek megvan a saját gazdája. Kisebb oázis.

És felszabadult rend mindenütt. Egy emeleti folyosószögletben freskó. Hegedülő fiú, tekergő indákkal. Élénk, vidám színek. Diákok tervezték, és ők is festették a falra.

A következő terem kitapétázva sakktáblákkal. A nagyok bridzselnek. Ha kedvem támadna és értenék hozzá, én is csatlakozhatnék az iskola kártyás elitjéhez. Itt a diákok a tanóra keretében tanulhatnak kártyázni. Már az alsó tagozatban logikai játékokat űzhetnek.

A Lauder Javne iskola tizenöt éves, de nyoma sincs a hagyományos iskolai ünnepélynek, nem kell csengőszóra felsorakozni a tornateremben, hogy néhány elcsépelt mondat untassa halálra még azt is, aki egyébként szeret ide járni.

Mellettem héberül folyik a társalgás, de a közhittel ellentétben nem csak zsidó gyerekek járnak ide. A felvételin sem érdekel senkit, ki honnan jött. – A hit magánügy. A zsidó kultúra, történelem, hagyomány megismerése pedig nagyon érdekes lehet mindenkinek – mondja Szeszler Anna igazgatónő.

Sakkverseny diákokkal és tanárokkal

Tanul itt zsidó és nem zsidó, magyar és külföldi. Amióta az iskola beindította a külföldi diákoknak szóló programját, azóta teljesen természetes, hogy Finnországról egy finn diák tart előadást – angolul.

– A rendszerváltás idején mi voltunk az első alapítványi iskola. Azóta a világ sokat változott, és amit akkor furcsállva szemlélt a környezetünk, mára teljesen természetes – mondja az igazgató. – Nem egy szakmára akarjuk felkészíteni a diákjainkat, hanem arra, hogy képesek legyenek szakmát váltani. Problémamegoldási helyzetek elé állítjuk a gyerekeket, olyan dolgokra szeretnénk tanítani őket, amelyeket az iskola falain kívül is fel tudnak használni. Azt akarjuk, hogy szeressenek tanulni, ezt nem könnyű elérni a mai világban.

Itt legális a konfliktus. Problémákat modellálnak, és közösen oldják meg őket. Sokféle választási lehetőséget kínálnak nekik, mert meg akarják mutatni, hogy sokféleképpen lehetnek sikeresek.

– A tanulmányi versenyek a gyerekek szűk lexikális tudására kíváncsiak. A magyar közoktatás nem a tehetséget, a kreativitást méri. Nálunk pedig ez a fontos – mondja Majoros Mária matematikatanár. – Nálunk a filmkészítés, irodalmikiadvány-szerkesztés, a könyvünnep és a közös játék a fontos. Azt akarjuk, hogy a gyerekek ezeken keresztül ismerjék meg önmagukat.

A tanárok nem csak a felvételi eredményekig, az iskola hírét megalapozó teljesítési rátákig figyelik a kikerülő gyerekek sorsát. Volt egy diákjuk, aki arról álmodott, hogy légiútvonal-tervező lesz. Még csak nem is csodálkoztak rajta. Örömmel mesélik, hogy sikerült neki.

Miért éppen Javne?

A jeruzsálemi szentély elpusztítását követően Javne városa lett a zsidó szellemi élet központja. A rendszerváltás idején alapított iskola a zsidó kultúra közvetítője kíván lenni – nemzetiségre és vallásra való tekintet nélkül, bárkinek.

Comments are closed.