Forrás: Népszava

Népszava Napilap 2005. február 19. szombat

Vezető európai lapok máltatják a Sorstalanságot

Miközben a német sajtóban túlsúlyba kerültek a Sorstalanság című filmet bíráló kritikák, tönn frtancia, brit és olasz lap elismerően szólt Koltai Lajos első rendezéséről, amely a Berlinalé versenyporgramjában szerepel.

A Berlini Filmfesztivál kapcsán röviden ír a Le Monde francia napilap a Sorstalanság című filmről. A cikkben röviden szólnak az alapmű szerzőjéről, Kertész Imréről. A filmről annyit jegyez meg a szerző, hogy több, a holokauszól szóló alkotással rokon. Elsőként említi a Schindler listáját. A Le Figaro konzervatív napilap pénteki számában kiemeli: nem kérdés, hogy a nézőkre a palesztin öngyilkos merénylőkről szóló Paradise Now film mellett a Sorstalanság volt a legnagyobb hatással.

A kanadai Cypberpresse úgy véli: a Sorstalanság belső látásmódja, eredeti érzékenysége nevezhető újszerűnek. A rövid kritika szerzője, Marc-André Lussier úgy véli, a képi megjelenítés valósággal magával ragadja a nézőt.

Pozitívan írt a Sortalanságról a Screen International kritikusa is. Dan Fainaru szerint a film nem csupán díjra esélyes Berlinben, de azt követően is sikeres lehet mind a fesztiválokon, mind a mozikban. Intimebb és megindítóbb az olyan filmeknél mint a Schindler listája vagy a Zongorista, arra törekszik, hogy olyan érzelemmentesen mutassa be az eseményeket, amennyire csak lehet – véli a szerző. Szerinte ugyanakkor nem kell arra számítani, hogy a Sorstalanság megoldja azokat a gondokat, amelyekkel minden alkotónak szembe kell néznie, amikor a holokausztról forgat. Az embernek megmarad az az érzése, hogy nincs olyan film, amely vissza tudná adni a valódi események szörnyűségeit – írja a kritikus. Bírálja a film első fél óráját, szerinte a film akkor indul be, amikor a Nagy Marcell alakította fiút a rendőr leszállíttatja a buszról. Méltatja a fiatal színész alakítását, és lenyűgözőnek tartja a képi világot is. Hozzáteszi azonban, hogy Ennio Moricone zenéje egy érzelgős takaróba burkolja a film amúgy tiszteletteljes, és visszafogott megközelítését.

A brit The Guardian szakírója szerint Koltai megdöbbentette a fesztivált a Sorstalansággal. Peter Bradshaw jellemzése szerint stílusban és összetevőiben hasonlít ugyan a Schindler listájára, de aggasztó kétértelműsége és a benne lévő megoldatlan fájdalom érzése megkülönbözteti Spielberg alkotásától. A cikkíró külön kiemeli a színészek teljesítményét is.

Több mint százezren látták szerda estig, alig egy héttel az itthoni bemutatón után Magyarországon a Kertész Imre Nobel-díjas regényéből készült adaptációt. A legdrágább hazai film ezzel nézettségi rekordot is döntött, hiszen ehhez hasonló érdeklődéssel, egy héttel a moziba kerülés után, csak néhány amerikai szuperpordukció a Gladiátor illetve a Passió büszkélkedhetett. A csütörtöki forgalmazás óta a fővárosban körülbelül 41 ezren vettek mozijegyet a holokausztot feldolgozó alkotásra, vidéken 59 ezren voltak kíváncsiak a filmre.

(Népszava összeállítás)

CopyRight Népszava

Comments are closed.