Forrás: Népszava

Sorstalanság sorsa a Berlinálén

A keddi bemutató óta a Sorstalanság fesztivál-sorsa megélénkült. Szerdán a fesztivál napilapja, a Screen Berlinale két képet közölt a filmről, nyilvánosságra hozta ezen kívül a hírt, hogy az olaszországi forgalmazó után már megvan a németországi is, mert itt született meg az NFP céggel a szerződés. Ezen kívül a napilap Hámori András producer tevékenységéről és terveiről közölt cikket.

A csütörtöki fesztivál-újságban megjelent a nemzetközi kritikusok pontozásos értékelése is a Sorstalanságról. Az adható négy pontból hárman három pontot, ketten két pontot, és ugyancsak ketten egy pontot adtak a magyar versenyfilmnek. A lista mellett a Koltai Lajos és Nagy Marcell itt készült közös fotója látható, valamint Kertész Imre külön portréja a fején tolmácskészülékkel. Kommentárként az aláírás tréfás: “Kertész Imre elnyerhette az irodalmi Nobel-díjat, ennek ellenére megteheti, hogy a móka kedvéért fordítva vegye fel a tolmácskészülékét.” A közvetlen hangú képaláírásnál jóval komolyabb, sőt, komorabb hangot üt meg az ugyancsak a csütörtöki fesztivál-újságban megjelent beszélgetés Kertész Imrével. A cikkíró elmondja, a holokausz t túlélő Nobel-díjas író aggodalmának adott hangot a neonácik és a német jobboldali szélsőségesek legutóbbi demonstrációja miatt. A Sorstalanság 75 éves írója “borzalommal” figyelte a múlt hét végén, amikor neonáci tüntetők meneteltek Drezda utcáin a város második világháborús bombázásának 60. évfordulóján. “A neonáci mozgalmat abszolút undorítónak tartom” – idézi a cikk Kertészt, aki hozzáteszi, a mozgalom megjelenése előrelátható volt. “Nemzedékek mindig megpróbálják magukat azzal az országgal azonosítani, amelyben születtek. A második (háború utáni) német nemzedék hangos és kemény kérdéseket tett fel az apáknak, és nem azonosította magát az apák nemzedékével. A harmadik generáció azonban sokkal inkább azonosul a nagyapák nemzedékével.”

A cikk szerint Kertész a németországi munkanélküliséget látja legfőbb oknak a szélsőjobb csoportok szaporodásában. Az író szerint a neonácizmus azokon a tájakon éled újjá, ahol az emberek reménytelennek érzik magukat.

A cikkben szó esik a Nobel-díj hatásáról a filmproducerekre: “Lehet valami tényleg varázslatos dolog a Nobel-díjban, mondja tréfásan az ünnepelt szerző. A bankok, a külföldi producerek, társaságok azonnal készen voltak hírére támogatni a filmet.” Végül Kertész elmondja a cikkben, nincs szándékában más művét filmre adaptálni “a Sorstalanság lesz az egyetlen film” – jelentette ki.

Bársony Éva (Berlin)

CopyRight Népszava

Comments are closed.