Forrás: MNO Keresztes Lajos
Lapvélemények a berlini bemutató után
A film egy katasztrófa, amit a legjobb esetben hülyeséggel lehet magyarázni – véli a Perlentaucher című portál, míg a vezető frakfurti lap szerint „Eleinte mindenki be kívánt tódulni a moziba, majd röviddel később a legtöbben el kívánták hagyni a vetítő termet.”
Perlentaucher (perlentaucher.de)
A Gyöngyhalász nevű kulturális portál tovább követi a Berlini Filmfesztivál történéseit. Ekkehard Knörer „Egy katasztrófa: Koltai Lajos „Fateless”-e”, címmel ostorozza a német kritikus a tegnap versenyfilmként bemutatott Sorstalanságot.
A versenyfilmeket, néhány kivételtől eltekintve eddig is komoly szenvedést okoztak az ízléssel rendelkezők számára. Ennek ellenére egy olyan filmre, mint a „Fateless”, nem készülhettek fel a nézők. Annak ellenére sem, hogy Kertész Imre a forgatókönyvet ezzel a bevallott céllal írta meg, s a vetítés előtti sajtótájékoztatón elárulta az okot. Egy már korábban létező forgatókönyv számos hatásvadász jelenetet tartalmazott, így az egyértelműen a bulvárosodás irányába mozdult el. Kertész nem akart többet és kevesebbet, minthogy a legrosszabbat meghiusítsa. Ez azonban nem sikerült neki, annak ellenére sem, hogy a forgatókönyv ezért alig tehető felelőssé – olvasható a portálon..
Knörer a katasztrofális filmért elsődlegesen Koltai Lajost teszi felelőssé. Szerinte amit a „Fatelessel” művelt, azért megérdemelne egy alapos verést. Koltai átengedte a kamerát Pados Gyulának, aki azonban arra késztette a rendezőt, hogy a lehetőségekhez képest szép képeket fényképezzen. A kritikus szerint a „Fateless” a szép, méghozzá giccsesen szép képek holokauszt-filmje. A buchenwaldi tablót Ennio Morricone dús elégikus zenéje festi alá, aki immár mindent megzenésített, a szoft pornótól a holokausztig. S mindegyik zenéje hasonlóan hangzik, s hála Koltainak, hasonló a kinézetük is.
Knörer elfogadhatatlannak és „hajmeresztőnek” tartja Koltainak a sajtótájékoztatón előadott magyarázkodását, miszerint egy fiatalember szemén keresztül láttatta az eseményeket.
A „Fateless” egy katasztrófa, amit a legjobb esetben hülyeséggel lehet magyarázni. Kertésznek, aki a filmet védte, a szemére vethető, hogy a filmművészet esztétikájához nem ért. Rendben, ő egy író és amúgy sincs túl jó véleménye a filmről. Ráadásul ő sem tudta megakadályozni a legszörnyűbbet. Koltai Lajos mesterkedése ebben megakadályozta. Egy fesztiváligazgatónak, aki egy ilyen, a holokausztot ilyen méltatlan módon bagatellizáló filmet a versenyére meghív, már semmivel sem lehet megbocsátani. Léteznek olyan esetek, amikor az érdektelen engedékenység a művészet minimális mércéjének és az erkölcs megvetésébe csap át. A „Fateless” ebbe a kategóriába tartozik – fogalmaz a kritikus.
die tageszeitung (taz.de)
A radikális baloldali lapban Gerrit Bartels A pokol tudomásul nem vétele című írásában bírálja a „Fatelesst”. A szerző úgy véli, hogy a koncentrációs tábor leírása a realizmustól való eltérést és a témával való azonosulást követelne meg. Míg egyes mondatoknak, például a főszereplő koncentrációs tábor iránti honvágyának megvan a helye Kertész regényében, addig ezek a filmben szembetűnő egyedülálló „borzalmasságuk”. Hiszen nincs kapcsolatuk a film néhány valóban borzalmas képével, s végleg nincs közük a Ennio Morricone végtelen giccses zenéjéhez.
Frankfurter Allgemeine Zeitung (faz.net)
A konzervatív napilapban Verena Lueken Arcfestékkel és zenével táborban címmel mond kemény ítéletet a „Fatelessről”. Írása azzal a mondattal kezdődik, hogy „Eleinte mindenki be kívánt tódulni a moziba, majd röviddel később a legtöbben el kívánták hagyni a vetítő termet.”
A „Fatelessben” a rendező felvonultatott mindent, kézikocsin fekvő mezítelen testeket, szikár karikás szeműre sminkelt arcokat, a vágyakozva kanalazott híg levest, a gyengeséget, a lyukas ingeket, a haldokló barátokat, a füstölgő kéményeket, a szégyellni valóan banális, veszélytelen moziképeket, amelyekben semmi más nem vált láthatóvá csak egy csomó statiszta, számos edénynyi arcfesték és a jól megtömött ócskaruha raktár.
Berliner Zeitung (berlinonline.de/berliner-zeitung)
A berlini lapban Carmen Böker „Rózsafüzér hamuszürkében” című írásában sem találhatóak a lelkesedés nyomai. A szerző szerint a rendező esetleg azért kaphat elismerést, mert a borzalmat még elviselhetően mutatja be. Ugyanakkor azt hibásnak tartja, hogy olyan dialógusokat tett Koltai a filmjének kulcspillanatává, mint amikor a Budapestre beérkező Györgyöt megkérdezik:
” – Van gázkamra Auschwitzban?”
– Igen.
– De magad is láttad?
– Akkor nem lennék itt.
– Tehát te nem láttad.”
Süddeutsche Zeitung (sueddeutsche.de)
A baloldali napilapban Tobias Kniebe kifejti: a „Fatelesben” pusztán egy „kémiailag színtelenített egymás után rakott koncentrációs tábor jeleneteket” látott.
Berliner Morgenpost (morgenpost.berlin1.de)
A félbulvár berlini lapban Elmar Krekeler Játszd nekem Auschwitz dalát címmel foglalkozik a „Fatelessel”. (A cím utalás Sergio Leone western klasszikusára, a Volt egyszer egy vadnyugatra, mely a német nyelvterületen a Játszd nekem a halál dalát címen vált ismertté (- a szerk.)
Krekeler szerint a „Fateless” egy „Hollywood holokauszt” filmre sikeredett, mely csak egyes képeinek nyomasztó erejével különbözik a sorozat többi alkotásától. Ez részben Ennio Morricone zenéjének következménye, akinek partitúrája már a perverzitás határát súrolja. Ugyanis minden eszközzel szeretné felül múlni érzelmességben a „Schindler listájának” még éppen elviselhető zenéjét.
Morricone hajmeresztő érzelmi manipulációs kísérlete nem az egyetlen zavaró momentum a filmben. Rosszabb, hogy Kertész mondatai: . „Hisz még ott, a kémények mellett is volt a kínok szünetében valami, ami a boldogsághoz hasonlított” végül a film ellen fordulnak. A majd két és félórás filmben semmi sem volt látható ebből a különös boldogságból, csak a máshol már tucatszámra látott jelenetek – írja a berlini lap.
Kiadja a Nemzet Lap és Könyvkiadó Kft. © 2001-2005
február 17th, 2005 at 06:09
Ne keverjük össze a müvészetet, ill. annak értékelését a politikával. A film lehet rossz de a valóságról szól