Népszava Napilap 2005. február 9. szerda
Egy film születése könyvben
A regényt az ember az örökkévalóságnak írja, a forgatókönyvet a rendezőnek. Számonkérték a könyv nyelvi radikalizmusát a forgatókönyvön, amit írtam, de számomra nyilvánvaló volt, hogy a film egy másik műfaj, amelyben majd megjelenik egy arc, megszólal a zene, s ez nem az általm megírt regény világa lesz, hanem egy másik, a film világa – mondta Kertész Imre abból az alkalomból, hogy a Vince Kiadó az érintett művészek jelenlétében bemutatta a Sorstalanság filmkönyv – Koltai Lajos filmje a Nobel-díjas Kertész Imre regénye alapján című könyvet. Az esemény néhány órával a film kedd esti premierje előtt zajlott, így kiváltképpen érdekes volt, hogy az író milyennek látja kapcsolatát a filmhez. Kertész Imre úgy fogalmazott: ‘A film a szeretet műve, olyan szereteté, amely minden nehézséget legyőzött. Korábban hat éven át a megfilmesítés útja akadályokkal volt tele, Koltai Lajos volt az, akiben megvolt a kitartás, legyőzte az akadályokat. A film Lajosé, mindent ő csinált, ez az ő műve. Ami létrejött, nagyon szép, nem tudtam kivülállóként nézni, Lajos bevont a világába.’
A Vince Kiadó gondozásában megjelent kötet szerzője, Marx József nem csak a Sorstalanság című film megszületésének történetét követi dokumentarista hűséggel, hanem Koltai Lajos pályaképét is felrajzolja egy nagyvonalú esszében. Ugyancsak meglepetés a Kertész Imrével Berlinben készült interjú, amely a kötet zárórészében olvasható. A szépséges, gazdag fotóanyag s az egész kötet elegáns kivitelezése könyvművészeti darabbá avatja az albumot. Gulyás Buda operatőr forgatás közben készített fényképei a lapokon a komor pompa hangulatát idézik meg, kiváltképpen beszédesek a 13 éves regényhőst filmen megjelenítő Nagy Marcell portréfotói, a holokausztba vezető út képbe fogalmazott stációi.
S még egy idézet a könyvbemutatóról, Szabó Istvántól: ‘Büszke vagyok arra, hogy ezt a filmet a barátom csinálta.’
B.É.
CopyRight Népszava