Forrás: NOL

“Trükkös tárgyalások” folytak a török csatlakozásról

BBC-lapszemle

Népszabadság Online, 2004. december 20. 08:00

Az Irakban történt újabb erőszakos cselekményekkel, Putyin orosz elnök és Schröder német kancellár mai találkozójával, valamint Törökország uniós törekvéseivel foglalkoznak ma kiemelten az európai lapok.

A német Süddeutsche Zeitung Vlagyimir Putyin mai németországi látogatásával kapcsolatban azt írja, hogy Gerhard Schröder kancellárnak óvatos udvariassággal kell fogadnia az orosz államfőt. A lap szerint Oroszország mérete, erőforrásai és rakétái miatt érdemes úgymond kedvesnek lenni Putyinnal. Hozzáteszi viszont, hogy Csecsenföld, Ukrajna és a Jukosz olajtársaság ügye azonban ennek ellenkezőjére ad alapot.

A Die Welt úgy véli, hogy a két politikus a hasonló társadalmi háttér miatt természetes szövetségesei egymásnak. A lap emlékeztet arra, hogy Schröder és Putyin egyaránt szegényebb környezetből származik, és ez erősebb köteléket hozott létre köztük, mint amilyet az állami politikai érdekek eredményezhettek volna.

A Financial Times a Jukosz orosz olajvállalat termelőegységének eladásáról közöl cikket a címlapján, amelyben úgy fogalmaz, hogy egy rejtélyes cég a vásárló. A lap felhívja a figyelmet arra, hogy a korábban ismeretlen Baikal Finans Group nevű cég ezzel hivatalosan Oroszország egyik legnagyobb olajkitermelő egységének tulajdonosa lett. Megjegyzi ugyanakkor, hogy azt nem lehet tudni, hogy ki állhat a cég mögött.

A francia Le Figaro egy közvélemény-kutatást közöl, amely szerint a franciák 52 százaléka egyetért Jacques Chirac elnökkel abban, hogy Törökország 10-15 éven belül csatlakozhat az unióhoz, ha teljesíti az ezzel kapcsolatos feltételeket. A lap rámutat arra, hogy Chirac ebben a kérdésben nagyobb támogatást élvez a baloldaltól, mint saját pártjától.

Az osztrák Der Standard bírálatokat fogalmaz meg a múlt pénteken zárult uniós csúccsal kapcsolatban, ahol döntés született arról, hogy jövő októberben megkezdik a csatlakozási tárgyalásokat Törökországgal. A lap szerint trükkös tárgyalások folytak az egyezség megfogalmazásán, amely azt eredményezte, hogy az átlagemberek keveset értenek meg belőle, míg az egyes országok vezetői szájuk íze szerint értelmezhetik a különböző fogalmakat.

A brit Guardian szerint szertefoszlani látszanak azok a remények, hogy jövő hónapban békés demokratikus választásokat lehet tartani Irakban. A lap annak kapcsán írja ezt, hogy Irakban lelőtték a választási bizottság három tisztviselőjét, és a vasárnapi két robbantásos merényletben meghalt legalább hatvan ember. Az újság emlékeztet arra, hogy a lázadók folyamatosan fenyegetőznek azzal, hogy meg fogják zavarni a választást, és hogy megölik a választásban résztvevő tisztviselőket.

Több más laphoz hasonlóan a Times is beszámol arról, hogy egyre többen szólítják lemondásra Donald Rumsfeld amerikai védelmi minisztert a pártján belül. Mint a brit lap írja, a nyomás erősödött azután, hogy Rumsfeld bevallotta, nem saját kezűleg írta alá az Irakban meghalt amerikai katonák családjának küldött részvétnyilvánító leveleket. A Times emlékeztet arra, hogy befolyásos republikánus politikusok egy csoportja már ennek az ügynek a kirobbanása előtt is Rumsfeld távozását sürgette az iraki helyzet kezelése miatt.

A Daily Telegraph külpolitikai rovatában arról közöl cikket, hogy George Bush amerikai elnök kijelentette, második hivatali ciklusa alatt békét fog teremteni Izrael és a palesztinok között. Bush erről az egyik izraeli lapnak nyilatkozott. A Daily Telegraph ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a Busht az év emberének választó Time magazinban megjelent interjúban már óvatosabban nyilatkozott, és azt mondta, hogy van esély a béke megteremtésére.

(BBC)

Népszabadság Rt. *Impresszum *Hirdetési lehetőségek *Előfizetés *Regisztráció *Hírlevél *Adatvedelem *Akciók *Lap tetejére *©

Comments are closed.