Gorombaság és utcára vitt politika
Ron Werber: A kampányidőszak nem arra való, hogy neveljük az embereket
2004. december 11. 14:02
Magyar Nemzet
Navracsics Tibor, Orbán Viktor kabinetfőnöke szerint a magyar médiafogyasztási szokásokban nagyon erős a politikai irányultság megerősítésére való törekvés. Az MSZP-nek 2002-ben az volt az egyetlen esélye a hatalom megszerzésére, ha a gorombaságig kritikus az akkori kormánnyal szemben – mondta Ron Werber kampánytanácsadó egy tegnapi konferencián.
Ellenzékben a hatalom megszerzése lehetetlen anélkül, hogy a gorombaságig kritikusok lennénk a kormánnyal szemben – jelentette ki tegnap Ron Werber, az MSZP volt kampánytanácsadója a 2002-es negatív kampányra vonatkozó kérdésre a Politikai kommunikáció 2004 című konferencián, a Zsigmond Király Főiskolán.
Ehhez kapcsolódva kijelentette, a gazdasági helyzet akkor nem volt ennyire borzalmas. Szerinte tehát az MSZP csak úgy nyerhette meg a választásokat, ha annyi kritikát zúdít a Fideszre, amennyit csak lehetséges. Az izraeli kampánytanácsadó – aki csak turistaként tartózkodik Magyarországon – hangsúlyozta: a kampányidőszak nem arra való, hogy neveljük az embereket, hanem hogy érzelmeiket a lehető legjobb módon befolyásoljuk.
Az emberek attól függően választanak, hogy miképpen érzik magukat. Az európai parlamenti választásokról szólva elmondta: nem volt véletlen, hogy sem az MSZP, sem a Fidesz nem foglalkozott az unióval. Hozzátette: ha ő a frissen csatlakozott országok állampolgára lenne, akkor talán „mérsékelt módon euroszkeptikus” lett volna. Szerinte az EP-kampányban jobb volt a Fidesz propagandája. „Megemelem a kalapom” – tette hozzá. Ugyanakkor úgy vélte, a szavazás csak egy időközi presztízsharc volt a két nagy párt között, de semmi köze sincs a 2006-os választásokhoz.
Werber elsődleges fontosságúnak nevezte a közvetlen kapcsolat
megteremtését a választókkal.
– Csak ezt követi a fontossági sorrendben a média, míg a fizetett média a tizedik a sorban – fogalmazott. Sőt, szerinte az utóbbi egyszerűen pénzkidobás. Az MSZP 2003 őszén újra kivonult az utcára röplapokkal és a Tények és hazugságok című füzettel, és óriási hibának nevezte, hogy ezzel kapcsolatban olyan vélemények fogalmazódtak meg a baloldalon, miszerint nem szabad utcára vinni a politikát. Politizálni nem csak a Gerbeaud kávéházban kell – jegyezte meg. A kampány során elkövethető legnagyobb hibák közé sorolta az arroganciát, illetve a választókkal szembeni leereszkedő hozzáállást. Az utca embere dönti el a választásokat, nem az értelmiségiek és az újságírók – fogalmazott.
A konferencián felszólalt Navracsics Tibor, Orbán Viktornak, a Fidesz elnökének kabinetfőnöke is. Kifejtette: az ezredforduló demokráciájában nem lát szorosabb összefüggést a kommunikációs technológiák tökéletesedése és a választók állásfoglalásának racionalitása között. A technika fejlődése annyiban fontos, hogy valamilyen módon választásra bírjon. Szerinte nem biztos, hogy a tanulás útján elsajátítható tudás a legfontosabb. Nem ritkán a nép egyszerű fia sokkal bölcsebb, mint az az értelmiségi, aki egész nap elemez. Olyan tudás is van ugyanis, amely tapasztalatból adódó életbölcsesség. Úgy vélte, a napilapok talán kevésbé alkalmasak arra, hogy a kollektív vagy egyéni emlékezet egyes elemeit felvillantsák. A film például alkalmasabb a politikai közösség szocializálására.
Nem nevezte biztosnak, hogy a magyar választópolgárok sokoldalú és tárgyilagos információkra várnak. Ugyanis tetten érhető az, hogy politikai lojalitásuk, illetve alapvető politikai irányultságuk megerősítése befolyásolja őket médiafogyasztásuknál. Kérdésre válaszolva Navracsics elmondta: továbbra is fenntartja az előző ciklusban tett megjegyzését a közszolgálatiságról, miszerint a kormánynak lehetnek privilégiumai az ilyen médiában. Ugyanakkor a közszolgálatiságtól elvárható, hogy mindenki értesülhessen ebből a forrásból kedvenc pártjának eseményeiről.
Czirják Imre
Kiadja a Nemzet Lap és Könyvkiadó Kft. © 2001-2005