Forrás: NOL

Médiamobillal a Sat.1 központjába

Hajba Ferenc, 2004. november 11. 00:00

A Sat.1 legnagyobb stúdiójában

A szünetben sört is kap a német Sat.1 kereskedelmi tévécsatorna élő műsorainak közönsége. Aki közbeszól, vitatkozik, véleményt mond, annak gázsi is jár.

A mások sorsának felszíni rétegeit szívesen boncolgató beszélőműsorokat és a legnézettebb kvízshow-kat legnagyobb stúdiójából sugározza az amerikai tulajdonban lévő csatorna. A stúdió menynyezetén vonalkódos lámpák mozognak, pillanatok alatt átrendeződnek egy-egy új produkció előre beprogramozott komputeres világítási kottája alapján. Ontják magukból a forróságot, de ebből a közönség keveset érez, a stúdiót ugyanis nem klímaberendezés hűti, hanem a plafonra erősített csövekben keringetett háromfokos víz. A beszélgetőműsorok háttérdíszletei valódiak, ami az egyik díszletmunkás szerint örvendetes, hiszen a modern televíziózásban már minden virtuális, lassan a nézőközönség is azzá válik.

A Médiamobil nevű rendezvény keretében, a német sajtótanács és az Audi jóvoltából néhány magyar újságíró ismerkedhetett meg az egy csoporthoz tartozó, közös épületben dolgozó Sat.1, ProSieben, az N24-es televízió és kábeles csatornájuk működésével. Nem csupán építészeti érdekesség, hanem Németország saját múltjához való viszonyának kifejeződése is az épület, amelyben ez a négy csatorna berendezkedett. A médiaház fogadótere Berlin első zsidó áruházának korhűen felújított része. A tévétársaság hat éve költözött ide, tíz külön épületet formált egy tömbbé. Az épületeket azzal a feltétellel vásárolhatták meg, hogy helyreállítják a várostörténeti jelentőségű áruház megmaradt részeit.

A tévétársaságnak egyébként két központja van Németországban. Münchenből a filmeket, konzervanyagokat sugározzák, a Berlinben készült műsorok 90 százaléka élő adás. Az N24-es tulajdonképpen hírcsatorna, külön hírstúdióval, a ProSieben és a Sat.1 pedig mindenekelőtt szórakoztatóan akar vonzó lenni.

Németországban a kereskedelmi tévék számára nincs kötelezően meghatározott közszolgálati műsoridő. Kizárólag nézőik igényei alapján állítják be a műsorarányokat. A híradókban érdekességre törekszenek, de mint a csatornák munkatársai elmondták, a tájékozottság olyan érték, amelyről a német polgár semmiképpen nem mond le. Ezért aztán minden fontos hazai és világeseményről beszámolnak, lehetőleg gyorsan, sokoldalúan és eredetien.

A kereskedelmi célközönség egyébként ott is a 14 és 49 év közötti korosztály. Ennek 13,8 százaléka nézi a Sat.1 műsorait, a ProSiebennel, az N24-el és a kábeltársasággal kiegészülve a célcsoport több mint harminc százalékát mondhatják magukénak. S bár a nyereségről nem sokat árultak el a csatornák vezetői, azt megtudtuk: a ProSieben hozza a legnagyobb profitot, három éve a Sat.1 is nyereséges, az információs N24-es viszont nem.

A hirdetési bevételek alakulásáról is diplomatikusan fogalmaztak a vendéglátók. Azt mondták: az idén magas szinten stagnál.

A kommunikációs versenyben csak világszínvonalú technikával lehet az élvonalba kerülni – mondogatják a szerkesztők. Kissé meglepődnek, amikor a magyar kollégák megkérdezik, hogy a Sat.1-nél a szöveghez vágják-e a képet, vagy fordítva. (Magyarországon általában a kész szöveghez rendelik a felvételeket.) – Mi természetesen a képeket rakjuk össze először, azok a fontosak, hiszen nem rádió vagyunk, hanem televízió – mondja Bernd Kniebusch főmérnök.

A korszerűség egyébként azzal jár együtt, hogy egyre kevesebb ember működteti az ötvenmonitoros rendezői szobák berendezéseit, a hang- és képtechnikát. Így is ezerháromszázan dolgoznak az épülettömbben.

Külföldi, regionális jelenlétüket azonban nem ingathatja meg semmiféle költséghatékonysági szemlélet. Igaz, hogy eddig három emberből – egy szerkesztő-riporterből, egy operatőrből és egy technikusból – állt az utazó stáb. Mostanában egyetlen riporter megy a külföldi helyszínre, ő kezeli a technikát is.

Németországban egyébként szintén depressziós állapotban van a sajtó. Több mint tízezer újságírónak nincs munkája. Ott is gyakorlattá vált, hogy az idősebb szerkesztőket, újságírókat elbocsátják, helyettük huszonéveseket vesznek fel, félpénzért.

A verseny kényszerében született takarékossági döntések a német sajtótanács és újságíró-szervezetek képviselői szerint nemcsak a minőség rovására mennek, hanem nemzedéki ellentéteket is szülnek. Márpedig jó együttműködés, csapatszellem nélkül nincs nívós szórakoztatás, nincs pontos tájékoztatás, nem érvényesül a sajtó közéleti ellenőrző szerepe sem – állítják a német kollégák.

A Sat.1 újságírói szerint a technika sok mindent helyettesít, már szinte önálló gondolatokra is képes. Belátható időn belül azonban nem pótolja az emberi egyéniséget. Márpedig a tévét ezért nézik, s a nívósabb újságokat is miattuk olvassák az emberek – vélik a német újságírók.

Berlin-Győr, 2004. november

KEVESEBB A HIRDETÉS az év második felében a ProSiebenSat.1 becslése szerint. Az ok: csökken a fogyasztói kereslet Németországban. Az ottani legnagyobb kereskedelmi televízió bevételei kissé csökkentek a harmadik negyedévben, mert a nézők átpártoltak az olimpiát és az európai futballdöntőket közvetítő közszolgálati csatornákhoz, és a hirdetők ezért is kevesebb reklámidőt vásároltak. A fogyasztói bizalmat jelentősen gyengítette az olajár emelkedése, és a nagy német vállalatoknál, többek között a Karstadt áruházláncnál és az Opelnél küszöbönálló elbocsátások miatti bizonytalanság. A tévétársaság mégis arra számít, hogy az év egészében 2 százalék körül növekszenek a hirdetési bevételek. A ProSieben bevétele a harmadik negyedévben némileg kevesebb (362,1 millió euró) volt, mint egy évvel korábban (362,7 millió). Lassult a nyereség növekedése is: a pénzforgalmi többlet 15 százalékkal emelkedett, ez alaposan elmarad az ez évre korábban jelzett 75 százalékos növekedéstől. Az év egészében azonban 330 millió eurós pénzforgalmi többletet vár a cég, jóval az első kilenchavi 209,1 millió euró felett. (MTI/Reuters)

Népszabadság Rt. *Impresszum *Hirdetési lehetőségek *Előfizetés *Regisztráció *Hírlevél *Adatvedelem *Akciók *Lap tetejére *©

Comments are closed.