Forrás: Magyar HírlapHumor, rítusok és politika

Véget ért a jeruzsálemi filmfesztivál, idén 21. alkalommal osztották ki a díjakat a különböző kategóriákban. A szokatlanul sok izraeli film miatt – 14 játék- és 14 dokumentumfilm készült 2003-ban – nehéz dolga volt a zsűrinek, több kategóriában is megosztották a díjakat. Magyarországot Antal Nimród sikerfilmje, a Kontroll képviselte a fesztiválon.

Antal Nimród többszörös díjnyertes filmjét, a Kontrollt Jeruzsálemben is kedvezôen fogadták

A legjobb izraeli játékfilm fődíját hosszú viták után két alkotás is elnyerte. Az egyik győztes – a fiatal, elsőfilmes palesztin alkotó, Tawfik Abu Wael – filmjének címe Atash, vagyis Szomjúság. A metaforikus történet szerint egy öttagú arab család az apa önkényuralma alatt falujuktól távol, magányosan éldegél már tíz éve. Anya és lányai nem mehetnek a faluba, csak az apa és a tanulni vágyó kamaszfiú. Szándékaik ellenére kerültek a világ végére egy titok miatt, és nincs visszaút. A filmben a palesztin rendező leszámol a patriarchátussal, bemutatja a szabadságvágy nemzeteken, nemzetiségeken és nemeken is felülemelkedő hatalmát. Tawfik Abu Wael Cannes-ban már elnyerte az elsőfilmesek Arany Kamera Díját. A másik díjazott film címe: Or – ez egy 18 éves tel-avivi lány neve. A lány anyja prostituáltként keresi kenyerét, míg Or a középiskola mellett kénytelen különféle alkalmi munkákat végezni. Egyszerre zajlik a családi melodráma és a fejlődésregény, finom egyensúlyban, kiváló színészekkel. Keren Yedaya filmje is nyert már Cannes-ban: a külföldi kritikusok díját hozta el.

A legjobb izraeli dokumentumfilm címe: Házasságra ítélve. Az alkotás három fiatal nő reménytelen helyzetét és harcát követi két éven át. Férjük nem hajlandó „getet adni” nekik, vagyis elválni tőlük a zsidó rítusok szerint, amik Izrael államban kötelező érvényűek. Bár házasságuk tönkrement, kiszolgáltatottak volt férjüknek, új kapcsolataik nem lehetnek, gyermekeket mástól nem szülhetnek, mert a zsidó vallás szerint get nélkül a gyermekek „mamzerek”, fattyúk lennének, akik hét generáción át nem házasodhatnak. A legjobb rövidfilm, a Piros játék Jeruzsálem óvárosában egy szemétbe dobott játék sorsát követi, biztonsági kamerák segítségével. A legjobb vágás díját Alexander Gentelev Oligarchák című dokumentumfilmje kapta, ami az orosz zsidó mágnások rövid tündöklését, majd bukását követi nyomon.

A Szabadság szellemének nemzetközi díjára két alkotást is méltónak talált a zsűri. Vinko Brezan Tanúk című filmje a balkáni háborúk iszonyatát mutatja be, Simone Bitton francia-izraeli koprodukcióban készült dokumentumfilmje pedig az izraeli és palesztin területeket elválasztó biztonsági kerítésrendszerrel foglalkozik. A díjátadásnál a rendező politikai állásfoglalása kisebb vihart kavart, mivel a szervezők szándéka szerint a fesztiválon a filmek magukért beszélnek, nem ildomos pódiumot keresni direkt politikai véleményeknek.

A Zsidó tapasztalat kategóriájában a játékfilmek közül Sam Gabarski Rasevski tangója című filmje nyert, amely a jelen európai hétköznapokban a zsidók alapvető kérdéseit, a vegyes házasságot, a rítusok szerepét ábrázolja rengeteg humorral, egy család három gyermekének példáján keresztül. A zsidó tárgyú dokumentumfilmek közül Adi Japhet Fuchs Appelfeld asztala című, Aharon Appelfeld írót bemutató filmje vitte el a pálmát.

Shiri Zsuzsa

Jeruzsálem

©

Comments are closed.