Forrás: Origo

A közhiedelemmel ellentétben nemcsak musicalekből, operettekből és habkönnyű bohózatokból áll a nyári szabadtéri színházi kínálat: a jövő héten kezdődő VOLT-on pörögnek a fiatal tehetséges társulatok, Puláról Baranyába költözik augusztusban a Bárka Kikötő, de ezen kívül lesz még japán nó-Shakespeare, tücsökciripelős Bodó Viktor-premier, két majdnem-krétakörös produkció és londoni Rómeó és Júlia is a nyáron. Utánaeredtünk, hol milyen érdekes előadást lehet elcsípni a fesztiválszezonban, nehogy a színházrajongók e látszólag ínséges időkben elvonási tünetekkel kínlódjanak. Ajánló.

Mini színházi fesztivál a VOLT-on

Minden évben a pécsi szemle, a kisvárdai testvérfesztivál és a júniusban kiosztott szakmai díjak zárják a színházi évadot, innentől kezdve tudjuk, kész, vége, a színészek nyaralni vonultak, a jegyszedők más állást vállaltak. A nyári szezon egyértelműen a musicalrajongóknak kedvez – a tavalyi szabadtéri színházi idény nagy sikere volt Eszenyi Enikő hőlégballonos-piroscipős Marica grófnő-je Szegeden, ami csak azt mutatja, ebben a műfajban is lehet érdekes és újító színházi megoldásokkal találkozni. Erre a nyárra is jut néhány izgalmasnak tűnő premier, nem hagyjuk ki ezeket sem, de előtte következzék néhány garantáltan slágermentes előadás: Sopron, Zsámbék és Szentendre a favoritunk, de máshova is érdemes elnézni.

Sopron: négynapos színházi “fesztivál a fesztiválban”

A soproni VOLT Fesztiválon már évek óta hagyomány, hogy a Vajdai Vilmos vezetésével működő “anti-színház”, a TÁP társulata az alapvetően rockzenei rendezvényt egy-egy előadással és spéci “egyperces” színházával sajátos színi arculattal gazdagítja. A jó hangulatú kísérleteken felbátorodva a fesztivál szervezői idén szabad kezet adtak a TÁP-osoknak, hogy fejlesszék csak szépen ötleteik nyomán a VOLT színházi arculatát. A négynaposra bővült programkínálatot látva, ez szerencsés ötlet volt: a TÁP-osok a hozzájuk hasonlóan nyitott és bátran kísérletező fiatal társulatokat hívták meg Sopronba. A belvárosi helyszínekre tervezett, mindenki számára ingyen látogatható (!) összesen kilenc előadás szinte egy önálló színházi fesztivált ad ki – mintha csak a POSZT fiatalos offprogramjai rendeződnének össze egy soproni “utószemlé”-re. (A kilenc előadásból kettő azért ott volt a POSZT “rendes” versenyprogramjában is, sőt egy még díjat is nyert…) Az ötlet érdemes rá, hogy hagyományt teremtsen: a TÁP-féle pót-POSZT-on ráadásul neves zsűri (Bárdos Deák Ágnes, Ef Zámbó István, Molnár Gál Péter, Peer Krisztián, Péterfy Bori, Vajdai Vilmos) vállalkozott rá, hogy a bemutatott előadások között rangsort állítson fel. Színházi minifeszt július 2. és 5. között.

Például itt, Sopronban mutatkozik be a Krétakör Színház új produkciója, a Made in China, Madeinchina, médincsájná, amelyben az éppen feloszló-átalakuló társulatból csupán Láng Annamária játszik, mellette Koltai Kata (gitár) és Bodrogi Éva (ének) adják a másik két női szólamot. A július 4-i soproni bemutató előtt három estén át a fővárosban is bele lehet már kukkantani az előadásba a nyilvános próbákon.

Amit mi biztos nem hagynánk ki: a nemrég önálló társulatot alapító Bodó Viktor most a végzős színművészetiseknek, a Zsámbéki-Zsótér-osztálynak rendezett szokatlan darabot. A Csehov-szövegekre és dj Palotai zenéjére írt, Sputnik Disco című előadás a büfében játszódik; és mivel – a Fotel-ből kiindulva – Bodó most anarchizmusból építkező rendezői korszakát éli, sok improvizációra és meglepő összefüggésekre számítson az, aki beül a július 3-i előadásra.

Szputnyik Hajózási Társaság – Modern Színházi-és Viselkedéskutató Intézet (Bodó)

Versenyzik még Sopronban a POSZT-díjas Plazma is: a KoMa társulat Garaczi László alapanyagából vicces és laza előadást csinált, nem véletlenül nyerte el a fiatal csapat Pécsett a legjobb harminc év alatti színésznek járó díjat együtt. A darabban a Mohács remix című elképzelt kereskedelmi rádiós műsorba telefonálnak be, illetve adnak interjút furcsa pesti figurák, például az akciózó betörő és a Lánchídon toporgó öngyilkosjelölt.

Július 3-án szerepel a programban maga a Táp Színház is Hablaty – Rossz írások estje című produkciójával. Aki már látta őlet, tudja, mire számíthat. Alapvetésük, hogy bár minden előadásuk egyedi, egyetlen dologban viszont azonos: “rossz” színház akar lenni. Ez ne riasszon el senkit, a TÁP Színház a blődliből építkezik, de ritka ügyesen és szellemesen; az egyik legüdítőbb alternatív színházi társulás mostanában.

TÁP Színház

Láthatjuk még Sopronban e négy nap alatt az egykori Ascher-Novák-osztályból verbuválódott HOPPart Társulat (ők csinálták a Merlinben a Varázsfuvolá-t és a K. mamá-t) ironikus modern hőseposzát, a Halálkemény – a mi dájhárdunk című produkciót; a POSZT-ra beválogatott, Füst Milán-darabbal összeszőtt tévés beszélgetőshow-paródiát, a Czukor-show-t; a Zsidó Színház romkocsma-szubkultúrát elemző szatíráját, a Hunkurunk, avagy a szerelmes nem tanul című előadást, az interaktív Holland Cunami-t, és a jó pár éves Libiomfi is ellátogat a VOLT-ra.

Két biztos pont: Zsámbék és Szentendre

Zsámbéki bázis: tücsökciripelős színházi oázis

Az elhagyott szovjet katonai objektum rakétasilójában kialakított nyári színházat 2004-ben, amikor kérdésessé vált a folytatás, többen a kaposvári színházi műhely, a híres-neves Csiky szellemi utódjának titulálták. A 25 éves múltra visszatekintő színházi bázis az akkori politikai-ideológiai csatározás ellenére sem szűnt meg, sőt azóta is lelkesen helyet ad kísérletező előadásoknak, határon túli és inneni tehetséges társulatoknak és rendezőknek. A beregszászi Illyés Gyula Színház például gyakori vendég Zsámbékon, most is két bemutatójuk lesz itt, Az ember tragédiája és a Dekameron, mindkettő Vidnyánszky Attila rendezésében.

Bodó Viktor itt egy nagyobb szabású színházi ötletét valósítja meg: Shakespeare szép nyári estékre leginkább illő darabját, a Szentivánéji álmo-t mutatja be Zsámbékon. Az őrült koncepcióiról elhíresült rendező most a “megszokott” formabontás helyett inkább az eredeti műhöz hű “klasszikus-kísérlet”-et ígér, de valami azt súgja, lesz meglepetés is. A próbák során a színészek a szerelem, az álom és a kábulat pszichológiáját és pszichofarmakológiáját kutatták; hogy ebből mi sül ki, Lysander és Hermia hallucinogén szerektől kótyagosan esnek szerelembe, vagy a begombázott Titánia szamarat vizionál – Bodó Viktor értelmezésére kíváncsiak vagyunk. Minden kiderül a július 25-i zsámbéki bemutatón.

Máté Gábor négy évvel ezelőtt végzett színészosztálya szorosan kötődik Zsámbékhoz: a kivételes tehetségű és humorú csapat (Fenyő Iván, Jordán Adél, Kovács Patrícia, Szandtner Anna és a többiek) a diploma megszerzése után elhatározta, hogy évente összehoznak egy közös előadást, hogy ne szakadjanak el véglegesen egymástól. Az AlkalMáté Truppnak elkeresztelt társaság (a név Parti Nagy Lajos találmánya!) éves bemutatóit mindig Zsámbékon tartja, itt debütáltak a nagy sikerű Migrénes csirké-vel vagy az Éjféltájban mondta meg, hogy mi baja című vicces, önreflexív helyzetgyűjteménnyel. Két éve találták ki, hogy minden évben létrehoznak egy előadást, amelynek a címszereplője az osztály egyik tagja. A sorrendet sorsolás útján döntik el; de bárki kerül ki a kalapból, az előadás mindannyiukról szól, a saját humorosan önironikus stílusukban.

Alkalmáté Trupp

Szentendre: legyél válogatós!

Szentendrén nyáron egymást követik a programok, nagyon zajlik az élet; a Szentendrei Nyár programsorozatában a színházi kínálat is erős, opera, Csehov, Liliomfi. Amit mi ajánlunk: az idei színházi idény egy gyöngyszeme, egy régi, masszív sikerdarab meg egy friss bemutató – mindhárom idősíkban merjük ígérni a katartikus színházi élményt. Kezdjük a legrégebbi előadással: hátborzongató a hír, Werner Schwab Elnöknők-je a klasszikus hármas, Csákányi Eszter-Szirtes Ági-Pogány Judit előadásában újra látható most Szentendrén. A Katona József Színház 1996-ban mutatta be a darabot, de kész felzúdulás lett, amikor a teátrum majd tíz évnyi (!) folyamatos játék után levette, úgy siratták el a nézők, mintha maguk a színészek haltak volna meg. Az előadás titka a jó alapanyag (három idősödő nő vicces és szívbemarkoló kesergése), a finom rendezés (Ascher Tamás) és a zseniális színésznő-trió. Július 6-án megy Szentendrén.

Tasnádi István Magyar a Holdon című darabja vicces alapötletre épül: történet szerint az ENSZ már felparcellázta a Holdat, és a telkeket területarányosan elosztotta a Föld országai között. Magyarország közvetlen telekszomszédjai Jemen, Szudán, Kelet-Timor, Tonga, Mikronézia, Szlovákia és Románia; épül a holdlakópark, készülnek az emberek a költözésre. Régóta tudjuk, hogy Tasnádi István neve egyet jelent a provokációval: olyan előadásokban volt benne a keze, mint a Nexxt (Frau Plastic Chicken Show), a Hazámhazám, a Feketeország vagy a Nézőművészeti Főiskola. A Krétakör-közeli szerző új darabjában a Csákányi Eszterrel kiegészült nézőművészetis szereplőgárda játszik, a koncepció szerint a Magyar a Holdon akár a Nézőművészeti folytatásának is tekinthető. Így készüljünk a július 18-i szentendrei előadásra.

Magyar a Holdon

A Krétakör Színház új időszámítása akár a szentendrei produkcióval is kezdődhetne: a francia Le Phun utcaszínházi társulattal létrehozott sétálós-vonulós-csónakázós performansz gyaníthatóan sok meglepő fordulatot tartogat. A francia csapat vezetője, Phéraille helyi inspiráció hatására írta meg a vázlatos sztorit, egy hátborzongató és teljesen őrült utópiát, amelyben főszerepet játszik az Európán végigvándorló, Kurázsi papa névre hallgató életnagyságú, mechanikus vasló és gazdája, Andrej, akik a Szentendrei-szigetre vetődve azt látják, hogy itt már 2098 óta elkülönítve élnek a magyar férfiak és nők. Az abszurd történethez jól passzol a Szentendrei-sziget bozótos környezete, az elhagyott úttörőtábor, és főleg az a kisebb túra, amit a nézőknek is – a színészek nyomában – gyalog, illetve csónakkal meg kell tenniük, hogy követhessék az előadást. A Kurázsi Papa bemutatója augusztus 8-án lesz.

Shakespeare-dömping Gyulán és musicalek Szegeden

Gyula: japán, litván, román Shakespeare

A június 30-án kezdődő hagyományos gyulai Shakespeare Fesztivál egyik legizgalmasabb előadása lesz idén a japán Niigata város nó-társulatának Téli regé-je. A nó a japán színház négy típusából az egyik leglátványosabb: a férfiszínészek egy pavilonszerű építmény alatt, gyönyörű maszkokban és kosztümökben énekelgetnek. Nevezik “japán operá”-nak is, annyiban az, hogy valóban sokat énekelnek, de inkább abban a repetitív, beszédhez hasonló stílusban, ami legjobban az európai opera recitativójához hasonlít. Shakespeare egyik legjobb, de nem agyonjátszott drámája elevenedik meg egy üdítően új törésszögben július 12-én, a fesztivál zárónapján.

Ami még nagy port fog kavarni, az a világhírű litván Meno Fortas társulat Shakespeare-produkciója: a vilniusi társulat Hamlet-előadása a 2006-os fesztiválon szinte botrányos sikert aratott, 2007-ben pedig az Othelló-t hozták el. Hogy idén újra eljönnek, méghozzá a trilógia harmadik részével, a Macbeth-tel, nagy esemény; szokjanak csak oda Gyulára.

Amire még érdemes megpróbálni jegyet szerezni, az a londoni Globe Színház Rómeó és Júlia-előadása, amelyben a reneszánsz jelmezek és a veretes szöveg mellett egy VW minibusz is szerepet kap. A Globe az eredeti Shakespeare-színház másaként épült újjá tíz éve a Temze partján, áprilistól októberig tart előadásokat délutánonként, ahova 1600 ember fér be az álló és ülő helyekre. A társulat tavaly először indult turnéra a Rómeó és Júlia című produkcióval, Gyulán is szabadtéren fognak bemutatkozni.

Slágerek sör és halászlé mellé: Szeged és Pest

A Szegedi Szabadtéri Játékok idei nagy dobása a Szakcsi Lakatos Béla és Müller Péter Sziámi által írt “world-musical”, amely Shakespeare Szentivánéji álmá-nak története köré fűzi a változatos zenei betéteket flamencótól a rapig, a poptól a dzsesszig. A szereplőgárdából persze nem hiányoznak a hazai musical-élet ünnepelt kiválóságai sem (Dolhai Attila, Bereczki Zoltán, Csengeri Ottília, Janza Kata, Füredi Nikolett, Homonnay Zsolt, Kerényi Miklós Máté), így az előadás nagy közönségsikerre számíthat. A darab július 25-én debütál.

A Dóm előtti színpadon megismétlik a tavalyi nagy Marica-sikert is, Eszenyi Enikő speciális felfogású Kálmán Imre-operettje július 11-től kezdve három estén át látható. Augusztus 16-án lesz az MTV Társulat című műsorában kiválogatott fiatalok nagy premierje: színpadra kerül a vadiúj István, a király.

A Margitszigeten a musicalrajongók a Dickens-regényből készült Oliver-t várhatják, Lionel Bart szerzeményét június 28-án mutatják be. Sírós-nevetős családi színházi élmény várható sok gyermekszereplővel, enyhén csöpögős slágerekkel, látványos produkcióban.

A musicalrajongóknak rossz hír, hogy a nagy produkciók, például a József vagy a Vámpírok Bálja is tart szünetet, a Madách-ban június 28-án, a Magyar Színházban július 6-án lesz az utolsó előadás. Az Operett az Abigél-lel zár július 6-án.

[origo]

Comments are closed.