Forrás: HVG

Kortárs művészet

Egy modern kiállítás egyik vetítéses eleme a nőnemű művész pucér lebegése a Holt-tenger sós vízében.

A New York-i Modern Művészetek Múzeuma (MoMA) valóságos fellegvára a kortárs képzőművészek alkotásainak. Egy korábbi cikkünkben a Travelline oldalán már ajánlottunk egy mesterséges vízesés installációt, amelynek alkotója, Olafur Eliasson szintén visszatérő vendége a múzeumnak különleges műveivel. Bár az izraeli Sigalit Landau alkotása élőben nem tekinthető meg a MoMA-ban, csak videó vetítésen, a mű mégis erős hatást váltott ki és nem csak a művészetrajongók köreiben.

A 39 éves Landau Izrael tájait mutatja be munkásságával, elsősorban egy videó trilógia segítségével, amely a körkörös mozgásokkal és a forgással kísérletez. A 2005-ben született DeadSee című darabban a művész egy görögdinnyékből alkotott spirális alakzatban lebeg a sós vízben, egészen addig, amíg ki nem tekercselik onnan a dinnyékkel együtt. A Holt-tenger Sigalit Landau más, Izraelről szóló alkotásaiban is megjelenik, a kiállításon például a művész jelen van még egy lámpákat bemutató darabbal is. A lámpa alakú drótokat megmerítették a tenger sós vízében, majd megszárították, így a sókristályok teljesen beborították azokat. A dinnyés változatban a termések némelyikét felbontották, így a víz kékje, a gyümölcsök zöldje és pirosa ellentétet alkot Landau testének színével. A jelenleg a MoMA-ban megtekinthető vetítés teljes hossza húsz perc, de a műről készült képek a kiállítást kapcsán felkerültek számos médium weboldalára.

A képek alapján Landau alkotásának a visszhangja meglehetősen pozitív volt, többen jelezték a netes felhasználók közül, hogy a fotó hatására elmennek megnézni a kiállítást. Azok között azonban, akik már látták a teljes húsz perces verziót, akadnak olyanok, akik szerint egy darab kép is elég lett volna, mivel a videó nagy részét érdektelennek érezték. A videó ugyanis sokszor a görögdinnyék közeli képeit variálja és állítólag a múzeum második emeletén vannak Landau művénél sokkal érdekesebb alkotások is. A New York magazin pedig egyenesen egy joghurt reklámhoz hasonlította a görögdinnyés vetítést, bár abban nyilván fel kellene öltöztetni a projekt emberi résztvevőjét és ezzel sokat veszítene vonzerejéből. A médiában ugyan Landau dinnyés videóját aránylag sokszor megemlítik, egy másik vetítése viszont jóval keményebbnek tűnik a youtube-on fellelt részlet alapján. Ebben egy ismét meztelen nő hullahop karikázik a tengerparton idilli környezetben. Ahogy azonban a kamera ráközelít az alakra, kiderül, hogy a karika szögesdrótból van és minden egyes fordulatnál sebeket ejt a nő derekán és hasán. Eléggé egyedi értelmezése a körkörös mozgásnak, valóban.

Comments are closed.