Forrás: Origo

Január 22-én jelenti be az Amerikai Filmakadémia, hogy mely filmek versenyeznek majd az Oscar szobrocskáért. A nyertes a legritkább esetben lesz csak az év legjobb filmje, de a jelölések között rendre ott van a filmes szezon krémje. A kampány megkezdődött és idén is korai találgatásokba bocsátkozunk a lehetséges jelölteket illetően. Második szobrában reménykedhet Cate Blanchett és Daniel Day Lewis, a fődíjért pedig egy romantikus eposz küzd meg a vérben tocsogó westernnel, a vérengző borbéllyal és a véres olajjal.

Legjobb film, legjobb rendező

A következő egy hónapban még átrajzolódhat a mezőny, de az elmúlt napokban kiosztott kritikusi díjak, a bejelentett Arany Glóbusz jelölések és a filmes szaklapokban megjelent elemzések megbízható képet adnak a potenciális élmezőnyről. Stábunk tagjai a felsorolt filmek nagy részét már látták, a magyar bemutató időpontját – ha ismert – feltüntetjük. 

Legjobb film, legjobb rendező 

 

Nem vénnek való vidék

A cannes-i filmfesztiválon nagy meglepetésre hoppon maradt a Coen testvérek legújabb munkája, de az amerikai sajtó már akkor Oscart kiáltott. Lelkesedésük kitartott az év végéig, így a legtöbb kritikus 2007-es összesítésében ez a véres hajtóvadászat került az első helyre. Scorsese idei rehabilitálása után kijárna a Coeneknek is végre egy rendezői Oscar (forgatókönyvírói már van nekik a Fargó-ért) és pont A tégla döntötte meg azt a teóriát is, hogy erőszakos film nem nyerhet a legjobb film kategóriában. A kritikusok kedvence azonban nagyon ritkán egyezik a lényegesen magasabb átlagéletkorú Akadémia-tagokéval (utoljára az Amerikai szépség vívott ki abszolút konszenzust), így lehetséges, hogy a Nem vénnek való vidék számára a legjobb rendezői szobor az elérhető maximum. 

Magyarországi bemutató: 2008. március

+ + +

Vágy és vezeklés

Imádják viszont Oscar szavazói a romantikus drámákat , Ian McEwan népszerű regényének adaptációjában pedig akad bőven érzelem, háború és tragikum – mintha Oscar-megrendelésre készült volna. Némileg a tíz évvel ezelőtti felállásra emlékeztet az idei két éllovas helyzete: az újságírók favoritjai akkor is a Coen-testvérek voltak a Fargo-val, az Oscart viszont Az angol beteg nyerte. Az angol beteg rendezője, Anthony Minghella egyébként egy röpke szerepben is látható a Vágy és vezeklés utolsó jelenetében – talán ő lesz a mindössze második nagyjátékfilmjével versenyző Joe Wright kabalája. A legjobb film szobráért még igencsak meg kell küzdenie a 35 éves brit rendezőnek, de az már most borítékolható, hogy ez a lenyűgöző látványvilágú és parádés alakításokkal teli film fogja a legtöbb jelölést begyűjteni. 

Magyarországi bemutató: 2008. január 24.

+ + +

Michael Clayton

Az idei mezőnyre idejekorán rásütötték a művészfilmek harca bélyeget (pedig a független rendezők mögött is nagy stúdiók állnak), ami rossz hír az Oscart közvetítő tévécsatornáknak tekintve, hogy a statisztikák szerint sokkal több nézőt érdekel a díjkiosztó akkor ha Titanic vagy A Gyűrűk Ura szintű gigászok csatáznak. Erre idén már nincs esély, de az biztosra vehető, hogy a legjobb film kategória jelöltjei közé be fog férkőzni legalább egy hagyományos műfajú sztárprojekt. Erre egy ideig úgy tűnt, hogy Ridley Scott Amerikai gengszter-jének van a legnagyobb esélye, de mostanra erősebb indulónak bizonyult George Clooney intelligens thrillere. Sokan Clooney két évvel ezelőtti saját rendezésére, a Good Night and Good Luck.-ra hivatkoznak vissza, pedig ennek a filmnek a diadalútja leginkább a 2000-ben készült Erin Brockovich-éra emlékeztet, ami végül öt fontos kategórában jutott jelöléshez, nagyjából ennyi jósolható a Michael Clayton-nak is.

Magyarországi bemutató: 2008. február 21.

+ + +

Juno

„Az idei A család kicsi kincse” titulust vívta ki magának egy tizenéves lány nem kívánt terhességének a krónikája és annyiban valóban helyes a párhuzam, hogy ez az a film 2007-ben, amit mindenki szeret, és ami fesztiválközönségek pozitív reakciói után, szájhagyomány útján vívta ki magának az Oscar-esélyes helyet. Míg azonban a tavalyi rút kiskacsa történet az érzelmeinkre utazott és bájos, de alapvetően konvencionális megoldásokat alkalmazott, a Juno cinikus és meglepő film. Talán emiatt is esélytelen a fő kategóriákban, de már az is diadal, ha a jelölésig eljut.

Magyarországi bemutató: bizonytalan

+ + +

Az ötödik helyre nagy a tülekedés, amit az jelez a legkiválóbban, hogy az Arany Glóbusz jelölések listáján (ami általában szépen leszűkíti a mezőnyt) 7+5 legjobb film jelölt van idén. Nagy kérdőjel, hogy az Akadémia elismeri-e vajon Paul Thomas Anderson legkiforrottabb rendezői teljesítményét, a Vérző olaj-at, ami szépen tarol a kritikusi díjkiosztókon. Egyelőre egy rendezői jelölés sanszosabbnak tűnik, mint az elismerés a fő kategóriában. Nem tartozik az Akadémia kedvencei közé Tim Burton se, ezért kétséges, hogy a gyilkos borbély, Sweeney Todd dalolászása megüti-e majd a fülüket. Az Arany Glóbuszról szavazó külföldi újságírók szinte teljesen ignorálták Sean Penn lenyűgöző rendezői munkáját, az Into the Wild-ot. Az Oscar esetében ez nem fordulhat elő, hiszen az Akadémia tagságának legnagyobb részét színészek teszik ki, akik rendre díjazzák kollégáik próbálkozásait a kamera mögött is, gondoljunk csak Mel Gibson, Kevin Costner vagy legutóbb Clooney esetére. Nagy meglepetés lenne, ha a teljes egészében francia nyelven forgatott Szkafander és pillangó bekerülne a legjobb öt film közé, de a Cannes-ban is kitüntetett Julian Schnabel számíthat egy rendezői jelölésre, főleg, hogy az idegen nyelvű filmek kategóriájában nem indulhatott.  

Tipp a végső befutóra (film): Vágy és vezeklés

Tipp a végső befutóra (rendező): Ethan és Joel Coen (Nem vénnek való vidék)

Legjobb férfi főszereplő

Legjobb férfi főszereplő:

 

Daniel Day Lewis (Vérző olaj)

A brit színészóriás ritkán forgat, de akkor szinte automatikusan Oscar-esélyesnek számít. Negyedik jelölése garantált a kíméletlen olajmágnás szerepéért és eddig ő zsebelte be a legtöbb kritikusi elismerést is. Éllovas pozíciójához nem fér kétség, de mielőtt biztosra vennénk győzelmét, intő példaként figyelembe kell venni a kísértetiesen hasonló 2002-es évet, amikor a New York bandái karizmatikus gonosztevőjeként végigtarolta a díjeső-szezont, majd az Oscart pedig szépen elveszítette a legesélytelenebbnek tartott jelölt (Adrien Brody – A zongorista) ellen. Ellene szól még, hogy nem nagyon kampányol, ódzkodik a médiától és persze van is már Oscarja (A bal lábam – 1990). 

Magyarországi bemutató: 2008. február 28.

+ + +

Johnny Depp (Sweeney Todd)

Johnny Depp húsz éve ontja magából a briliáns, egyedibbnél egyedibb alakításokat, mégis csak az utóbbi öt évben, egy bizonyos dülöngélő kalóz megformálása nyomán vívta ki magának a kasszamágnes szupersztár pozíciót és egyben Oscar kegyeit. Négy éven belül a harmadik jelölése (A Karib-tenger kalózai, Én, Pán Péter) lehet a pszichopata dalnok megformálása, így aztán ideje lenne már odaadni neki azt a fránya szobrot. Az énektudás fitogtatása sok színésznek szerencsét hozott már (legutóbb például Catherine Zeta-Jonesnak), és rajta keresztül kicsit házirendezőjét, Tim Burtont is díjazná végre az Akadémia.

Magyarországi bemutató: 2008. február 21.

+ + +

James McAvoy (Vágy és vezeklés)

Ha beigazolódik a papírforma, és a Vágy és vezeklés minden fontosabb kategóriában jelöléshez jut, akkor akár 3-4 színész is a legjobbak között szerepelhet az illusztris szereplőgárdából. Közülük a 28 éves McAvoy az egyetlen hímnemű, aki egy esetleges győzelem esetén az eddigi legfiatalabb „legjobb színész” nyertes lenne (a már említett Adrien Brody tartja most a csúcsot 29 évvel). A nagyágyúk között persze erre nem sok az esély, de tavalyi méltatlan mellőzését is korrigálná ez a jelölés, akkor ugyanis Az utolsó skót király-beli szereplőtársa, Forest Whitaker diadalmaskodott ebben a kategóriában, a valódi főszereplő Jamesről pedig teljesen megfeledkeztek.

+ + +

George Clooney (Michael Clayton)

Tavaly nyert Oscart a Szirianá-ért a legjobb mellékszereplők mezőnyében és bár az a győzelem rendezői teljesítményének (Good Night and Good Luck.) is szólt, most megerősítheti akkori döntését az Akadémia, hogy lám-lám ez a George főszerepben is milyen jó. És tényleg – akik azt gondolják, hogy Clooney minden filmben ugyanazt a karaktert alakítja és csintalan sármjából él, meg fognak lepődni ha a gonosz multik simlis elsuvasztó ügyvédjeként látják majd a Michael Clayton-ban. A National Board of Review nem Day Lewist, hanem őt nevezte meg az év legjobb színészeként.

+ + +

Az ötödik helyre számos méltó jelölt akadna, köztük korábbi nyertesek, mint Denzel Washington (Amerikai gengszter) vagy Tommy Lee Jones (In the valley of Elah). Utóbbi egyébként a Nem vénnek való vidék-ben is brillírozik, de ha valaki abból a filmből bekerül ebbe a kategóriába, az inkább Josh Brolin lehet. Sajnos mellőzte az Akadémia az előző Viggo Mortensen – David Cronenberg együttműködést (Erőszakos múlt), félő, hogy a kemény idei mezőnyben az Eastern Promises-nek is ez lesz a sorsa. Nem valószínű, hogy James McAvoy mellé még egy fiatal titán be tud férkőzni, de ha igen, akkor az Emile Hirsch lesz az Into the wild-beli bátor és izgalmas alakításával. Abszolút megérdemelné a jelölést Mathieu Amalric (Szkafander és pillangó) a szemeivel kommunikáló divatmagazin-szerkesztő megformálásáért, de franciaként nehezebb dolga lesz, mint honfitársának, Marion Cotillard-nak a hölgyeknél. Velencében Brad Pitt betyárját kiáltották ki a legjobbnak, de a The assasination of Jesse James… csúnyán leszerepelt a pénztáraknál, ami jócskán lerontja a sztár esélyeit, ráadásul az előző díjkiosztón a Bábel-ért sem ismerték el. Úgy tűnik, több ránc kell még, hogy komolyan vegyék a szépfiúból remek színésszé fejlődött Pittet. 

Tipp a végső befutóra: Johnny Depp (Sweeney Todd)

Legjobb női főszereplő

Legjobb női főszereplő:

Marion Cotillard (Piaf)

Már a zsebében érezhetné a fiatal, gyönyörű színésznő a szobrot, ha történetesen angol nyelvterületre születik és angolul tátogja el Edith Piaf sanzonjait. A Piaf-beli szereplése ugyanis minden Oscar-elvárásnak eleget tesz: tragikus élettörténet, fiatal színésznő elcsúfítva, öregítve, legendás gesztusok leutánzása, ismert dalok – ez szinte az utolsó tíz év valamennyi nyertes receptjének egybegyúrása. Az Akadémia azonban nem beszélni francia és nem szeretni felirat, így Mademoiselle Cotillard-nak sokkal nehezebb dolga lesz, mint Charlize Theronnak vagy Hilary Swanknek volt. A kampány egyébként abszolút a Theron-féle sikersztorira épít: a hirdetéseken rendre egy csodaszép kép látható a színésznőről mögötte pedig a kisebb kockák bámulatos átváltozásáról csúnya/karakteres/öreg Piaffá. Ez persze végül inkább egy legjobb smink győzelmet segíthet elő. A franciák egyébként nem ezt a filmet indították a legjobb külföldi filmek versenyében, így aki szerette a Piaf-ot, annak a főbb kategóriák közül itt érdemes ikszelnie rá.

Megjelent DVD-n

+ + +

Julie Christie (Egyre távolabb)

Miután a díjszezonra időzített nagyreményű női jutalomjátékok közül több is elhasalt a mozipénztáraknál (A másik én, Hatalmas szív, Elizabeth – Aranykor) le lehet porolni az év első felének legszebb alakításait. A Piaf mellett ez Sarah Polley csodálatos rendezői bemutatkozásának, az Egyre távolabb-nak is jó hír és bár több kategóriában is megérdemelné a figyelmet, a kampány a színésznők versenyére koncentrál. A Doktor Zsivágó, a Darling és a 451 Fahrenheit sztárja élő legenda, ez lesz a negyedik jelölése és ha győz, külön szenzációt okoz majd a két Oscarja között eltelt 42 évnyi időszak.

Júniusban mutatták be a moziban, DVD-n még nem elérhető

+ + +

Ellen Page (Juno)

A legtöbb kritikusi szervezet „legjobb új felfedezett” díjakkal próbálja betömni a Juno leányanyájának a nagy száját, pedig a húszéves Page-ről már tavaly, a Cukorfalat láttán is meg lehetett állapítani, hogy nagy jövő áll előtte. A beváltott ígéretet honorálni kell és ezzel úgy tűnik, hogy Christie-t leszámítva igen fiatalos lesz az idei női mezőny és a jelöltek többsége a könnyedebb műfajból kerül majd ki. Izgalmas, hogy az Arany Glóbuszon Ellennek sikerül-e esetleg legyőznie a bizarr módon szintén vígjátékok között nominált Marion Cotillard-t. Az Oscarra viszont valószínűleg egy pár évet még várnia kell.

+ + +

Amy Adams (Bűbáj)

Ahhoz képest, hogy három éve még senki sem ismerte ezt a nevet, idén már a második Oscar-jelölését (2006-ban a Junebug mellékszereplőjeként ismerték el) gyűjtheti be Amy Adams lényegében ugyanazon bűbájos karakter megformálásáért. Ritka a kasszasiker komédiák sztárjainak Oscar-sikere, általában megakadnak az Arany Glóbusznál, de Jack Sparrow és Bridget Jones után semmi sem lehetetlen. Érdekes egyébként, hogy pár hónapja pont ugyanaz az újságíró dobta fel először Amy Oscar-jelölésének lehetőségét, aki annak idején jó előre megjósolta, hogy Renée Zellweger bekerül a legjobb ötbe Bridget Jones szerepéért. Szeptemberben ez még merész tippnek számított, most, 84 millió dollárnyi bevétellel később már mindenki tényként számít rá.

+ + +

Az ötödik helyre majdnem biztos, hogy Keira Knightley (Vágy és vezeklés) fog befutni, bár sokan megemlítik, hogy talán túl korai a Büszkeség és balítélet után két évvel újra a legjobbak közt üdvözölni (két szó ellenvetésként: Hilary Swank) és szerepe nem elég jelentős a főszereplők kategóriájához. Ez badarság, csodálatos alakításának abszolút itt a helye, ellentétben a pocsék A másik én főszereplőnőjével, Jodie Fosterrel, akinek az ötödik Oscar-jelölésére vagyonokat költ a stúdió. Halott lovat vonszol az Elizabeth – Az aranykor kampánystábja is, idén nem fog angol királynőt díjazni az Akadémia, Cate Blanchett pedig jobban tenné, ha a mellékszereplői kategóriára koncentrálna. Aki viszont még feléledhet, az Angelina Jolie, a Hatalmas szív megérdemelne egy második esélyt és a DVD bemutató időpontját nem véletlenül időzítették az Oscar-szezon csúcsára. Biztos befutónak, sőt potenciális nyertesnek tűnt Laura Linney a Savages-ben nyújtott lehengerlő alakításával, de érdekes módon eddig elmaradtak a kritikusi elismerések és még az Arany Glóbusz tíz legjobb színésznője között sem jutott neki hely. Halle Berrynek viszont már azért járna valami díj, hogy öt évvel az Oscarja után végre elvállalt egy normális szerepet (Things we lost in the fire), de ennyi nem valószínű, hogy egy második jelölésre elegendő lesz miután a Glóbusz nominációról is lecsúszott

Tipp a végső befutóra: Julie Christie (Egyre távolabb)

Legjobb férfi mellékszereplő:

Legjobb férfi mellékszereplő:

Javier Bardem (Nem vénnek való vidék)

A Coen-film hátborzongató mészárosa az egyetlen, akinek győzelmére nagyobb összegben mernék fogadni már most. A szezon eddigi összes mellékszereplői kitüntetése az övé, ráadásul spanyol létére ez már a második jelölése. Érdekes egyébként , hogy 2001-ben is angol nyelvű szerepért (Mielőtt leszáll az éj) jelölték, spanyol nyelvű jutalomjátéka (A belső tenger) 2005-ben pedig hoppon maradt.

+ + +

Casey Affleck (The Assassination Of Jesse James By The Coward Robert Ford)

Megoszlanak a vélemények arról, hogy lejátszotta-e Brad Pittet a vászonról, de (az operatőr mellett) egyelőre a lassan hömpölygő western egyetlen biztos jelöltjének tűnik. Sokat segít, hogy bátyja filmjében, a Hideg nyomon-ban is figyelemreméltó alakítást nyújtott idén.

Magyarországi bemutató: bizonytalan

+ + +

Philip Seymour Hoffman (Charlie Wilson háborúja)

Az afgán háború pénzeléséről szóló cinikus tragikomédiát sokáig éllovasnak tartották a filmek mezőnyében is, de bemutatója után kiderült, hogy nem épp a klasszikus Oscar-anyagból gyúrták. Ez valószínűleg nem befolyásolja a két évvel ezelőtti főszereplő szobor (Capote) nyertesének esélyeit, aki két másik filmben is remekelt (Savages, Before the Devil Knows You”re Dead) idén.

Magyarországi bemutató: 2008. február 7.

+ + +

Tom Wilkinson (Michael Clayton)

Öt évvel ezelőtti meglepetésjelölése (A hálószobában) után Hollywood egyik legmegbízhatóbb mellékszereplőjévé vált a brit színész. Jó Oscar-kabala egyébként őt szerződtetni, hiszen filmjei eddig  négyszer is bekerültek a fő kategória jelöltjei közé is, erre jó esély mutatkozik a Michael Clayton kapcsán is.

+ + +

Az ötödik helyre a nyolcvankét éves Hal Holbrook (Into the Wild) számít a legnagyobb esélyesnek. Eddig főleg a tévéből ismerhettük, Sean Penn filmjében apró, de emlékezetes a szereplése. A másik jelölésre számot tartó nagy öreg Max Von Sydow, aki tíz percnél aligha látható tovább a Szkafander és pillangó-ban, de a legtöbb nézőnél az ő jelenetének hatására törik el a mécses. A tavalyi A család kicsi kincse – diadalútból (Alan Arkin pont ebben a kategóriában nyert) kimaradt Paul Dano, idén Daniel Day Lewis ellenlábasaként szépíthet a Vérző olaj-jal. 

Tipp a végső befutóra: Javier Bardem (Nem vénnek való vidék)

Legjobb női mellékszereplő

Legjobb női mellékszereplő:

Amy Ryan (Hideg nyomon)

Ben Affleck rendezői bemutatkozását imádták a kritikusok világszerte, a díjakban materializálódó figyelem eddig mégis csak a pokoli anyuka játékára irányult. A tévésorozatokból, illetve a Capote vagy a Világok harca miniszerepeiből ismerős színésznőé az év nagy áttörése; dúskál az új szerepekben és a Before the Devil Knows You”re Dead-ban is emlékezeteset  alakított. Eddig övé a szezon legtöbb díja.

Magyarországi bemutató: 2008. január 17.

+ + +

Cate Blanchett (I”m Not There)

A velencei filmfesztivál kitüntetése után biztosnak tűnt, hogy Cate úton van második Oscarja felé (és akkor az Elizabeth-folytatás egykori esélyeit még nem is említettük), de az I”m Not There mégsem muzsikál olyan szépen az idei díjkiosztókon, Amy Ryan pedig idáig minden jelentősebb kitüntetést elhappolt. Mindenesetre Erzsébet királynő és Katherine Hepburn után Bob Dylan bőre is kényelmesnek bizonyult a szinte már minden évben jelölt színésznőnek és győzelme érdekes helyzetet teremtene, mivel ő lenne az első nő, aki férfi megformálásáért nyeri meg a szobrot (az utolsó ilyen jelölt Felicity Huffman volt a Transamerica-ért).

Bemutató: 2008. február 28.

+ + +

Saoirse Ronan (Vágy és vezeklés)

Az érdekes Oscar-statisztikák körét gazdagítaná az is, ha a Vágy és vezeklés három színésznője közül, akik Brionyt játsszák kettőt, vagy esetleg mindhármukat jelölnék. Az is különös, hogy mindhárman a mellékszereplői kategóriában versenyeznek, az Oscar-történelem ugyanis három esetet tart számon, hogy ugyanazon karakter két színésznek is jelölést hozzon, de akkor mindig egy színész főszereplőként, egy pedig itt szerepelt (A keresztapa I-II., Titanic, Iris). Mindenesetre az egész életében ugyanolyan frizurát viselő Brionyk közül a legkisebb nyúlta le a showt, így egy jelölés biztosan az övé. A tavaly ebben a kategóriában jelölt Abigail Breslinhez (A család kicsi kincse) képest a 13 éves Saoirse pedig nem is olyan fiatal.

+ + +

Tilda Swinton (Michael Clayton)

Szinte hihetetlen, de az Orlando és a Young Adam kultikus rajongótáborral rendelkező színésznőjének ez lehet az első Oscar-jelölése. Nagyon itt az ideje, és ezen a tényen még az sem változtat, hogy ebben a filmben viszonylag rutinosan adja a tőle már megszokott negatív karaktert, amelyhez hasonlót például a Vanília égbolt-ban is játszott.

+ + +

Az ötödik helyre amint azt már említettem fentebb a Vágy és vezeklés két színésznője is pályázik: Romola Garai helyzete a leggyengébb, Vanessa Redgrave egyetlen jelenete pedig alig több, mint egy cameo. Ez persze nem akadályozta meg Judi Dench-et, hogy nyerjen (Szerelmes Shakespeare) vagy William Hurt-öt (Erőszakos múlt), hogy jelölést kapjon. Oscar nagy becsben tartja Catherine Keener-t, ezúttal az Into the Wildért szerezheti meg harmadik mellékszereplői jelölését. Egyáltalán nem értékeli viszont az Akadémia Jennifer Jason Leigh-t, hiába tartozik a legjobb karakterszínészek közé két évtizede. Még meglepőbb, mint Tilda Swinton esetében, hogy a Margot at the wedding számára is az első nominációt jelentené. 

Tipp a végső befutóra: Cate Blanchett (I”m Not There)

Legjobb idegen nyelvű film

Legjobb idegen nyelvű film

 

Érdemes azzal kezdeni, hogy mely filmek nem kaphatnak ebben a kategóriában jelölést, hiába hódították már meg a világ filmfesztiváljait, mozijait: Szkafander és pillangó (Franciaország más filmet nevezett), Piaf (Franciaország más filmet nevezett), Ellenséges vágyak (Kína más filmet nevezett), The Band”s Visit (Izrael – kizárták a sok angol dialógus miatt), The Kite Runner (amerikai produkció).

+ + +

4 hónap, 3 hét, 2 nap (Románia)

Mivel a fent említett legnagyobb konkurensek  kiestek ebből a versenyből, valószínűleg semmi nem állíthatja meg Christian Mungiu kiváló drámáját abban, hogy a cannes-i Arany Pálma és az Európai Filmdíj mellé egy Oscart is hozzon a vitrinbe. Ha minden jól megy, ez lesz Románia első Oscar-jelölése.

Bemutató: 2008. január 10.

+ + +

Persepolis (Franciaország)

Kisebb meglepetést okoztak a gallok azzal, hogy Marjane Satrapi rajzfilmjét nevezték az Oscar-barátabb életrajzi drámák helyett. Az iráni lány története abszolút favorit az animációs filmek kategóriájában is, nem tudni, hogy ez gyengíti vagy erősíti-e majd a helyzetét itt.

Még a mozikban

+ + +

Die Fälscher (Ausztria)

A náci birodalom hamisítóinak történetét a tavalyi Oscar-nyertes A mások élete oldalvizén próbálták eladni hasonló plakáttal, ugyanarra a közönségre számítva. Ha azonban bejön a jelölés, akkor saját jogán is sikerre számíthat ez az izgalmas történelmi dráma.

+ + + 

Auf der anderen Seite (Németország)

Ez lenne a negyedik év zsinórban (A bukás, Sophie Scholl, A mások élete), hogy  német film verseng az Oscarért, viszont az első, hogy nem történelmi témájú. Az időben visszafelé haladva azonban pont Fatih Akin előző filmje szakítja meg a sikersorozatot, a briliáns Fallal szemben ugyanis nem jutott el az Oscar-jelölésig. Akin Cannes-ban és az Európai Filmdíj átadóján is kénytelen volt ezüstéremszerű díjakkal megelégedni a román film ellenében, itt is ez lehet majd a helyzet.

+ + +

Az ötödik helyre számos olyan film befuthat még, amiről eddig sohasem hallottunk, de jó esélyekkel indulnak a következők, amikről már igen: Őfelsége pincére voltam (Csehország), Az ismeretlen (Olaszország), Caramel (Libanon), El Orfanato (Spanyolország). Az összes nevezett produkcióról itt lehet bővebben olvasgatni.

Tipp a végső befutóra: 4 hónap, 3 hét, 2 nap (Románia)

[origo]

Comments are closed.