Forrás: Origo

Koltai Lajos új filmje, az Este mágnesként vonzotta napjaink filmművészetének istennőit, csak kapkodhatjuk a fejünket a szereposztás láttán. A csodálatos női összjátéknak persze már vannak hagyományai Hollywoodban, Franciaországban és Spanyolországban is. Összeállításunk a tíz legjobb női szereplőgárdát próbálja rangsorolni a kisvárosi boszorkányoktól a könnyűvérű börtöntöltelékeken keresztül Almodóvar háreméig.

A halott lány, Észvesztő

10. A halott lány

Forrás: [origo]

Brittany Murphy (kisképen) és Rose Byrne

Laura Palmer óta tudjuk, hogy egy eltűnt tini körül felbolydult közösségben a kelleténél jóval több csontváz is előkerülhet. A halott lány nem árul zsákbamacskát; itt bizony szenvedés lesz, méghozzá öt szálon is. A hullára rábukkanó frusztrált vénkisasszony, a boncolásnál közreműködő diák, a lehetséges gyilkos neje és az áldozat anyja a maguk kis külön lélektani drámaival még megdöbbentőbbé teszik a brutális bűntényt és elgondolkodtatják a nézőt a “halott” szó tágabb értelemben vett definíciójáról is. A női sorsok izgalmas és megható tablóját végül – amint azt Mesterházy Lili már megírta – maga a címszereplő rontja el, de tulajdonképpen Laura Palmer utolsó órái is csak addig voltak igazán misztikusak, amíg (a moziváltozatig) a fantáziánkra voltak bízva.

Az egy filmre jutó színészistennők száma: 5 (Toni Collette, Rose Byrne, Marcia Gay Harden, Brittany Murphy, Mary Steenburgen)

+ + +

9. Észvesztő

Forrás: [origo]

Clea DuVall, Angela Bettis és Angelina Jolie

Winona Ryder ego-projektjének indult, Angelina Jolie-ból csinált szupersztárt, de szépen beindította Brittany Murphy és Clea DuVall karrierjét is a Száll a kakukk fészkére női változata. Az elmegyógyintézetbe zárt kis kompániánál sokkal bolondabb csajokat bármelyik péntek estére össze tudnék trombitálni az ismeretségi körömből (és mint tudjuk, a főszerepekben parádésan teljesítő Ryder, illetve Jolie sem megy a szomszédba egy kis abnormális viselkedésért), de Susanna Kaysen memoárjainak épp ez a tanulsága: az őrült nőket nem szabad elzárni, elvégre a ketrecen kívül is szüksége van rájuk a világnak!

Az egy filmre jutó színészistennők száma: 6 (Winona Ryder, Angelina Jolie, Brittany Murphy, Clea DuVall, Vanessa Redgrave, Whoopie Goldberg)

Pokol, Eastwicki boszorkányok

8. Pokol

Forrás: [origo]

Karin Viard, Marie Gillain és Emmanuelle Béart

Krzysztof Kieslowski nevéhez fűződik a filmtörténelem egyik legtökéletesebb trilógiája (Három szín), és úgy tűnik, hogy lassanként az egyik legtökéletlenebb is. Utolsó, Mennyország-Pokol-Purgatórium című hátrahagyott forgatókönyvei ugyanis minden különösebb koncepció nélkül kerülnek megfilmesítésre különböző művészek által. Tom Tykwer mennyeinek szánt, mégis alaposan félrement  kezdőakkordja (nálunk A gyilkosok a mennyországba mennek címmel jött ki DVD-n) után más tehetséges, fiatal európai rendező kerestetett, és szerencsére Danis Tanovic (Senkiföldje) személyében sikerült olyan alkotót találni, aki méltó módon közelített a lengyel legenda örökségéhez. A három szenvedő nővér  története kontextusból kivéve is figyelemre méltó teljesítmény, de Kieslowski tisztelői felé számos izgalmas utalás is kikacsint a vászonról.

Az egy filmre jutó színészistennők száma: 4 (Emmanuelle Béart, Karin Viard, Marie Gillain, Carole Bouquet)

+ + +

7. Eastwicki boszorkányok

Forrás: [origo]

Michelle Pfeiffer, Susan Sarandon, Jack Nicholson és Cher

A tökéletes szereposztás egyik ritka példája John Updike regényének a megfilmesítése. Ott van mindjárt a sátánian vonzó Jack Nicholson, akit a nyolcvanas évek legboszorkányosabb gráciáival sikerült körülvenni; Sarandon, Pfeiffer és Cher lazán hozzák a karakterek intelligens szexepiljét, és elég bátrak ahhoz, hogy bevállalják a forgatókönyv minden kattant fordulatát. Mégis, valahogy nem áll össze az egész. A speciális effektusok meglehetősen kezdetleges volta még hagyján, de ami a könyv lapjain meghökkentően bizarr, az a vásznon/képernyőn sokszor inkább idétlen. Ettől függetlenül ez a trió kihagyhatatlan egy ilyen listáról, és jó lenne, ha akadna olyan szereposztó, akinek sikerül a három boszorkát (akár Jackkel kiegészülve) újra összehozni.

Az egy filmre jutó színészistennők száma: 3 (Michelle Pfeiffer, Susan Sarandon, Cher)

Az órák, Este

6. Az órák

Forrás: [origo]

Claire Danes és Meryl Streep

Apropó csalódást okozó regényadaptációk; valószínűleg az utóbbi évtized egyik legtúlértékeltebb filmje Az órák, különösen annak aki olvasta és szerette Michael Cunningham összefonódó, érzékeny női portréit. Korunk három legizgalmasabb színésznőjét azonban mégis óriási élmény nézni, ahogy belemélyesztik fogukat a nem kis kihívást jelentő alapanyagba. A felismerhetetlenségig maszkírozott Kidman szegmense jócskán kiemelkedik, míg a jelenkori Mrs. Dalloway-sztori pedig olykor már a nevetségesség határát súrolja. Egyébiránt pedig ez a film az Este “nővére”, hiszen hasonló témaválasztásukon kívül négy színésznő is közös (Streep, Danes, Collette, Atkins) bennük, az alapanyagot szolgáltató Cunningham pedig forgatókönyvíróként működött közre Koltai Lajos filmjénél.

Az egy filmre jutó színészistennők száma: 6 (Meryl Streep, Nicole Kidman, Julianne Moore, Toni Collette, Claire Danes, Miranda Richardson)

+ + +

5. Este

Forrás: [origo]

Meryl Streep és Vanessa Redgrave

A Sorstalanság itthon sokat támadott, ám a tengerentúlon ajnározott megfilmesítése úgy vonzotta Koltai Lajoshoz Hollywood nagyasszonyait, mint a mágnes. Ráadásul ketten az utódaikat is hozták: Mamie Gummer anyja, Meryl Streep fiatalkori karakterét formálja meg, Natasha Richardson pedig a filmben is Redgrave lánya. Érdekes, hogy Streep anyai támogatása kétélű fegyver, mert ugyanazon személy bőrébe bújva saját két jelenetre korlátozódó alakítása zárójelbe helyezi a lányáét. A bőség zavarának köszönhetően némelyik sztárszínésznő tehetsége kihasználatlannak tűnik, és végső soron egy férfi (Hugh Dancy) lopja el el előlük a show-t. A szokásos hazai ellendrukk negatív előjelűre ferdítette a vegyes kritikákat, de talán pont emiatt kellemes meglepetés az Este. Túl sok a gicces zene, túl sok a közeliben felvett kézérintés és túl sok a napfelkeltés/naplementés kép a tengerről, de Koltai második rendezése összességében mégis egy szép film szép képekkel és szép történettel – nem csak nőknek.

Az egy filmre jutó színészistennők száma: 7 (Vanessa Redgrave, Toni Collette, Claire Danes, Natasha Richardson, Meryl Streep, Glenn Close, Eileen Atkins)

Chicago, 8 nő

4. Chicago

Forrás: [origo]

Renée Zellweger

Az új évezred musical-reneszánsza során a hollywoodi producerek sokkal inkább a Kabaré-féle “Sex sells” politikához nyúltak vissza, mint A muzsika hangja ártatlanságához. Ennek legjobban sikerült példája a színpadon már évtizedek óta sikerrel menő Chicago filmrevitele volt hosszú combú vérmes dizőzökkel és bővérű jazz-kokottokkal. A női börtön itt a legperverzebb férfi fantáziát jeleníti meg, hiszen lakói egytől egyig szajhák, korruptak, szenvedélyből ölni is képesek, de sosem mosódik el a vérvörös rúzsuk (kivéve a balek magyar lányt, aki eléggé rontja az országimázsunkat). A félelmetes  – gondoljunk csak a Cell-block Tangó-ra – ötvözve a vonzóval végeredményben izgalmas, amit az Amerikai Filmakadémia is elismert, és a Chicago három színésznőjének alakítását is Oscarra jelölte 2003-ban, ez a bravúr pedig abban az évben még Az órák-nak sem sikerült.

Az egy filmre jutó színészistennők száma: 4 (Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones, Queen Latifah, Lucy Liu)

+ + +

3. 8 nő

Forrás: [origo]

Virginie Ledoyen, Danielle Darrieux, Fanny Ardant, Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, Emmanuelle Béart és Ludivine Sagnier

Nyolc nővel egy házban gyilkos tud lenni – hirdette a plakát, és valóban, Francois Ozon zenés szatírájának az egyetlen férfi szereplője áldozatul esik a négygenerációnyi francia színészistennőnek. A gall filmművészet ikonjai nem félnek bolondot csinálni magukból, a jégcsapkirálynő Isabelle Huppert-t pedig különösen jó végre komikaként is megcsodálni. Egy kedves ismerősöm nemrég mesélte, hogy az egyik debreceni moziban felháborodott tinilányok sipítottak fel Catherine Deneuve és Fanny Ardant fergeteges csókjelenetének láttán, ami kétségtelenül hozzátehetett a hangulathoz, bár ez a jópofa sanzonokkal tűzdelt szatíra nézői interakciók nélkül is gyilkosan vicces.

Az egy filmre jutó színészistennők száma: 8 (Catherine Deneuve, Danielle Darrieux, Emmanuelle Béart, Isabelle Huppert, Fanny Ardant, Virginie Ledoyen, Firmine Richard, Ludivine Sagnier)

Mindent Éváról, Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén, Mindent anyámról, Volver

2. Mindent Éváról

Forrás: [origo]

Anne Baxter, Bette Davis, Marilyn Monroe és George Sanders

Amikor még nem aggatták rá minden jöttment popcsillagra a díva jelzőt, az értelmező szótárban a Mindent Éváról Margója (Bette Davis – felejthetetlen) szerepelhetett volna e címszó mellett. Ő az a sikeres színésznő, aki tisztában van tehetségével, vonzerejével és hatalmával, egyetlen félsze csak az, hogy ő sem lesz már fiatalabb. Ráadásul ott liheg a nyakában a konkurencia egy kissé túl készséges asszisztens személyében. Rekord, hogy négy hölgyet jelöltek Oscarra ebben a mesterműben nyújtott alakításukért, a filmtörténet ironikus bónusztréfája pedig az, hogy Hollywood egy későbbi királynője pont ebben a filmben tűnt fel egy aprócska szerepben: ő bizony nem más, mint Marilyn Monroe.

Az egy filmre jutó színészistennők száma: 5 (Bette Davis, Anne Baxter, Celeste Holm, Thelma Ritter, Marilyn Monroe)

+ + +

1. Asszonyok a teljes idegösszeomlás szélén, Mindent anyámról, Volver

Forrás: [origo]

Pedro Almodóvar a Volver szereplőgárdájával

“Minden nőben ott van a szent. Minden nőben ott van a bűnös. Minden nőben ott van az anya. Minden nőben ott van a kurva. Minden férfiban ott van a nő” – így szólt a Mindent anyámról promóciós kampányának egyik hirdetése, ami rendkívül találó Almodóvar összes női témájú remekművére. Addig-addig próbálgattam különböző szempontok alapján eldönteni, hogy melyik filmjét emelhetném itt ki, amíg rájöttem, hogy képtelenség választani. A nemzetközi hírnevet hozó Asszonyok… minden mondata és a legapróbb epizódszerepig minden résztvevője lehengerlően vicces, a Mindent anyámról remekül ötvözi a melodrámát a filmes hommage-zsal, a Volver pedig közönségbarátabb formában hasznosítja újra az életmű összefüggő morzsáit, és összehozza a régi múzsát az újjal. Egy szónak is száz a vége; Almodóvar az a rendező, akinek a jelenkori filmművészet többdimenziós nőalakja a legtöbbet köszönheti, elképzelhetetlen lenne bárki más filmje az első helyen.

Az egy filmre jutó színészistennők száma: átlagban 4.33 (Carmen Maura, Penélope Cruz, Candela Pena, Marisa Paredes, Cecilia Roth, Julieta Serrano, Rossy De Palma, Chus Lampreave stb.)

* * *

A teljesség igényének jegyében következzen még pár példa tekintélyes női szereplőgárdák összetrombitálására, még ha végeredményben nehezen is vehetnék fel a versenyt a fenti lista darabjaival: Acélmagnóliák, Sült zöld paradicsom, Bárhol, bármit, bármikor…, A szerelem színei, Mona Lisa mosolya, Kisasszonyok, Dr. T. és a nők, Mianyánk kivan, Anya, lánya, unokája

Onozó Róbert

[origo]

Comments are closed.