Forrás: Híradó

Az évek óta egyre sikeresebb színházi és táncsátor, idén MTV Színház néven, szintén erős programmal jelentkezik

Kattintson ide a videó megtekintéséhez!

Opera a Szigeten, kortárs balett, óriás bábok, afrikai beavatási szertartás, indiai táncok és hiphop, humor.

A hazai produkciók (LA Dance Company, Gergye Krisztián, a Hólyagcirkusz Társulat, a Színművészeti Egyetem IV. éves színészhallgatóinak mozgásszínháza, Grecsó Zoltán, a Szabó Réka, Frenák Pál Társulata, Bozsik Yvette Társulat, Méhek a Soproni Ütösőkkel tartandó “ütős” koncertje, Müller Péter Sziámi Seress Rezső-estje, Sopsits Árpád és Horváth Csaba bemutatója színészekkel és a Közép Európa Táncszínház táncosaival, vagy a Szegedi Kortárs Balett Eötvös Péter zenéjére készült Atlantisz című előadása, a Zalai Táncegyüttes és a marosvásárhelyi Romafest cigányegyüttes néptáncprodukciója) mellett számos nemzetközi produkció színesíti a kínálatot.

Ezek közül is talán az egyik legérdekesebb a rögtön az első napon tartandó operabemutató a színházi sátorban. A kortárs ausztrál zeneszerző, Elena Kats-Chernin Undertow (Áramlás) című egyfelvonásos kamaraoperáját a Dél-Ausztrál Állami Opera énekeseivel magyar zenészek kíséretében a finn Juha Vanhakartano rendezésében láthatjuk. Az Undertow című előadásban a tengerpart a különböző kultúrális identitások és életstílusok olvasztótégelyeként jelenik meg. Ez egy olyan hely, ahol a magánéleti és a nyilvános szerepek összekeverednek, ahol az addig biztos határvonalak eltűnnek és nyomukba újabbak rajzolódnak. Ausztrália idén megkülönböztetett figyelmet kap a színházi helyszínen, hiszen még két ausztrál produkció látogat el a Sziget színházi helyszínére.

A méltán híres és népszerű Chamber Made Opera Phobia című előadását hozza el. A darabot Hitchcock klasszikus thrillere a Szédülés inspirálta és egy olyan audiovizuális lakoma, ami a nagy hollywoodi művész előtt tiszteleg, akinek tehetsége és eredetisége fontos szerepet játszott az 50-60-as évek nagy film noir-zenéinek megteremtésében. A stilizált díszlet minden egyes darabja hangszerré változik, ahogy az előadók a zenén keresztül egy feszültséggel és rejtélyekkel teli történetet mondanak el.

A másik ausztrál társulat a Snuff Puppets 4 napon keresztül árasztja el a Szigetet különböző óriás bábjaival. Három utcaszínházi előadást láthatunk majd tőlük a Cows, a Boom Family és a Seagulls címűt. Legyen meglepetés, hogy ezek az óriás tehenek és sirályok illetve a Boom család tagjai miket fognak velünk művelni.

Itt lesz még a dél-afrikai Durbanból a Flatfoot Dance Company, akik az afrikai törzsek titokzatos és máig tabuként kezelt férfi beavatási szertartását és annak társadalmi vetületét járják körül tradicionális és kortárs mozgásművészeti eszközökkel.

Franciaországból az Accrorap társulat látogat el hozzánk. Előadásukban a hiphoptánc, a kathak- és baratanatyam táncok találkoznak. Az indiai táncok az istenek életéről mesélnek, és a táncosok az előadást szolgálják. A kortárs nyugati táncok a táncosok személyiségét hivatottak kifejezni, és az embernek a világhoz fűződő viszonyát mutatják be. Kader Attou koreográfus szakít az indiai tánchagyományokkal és érzelmeket jelenít meg bennük, míg a hip-hop táncot szellemi tartalommal igyekszik megtölteni. Kelet és Nyugat találkozásában egy újfajta táncvilág keletkezik.

Belgiumból a másik világhírű tánc társulás a Les Ballets C. de la B. vendégszerepel a Szigeten. A legutóbbi Alain Platel és Sidi Larbi Cherkaoui nevéhez köthető társulat 1986-ban alakult meg azt az ideát tartva szem előtt, hogy nem engedik, hogy egyetlen művészi egyéniség dominálja a színpadot. E helyett a tánccsoport nyitott akart maradni mindenkire, akinek művészi ambíciói vannak, aki bármilyen módon kötődik a baletthez. Így minden előadás a helyszínen látható és tapasztalható tehetségek esszenciája, nem pedig egyetlen emberhez fűződő alkotás. A Szigetre a fiatal táncosok három rövid saját korográfiájukat (Red Bank (USA)/Game Over Us/La Mancha) hozzák el.

A tavalyi nagy siker után idén ismét lesz egy izraeli táncest, két kiváló izraeli koreográfus, Noa Dar és Sahar Azimi munkáiból. Noa Dar a The Sweetest Embrace (A legédesebb ölelés), míg Sahar Azimi a Now I Want to Forget (Most már felejteni akarok) című művét hozza. Mindkét előadás megjárt már több rangos nemzetközi fesztivált.

Idén először lesz a Szigeten kortárs tánccsoport Kubából. A Danza Combinatoria Rosario Cardenas vezetésével Kuba egyik vezető táncegyüttese. Egy olyan előadást mutatnak be, melyben megtalálhatóak a kubai tánc hagyományos és folklórisztikus elemei, a kortárs mozgásművészet világa, a rumba, mambo, guaguancó, cha cha chá és különböző napjainkban meghatározó táncok mozdulatsorai.

Igazi csemegének számít még a németországi Potsdamból érkező Fabrik Company Pandora 88 című előadása, mely bejárva a világ nevezetes színpadait végre eljut a Szigetre is. Az előadás egy kb 1.5 m2-es “dobozban” zajlik, ami a táncosok életútjának és tapasztalatának közelségét jelképezi. Ez egy játékra alkalmas tér – az otthon, börtön, menedék, az emlékezet tere, kivetítő vászon, hang- és fényforrás. Egy olyan hely, ahonnan az előadók élete elindul és ahol véget ér, egy olyan tér, ami jóban-rosszban fogva tartja őket. Viszont ennek a játéktérnek pont a korlátozottsága az, ami lehetőséget ad a koncentrációra és az alakok belső világán keresztül a szabadságra. Wolfgang Hoffmann and Sven Till transzszerű csendben mozognak a tánc és a színház határmezsgyéjén, intenzív képzeletvilággal és hősi képekkel festik meg a tragédiától a komédiáig oda és visszavezető utat.

Idén a humor is kiemelten szerepel a színházi programban, melynek egyik világhírű képviselője a barcelonai Tricicle”s Clownic Company látogat el hozzánk Slastic című előadásával Párizs, Róma és London után. A Slastic (egy képzeletbeli sportruházat márka) a Tricicle harmadik előadása, amelyben a társulat a sport világát veszi górcső alá, túlmenve az ezzel kapcsolatban gyakran elhangzó kliséken az egészségtelen versengésről és erőszakról. Slastic több mint rövid jelenetekből és történetekből álló előadás. Egy olyan show, ami a közönségnek lehetőséget nyújt arra, hogy különböző, sporttal kapcsolatos, szórakoztató kihívásokban vegyenek részt, amiből aztán levonhatják a saját következtetéseiket.

Az egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó program idén valószínűleg a francia Yann Tiersen koncertje lesz a színházi szabadtéri színpadon. Yann Tiersen neve, a mozikedvelő magyar közönség számára csenghet ismerősen, hiszen olyan filmekhez szerzett zenét, mint az Amélie csodálatos élete, amely a kedvenc-film listák első helyezettje, illetve a rendszerváltást kedvesen bemutató Good-Bye Lenin. Tiersen Angliában született, de most Párizsban él és dolgozik, mégpedig nem mindennapi módon, hiszen az általa szerzett filmzenefelvételeken, ő maga játszik az összes hangszeren. Bár élőben csak zongorán játszik, fellépése igazi csemegének számít az idei Sziget kínálatából.

hirado.hu / sziget.hu/fesztival

Comments are closed.