Forrás: Világgazdaság

Lízing

A költségmegtakarítás mértéke elérheti a tíz-huszonöt százalékot is

Flottakezelés – több a kkv-ügyfél

[2005-05-11]

Adminisztrációs feladatok csökkentése, átlátható költséggazdálkodás, komoly beszerzési kedvezmények – többek között ezen érvek szólnak a flottakezelés mellett, amelylyel egyre több kis- és középvállalkozás él. A flottakezelő cég igénybevétele – ahol adott esetben akár egy autóra is köthető szerződés – 10-25 százalékos költségmegtakarítást is jelenthet az ügyfélnek.

A magyar flottakezelési piac még kialakulatlannak tekinthető, s eztetten érhető a számadatokban is: míg Nyugat-Európában az utakon futó gépjárművek átlagosan 25-30 százaléka flottakezelt, addig ez a szám Magyarországon mindössze egy százalék (mintegy 30 ezer). Magyarországon is előbb-utóbb a nyugat-európai trend fog érvényesülni, s ez néhány évben belül a flottakezelési piac robbanásszerű növekedését idézheti elő – véli Hanczár Zsolt, a Budapest Autópark-kezelő Rt. vállalatvezetője.

A flottakezelést még mindig elsősorban a hazai nagyvállalatok és a nemzetközi multinacionális cégek veszik igénybe, de egyre több a kis- és középvállalati (kkv) ügyfél is. Három évvel ezelőtt még egyetlen ügyfelünk sem volt a kkv-szektorból, jelenleg pedig a 450 szerződésállomány közel felét ez a szegmens adja. Ez is mutatja: a prémium szolgáltatások iránt egyre nagyobb az igény részükről, ráadásul a pénzügyi tervezési tevékenység is növekszik a körükben – fogalmazott Gáti Tamás, a mintegy 8000 autót kezelő LeasePlan Hungária Rt. ügyvezető igazgatója. A Lombard Lízingnél a flottaportfólió mintegy 60 százalékát teszik ki a kkv-s ügyfelek, a K&H Lízingcsoportnál közel hatszázalékos szeletet hasítanak ki – nyilatkozta Zsidó László. A Budapest Autópark-kezelő Rt.-nél tíz százalék körüli az arány, ám mint Hanczár Zsolt megjegyezte: stratégiájukban kiemelt célterületként kezelik ezt az ügyfélkört.

A kis- és középvállalkozások elsődleges igénye főként financiális, azonban költségérzékenységük, illetve az üzemeltetési szolgáltatások igénybevételével elérhető költséghatékonyabb jármű-üzemeltetés miatt egyre nagyobb igény jelentkezik ezen szolgáltatások iránt – mutatott rá Palotai András, a CIB Lízingcsoport flottaüzletág-igazgatója. A kkv-szektor számára fontos szempont, hogy nem kell forgótőkét kivonniuk a vállalkozásból – a flottakezelés két eleme ugyanis a teljes körű kezelési szolgáltatás mellett a finanszírozás -, az operatív lízing (tartós bérlet) miatt a bérbeadó könyveiben szerepel a gépjármű, így az nem jelentkezik az ügyfél beruházásai között – mutatott rá Sós Gábor, a hazai flottakezelő piac második helyét elfoglaló MKB-Euroleasing Autópark kereskedelmi igazgatója. Az sem közömbös, hogy a flottakezeléssel érdemi megtakarítások érhetők el. Sokszor a flottakezelő cég kiváltja az ügyfél erre fenntartott adminisztratív apparátusát, volumenénél fogva pedig az ügyfél által elérhetetlen kedvezményszinteket és kiszolgálási színvonalat ér el többek között a kereskedőknél, szervizeknél, biztosítóknál, üzemanyag-szolgáltatóknál. Ezenkívül a gépjárműflotta kiválasztásától az üzemeltetésen át az újraértékesítésig sokkal hatékonyabban tudja a feladatot ellátni a kezelő, mint ha a kkv-szektor szereplői ezt egyénileg végeznék. A flottakezelés alapvetően az adminisztrációs feladatok csökkentését, átlátható költséggazdálkodást, országos szintű szolgáltatói hálózatot, jelentős beszerzési kedvezményeket és adott esetben az üzemeltetési kockázatoknak a flottakezelő cégre történő áthárítását jelenti – emelte ki Anderle Ádám, a Lombard Lízingcsoport vezérigazgató-helyettese. S persze vannak nehezen forintosítható előnyök is: nem kell munkaidőben a gépjárművekkel kapcsolatos problémákat intézni (például szerviz, gumicsere, kárügyintézés, csereautó), hiszen ez a szolgáltató feladata.

A kkv-szektor a finanszírozás mellett az esetek többségében biztosítást (kgfb, casco), teljes körű kárügyintézést és szervizügyintézést, üzemanyagkártyát (jelentős literkedvezmény, előfinanszírozás), európai assistance szolgáltatást, bér-, illetve csereautó- és sofőrszolgáltatást igényel. S vannak, akik elektronikus és internetes riportrendszert is kérnek.

Comments are closed.