Forrás: Híradó

A Toulouse Lautrec életéről szóló musical vígjáték a fővárosi közönséget is elbűvölte

Charles Aznavour is részt vett péntek este Toulouse Lautrec életéről szóló, Éljen az élet című musicaljének budapesti bemutatóján, amelyet a Békés megyei Jókai Színház hozott a fővárosba a Vidéki Színházak találkozójára.

A fergeteges előadást a Thália Színház egyik páholyából nézte végig a világhírű, örmény származású francia énekes, zeneszerző, filmszínész.

Az eladást követő rögtönzött sajtótájékoztatón a szerző igen elégedetten beszélt a békéscsabaiak teljesítményéről. Mint mondta, annak ellenére élvezte a színpadi produkciót, hogy egy szót sem értett a szövegből, mivel egyetlen magyar szót ismer csak, azt hogy fogorvos. Ezúttal azonban kellemesebb élmények érték – jegyezte meg.

A francia művész nagyon elégedett volt a színészek játékával, és Kálloy Molnár Péter rendező teljesítményével is. Nagyon tetszett neki a Toulosuse Lautrec festményeit idéző díszlet (Horváth Éva munkája) és a Papp Janó által tervezett színes jelmezeket is kiválónak tartotta.

“A legnehezebb egy színművet úgy végig követni, ha nem érti az ember a nyelvet. Én ugyan előnyben vagyok, mert ismerem a történetet, de érzékeltem, hogy jó a fordítás, a szövegek könnyen énekelhetők és a vígjátéki szituációk is szerencsésen illeszkedtek az előadásba” – mondta Aznavour.

A nyolcvanegyedik évében járó művész az éjszakába nyúló ünneplésen fáradhatatlanul dedikálta a színlapot, dalainak magyarul megjelent CD-it és szívesen mesélt pályafutásáról. Arról, hogy bár örmény gyökereit meghatározónak érzi, művészetében ez nem érzékelhető.

Franciaországban született, és francia kultúrán nevelkedett. Zenéje, dalai is franciák.

Elmondta, hogy a zene és a színház szeretetét a családból hozta, apja baritonista, édesanyja színésznő volt. Így természetes hogy már kilenc éves korában ő is színpadra lépett, mint gyermekszínész. Hamar felfigyeltek utánozhatatlan hangszínére, énektudására. Énekesi karrierjét színésznő nővére, Aida egyengette, s ő vezette el a sanzonok világába is. A fiatal énekes ekkor találkozott Edit Piaffal, akinek sanzonokat írt, később azonban Juliette Greco és Maurice Chevalier is énekelte dalait. Piaff meghívta franciaországi turnéjára.

Aznavour később “bevette” Amerikát, de fellépett Afrikában, Ausztráliában is. “Az egész világot beutaztam a dalaimmal. Tizenhét éves korom óta jószerivel egyedül állok a színpadon. Persze a kísérő zenekarral.” – mondta.

Felfedezte a film is, a számos mozi közül Truffaut Lőjj a zongoristára című filmjének cowboy szerepét emeli ki, valamint az Átkelés a Rajnán című filmet, amelyért Cannes-i Filmfesztiválon a legjobb férfiszereplő díját nyerte el. Nem felejti azonban el Sergio Gobbi filmjét sem, amelyben együtt játszott akkor debütáló lányával, Katiaval.

Filmzenéi is népszerűek, az Andre Cayatte rendezte A szerelem halála című film zenéjéért Velencében díjazták. Aznavour forgatókönyvíróként is bemutatkozott. Írt operettet, valamint az örmény genocidiumra és a zsidó sorsra emlékező zenekari műveket. Lemezei, albumai hihetetlen rekordot értek el.

Az Éljen az életet felkérésre írtam. Igaz, az eredeti megbízás a Moulin Rouge történetére szólt. De azt már annyian feldolgozták. Loutrec élete pedig egyszerre romantikus, szomorú és diadalmas történet. Színpadra való “mese”.- mondta a művész.

A musical vígjátékot, ahogy a szerző a darab műfaját meghatározza, Londonban mutatták be először 2000 áprilisában. A békéscsabai premier 2004 decemberében volt.

hirado.hu/MTI

Comments are closed.