Forrás: Világgazdaság

Menedzser

Viszik a nyereséget a magas árak

[2005-04-08]

Michael Saidov, az izraeli BSR ingatlanfejlesztő cég régiós vezetője Magyarország szerelmese, mégsem elfogult: túl magasnak tartja az itteni adókat, „testreszabottnak” a tenderfelhívásokat, és lát javítanivalót a szolgáltatásokon is. Ugyanakkor másokkal ellentétben nagyon elégedett a tömegközlekedéssel.

Michael Saidov tavaly május óta dolgozik Budapesten, az izraeli BSR ingatlanfejlesztő társaság régiós vezetőjeként. Mint mondja, magánemberként azonnal beleszeretett a városba, mert kiváló, nyugati minőségű, stílusú helyeket talált, ahol jól érzi magát. Hamar megkedvelte a magyar embereket is, akik szerinte udvariasak, barátságosak és sokkal közvetlenebbek, kedvesebbek, mint a tőlünk északabbra lévő országok lakói.

Azzal is elégedett, hogy a naponta közlekedő El Al- és Malév-járatokkal, továbbá a charterekkel könnyen tud Budapest és Izrael között közlekedni.

Üzletemberként azonban már kicsit másképpen látja ugyanezt a környezetet. Rövid néhány hónap alatt számos olyan jelenségre bukkant, amelyen javítani kellene. Nem érti, ha ezeket a bajokat más is látja, az ország miért nem foglalkozik velük kellőképpen. Ilyen például a régiószinten is nagyon magas általános forgalmi adó. Ezen keresztül sok olyan vállalat nyeresége az állam zsebébe vándorol – magyarázza -, amelyek az áfát nem igényelhetik vissza. Ez pedig egyáltalán nem ösztönzi, erősíti a beruházási kedvet.

Viszik a nyereséget Magyarországon a magas árak is. Elismeri, hogy a termékek, a szolgáltatások drágulása régiós jelenség, és az elmúlt tizenöt évben a gazdasági fejlődés természetes velejárója volt. Mégis, ez a tendencia Magyarországon egyértelműen erősebben jelentkezett, mint például a működő tőke vonzásában vele versengő Cseh- és Lengyelországban. És maradva az adóknál: Michael Saidov szerint a bérek is túl vannak adóztatva, és az igazán nagy baj, hogy ez igaz az egyébként alacsonyakra is.

Nehéz a jelzáloghitel felvétele, sőt általában sem könnyű hitelhez jutni, és úgy véli, a pályázatok körül sincs minden rendben. Azzal, hogy nagyon sok tenderfelhívást tesznek közzé az országban, még senki sem lehet elégedett, mert többségük nyilvánvalóan „testreszabott”, és ez igencsak rontja az ország hírnevét.

Mint ahogyan az is, hogy az ügyfélszolgálatokon és az üzletekben dolgozók többsége még mindig nem szívvel-lélekkel, inkább csak tessék-lássék végzi a munkáját.

Persze, mint hangsúlyozta, a fentiekben szándékosan csak a kedvezőtlen benyomásait szedte csokorba. Ugyanakkor sok jó dologra is bukkant. Nagyon elégedett például a magyarországi bürokrácia működésével. Úgy érzi, a hivatalok jól kiszolgálják az üzleti életet. Persze kicsit lassan és körülményesen, mint mindenütt a világon, de hatékonyan. Főleg az önkormányzatokkal elégedett, de rendben lévőnek tartja a tömegközlekedést is: busszal, villamossal, HÉV-vel, metróval, vonattal bárhova eljuthat. Amikor ideérkezett, négy hónapig nem volt autója, és nagyon jól megvolt nélküle. Jó benyomásokat szerzett a magyarországi bankok, ügyvédek, könyvelők munkájáról, és meglepte, hogy milyen sok itt a tanult, magasan képzett szakember, akikkel az üzleti élet minden területén találkozni lehet.

Comments are closed.