Vállalatok és piacok
Évente tíz-tizenöt százalékkal bővül az expressz-szállítás magyar piaca
A globális cégek dominálnak
[2005-03-16]
Az expressz-szállítás erőteljesen növekvő hazai piacát a világpiac négy meghatározó vállalata uralja: együttes részesedésük Magyarországon kilencven százalék feletti. A Magyar Posta Rt. hasonló szolgáltatásával csupán négy-öt százalékot birtokol, ám három év alatt szeretné ezt megduplázni.
Az expressz-szállítás hazai piaca igen koncentrált, a részesedések a nemzetközi piaci erőviszonyokat tükrözik. A világ vezető vállalatai, így a TNT, a FedEx, a UPS és a DHL már több mint tíz éve jelen van Magyarországon, s honi érdekeiket az általuk létrehozott Nemzetközi Integrált Expressz Szállítási Vállalkozások Magyarországi Egyesületén keresztül igyekeznek érvényesíteni.
A koncentráltság iparági sajátosság, hiszen a sikeres működéshez erős nemzetközi légiflottára és fejlett infrastrukturális hálózatra van szükség – emelte ki a TNT Express Worldwide Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, Járosi Márton. A magyar piac évente 10-15 százalékkal nő, ám ez sem hazai jellegzetesség: az uniós piac ugyanilyen ütemben bővül. A hazai piac növekedésének fő hajtóereje a kereskedelem és az ipar fejlődése. Az expresszcégek – megbízóik üzleti aktivitásának megfelelően – a legnagyobb forgalmat nálunk is az év utolsó negyedévében bonyolítják le.
A holland tőzsdén jegyzett TNT Post Group (TPG) magyar érdekeltsége, a 350 embert foglalkoztató TNT Express Worldwide Hungary Kft. sikeresnek tartja 2003-as teljesítményét, hiszen a cég nettó árbevétele 6,92 milliárd forint volt, ez 23,8 százalékos növekedést jelent a megelőző évhez képest. Járosi Márton 2004-re is két számjegyű növekedést vár. Elmondta: míg a belföldi piacon korábban a TNT és a DHL évekig közel azonos részesedést ért el, s a 2003-as árbevételadatok alapján a száztíz haszongépjárművel és két repülőgéppel dolgozó TNT már visszaszerezte korábbi piacvezető helyét a DHL-től.
A német Deutsche Post World Net (DPWN) 2002 végén lett százszázalékos tulajdonosa a 170 ezer embert alkalmazó DHL Worldwide-nak, amely itthon a 2003-ban 6,23 milliárdos forgalmat elérő, 262 embert foglalkoztató DHL Magyarország Kft. néven van jelen. A DPWN integrációs programja keretében 2003-ban egyesítette a kezében lévő légi expressz-futárszolgáltatással foglalkozó DHL-t, a logisztikai Danzas céget és a csomagküldemények szállítmányozására szakosodott Euro Expresst, amelyek már közös márkanév, a DHL alatt tevékenykednek. Az egyesült vállalat 2003-ban 22 milliárd eurós árbevételt könyvelhetett el.
A világszerte 136 ezer dolgozót foglalkoztató, tavaly 24,7 milliárd dolláros forgalmat kimutató amerikai FedEx tizenöt éve van jelen hazánkban. A cég tavaly szeptemberben – a magyarországi kereslet bővülését látva – a gyorsabb kiszolgálás érdekében napi gyakoriságú járatot indított a magyar főváros és az európai logisztikai központ, Párizs között. A FedEx kizárólagos magyarországi képviselője 2003 közepe óta a Flying Cargo Hungary Kft. A száztíz fővel dolgozó, izraeli többségi tulajdonban lévő társaság havi 15 ezer küldeményt kezel.
A piac meghatározó multinacionális résztvevője az atlantai központú, 357 ezer munkatársat alkalmazó UPS is. A 2003-ban 33,5 milliárd dolláros árbevételű, naponta átlagosan 13,6 millió küldeményt kézbesítő cég itthon UPS Magyarország Kft. néven, 98 munkatárssal működik.
A négy nagy mellett több kisebb cég osztozik a tortán. Közülük alighanem az 1998-ban indult, 57 alkalmazottat foglalkoztató GLS General Kft. a legnagyobb, amely az amszterdami székhelyű, Európa 33 országában működő, 12 ezer fős GLS csoporthoz tartozik. A holding bevétele a 2004-ben zárult üzleti évben mintegy 1,2 milliárd euró volt.
Ilyen konkurensek mellett aligha csoda, hogy a Magyar Posta, bár már közel húsz éve jelen van a piacon az EMS (Express Mail Service) szolgáltatásával, mégis mindössze négy-öt százalékos részesedést mondhat magáénak. Reményeik szerint azonban ez hamarosan gyökeresen megváltozik, hiszen a társaság célként tűzte ki, hogy 2008-ra az expressz-szolgáltatások hazai piacán két számjegyűre növeli szeletét. Ennek jegyében az állami társaság tavaly új légi expressztermékkel is piacra lépett. A WorldExpress Business Class szolgáltatás a világ közel kétszáz országába szállítja a küldeményeket.
A fejlesztésre jó oka van a cégnek: 2004-ben lendületet vett a postai szolgáltatások liberalizációja, amely középtávon komoly bevételkiesést hoz majd az alaptevékenységeknél. Így egy éve megszűnt a Magyar Posta monopoljoga a száz gramm feletti küldemények szállítására, jövőre pedig már az ötven gramm feletti levelekre is elveszik a kiváltság. A piac teljes felszabadítására 2010-től kerül sor; addigra az életképességhez cégnek meg kell erősítenie kiegészítő szolgáltatásait.