Forrás: Origo

Vranik Roland: Soha nem szívtam kecskeszart

2005. február 22., kedd, 8:47

Vranik Roland első nagyjátékfilmje, a Fekete kefe elnyerte a 36. Magyar Filmszemle fődíját. A rendezőt többek között a magyar film helyzetéről, Árpa Attiláról, további terveiről és a krisnások érzékenységéről faggatták olvasóink.

Egyáltalán nem vagyok büszke

A Fekete kefé-t még nem láttam, ugye, ezért a filmért kapott különdíjat? Vidéken be fogják mutatni? Mondjuk, Egerben? (Odin)

– Nemcsak a különdíjat, hanem a fődíjat nyertük meg többek között. A legjobb operatőrit és a legjobb producerit is megnyertük, és biztos, hogy be fogják mutatni vidéken.

Érdekelne, hogy maga írja a forgatókönyveket is. (Odin)

– Van, amit magam írok, ezt például a Pohárnok Gergő operatőrrel írtuk.

Mielőtt rendező lettél, mivel foglalkoztál a filmezésen belül? (Tomika_)

– Általában mindig filmközelben dolgoztam, csináltam egy csomó reklámot, videoklipet, rövidfilmeket is, és Tarr Bélának voltam például az asszisztense a Werckmeister harmóniák című filmben.

Milyen felszereléssel dolgozik? (Odin)

– Egy stábbal, amelynek mindenféle felszerelése van.

Jó, de mégis, mondjuk én még csak egy Sony 3CCD kamerával tudok forgatni, meg puskamikrofonnal, de azért érdekelne, hogy milyen kamerát alkalmaznak. Ha elmondaná, kérem. (Odin)

– Mikor milyen kamerát alkalmazunk. Hát van, amikor 35-ös filmre dolgozunk, van, amikor 16-osra, és van, amikor hd-videotechnikára. Mindig attól függ, hogy mennyi pénzünk van, vagy éppen az ötlet mit kíván meg.

Mennyi a valóban megtörtént esemény, életből vett figura a Fekete kefé-ben? (zsirbufe55)

– A szereplők teljesen valósak, a filmnek az első 10 perce igaz történet, és onnantól fikció, amit mi találtunk ki Gergővel.

A krisnások még nem háborogtak a kigúnyolásukon? (jean_luc_picare)

– Nem gúnynak szántuk, de ilyen értelemben a film mindent súlytalanná tesz, és ezért tulajdonképpen bármi és bárki, amivel a fiúk találkoznak, megsértődhetne.

Tudod már, hogy legközelebb milyen filmet akarsz? (cool)

– Igen, tudom pontosan, mit, de azt nem tudom még elmondani, még nem lehet.

Úgy tudom, hogy Tarr Béla mellett dolgoztál. Azért csináltál fekete-fehér filmet, mert tőle ezt láttad? (zsirbufe55)

– Nem, azért volt fekete-fehér, mert azt gondoltuk, hogy a fekete-fehérnek sikerül egy picit stílusilag elemelni a valóságtól a filmet.

A producer is ön szokott lenni? Mert mint általában, a producerek szerzik be a felszerelést, a stábot, a színészeket, röviden a munka nagy része az övék. (Odin)

– Nem szoktam producer lenni, és valóban mindent, ami technikailag szükséges egy filmhez, a producerek és a gyártásvezető intézi.

 A szereplőkre írtad a karaktereket, vagy a karakterekhez kerestél szereplőket? (cool)

– Utóbbi.

A krisnás garázsban lévő sok Audi közül kipróbáltál néhányat, csak úgy szórakozásból, ha már ott voltak? (jean_luc_picare)

– Igen, és olyan szuper kocsi volt, hogy ilyet még nem is láttam. Nem szeretem az autókat, de egy olyat nagyon szeretnék.

Melyik művedre vagy a legbüszkébb? (Odin)

– Ha a Fekete kefé-t nem számítjuk, akkor a Dominator 2000 című rövidfilmemre, de alapvetően egyáltalán nem vagyok büszke egyik munkámra sem.Mi lesz a következő filmjének a címe? (hunnnygirl)

– Ezt nem tudom még, de azt hiszem, Az adás.

A Filmszemlének van nemzetközi presztízse?

Az idei szemlén volt olyan film, ami tetszett neked – a sajátodén kívül? (cool)

– A porcelánbaba Gárdos Pétertől nagyon.

Hogy véli, nemzetközi színtéren milyen presztizzsel bír a Filmszemle és az ott elért díjazás? (johhnywalking)

– Nem sokkal, nem túl nagy presztízzsel, de van, aki másképp gondolja.

Szerinted miért gondolják néhányan, hogy a Filmszemlének van nemzetközi presztízse? Még itthon sem lehet eladni a magyar filmet… (cool)

– A presztízs nem egyenesen arányos az eladással, nem mindig az dönt el egy filmet, hogy hogy lehet eladni, szerintem.

Mi a véleményed Árpa Attiláról? Mit gondoltál, amikor láttad, mekkora közönségsikere van a filmjének? (cool)

– Nagyon örültem neki, nagyon jót tesz a magyar filmnek, ha olyan filmek készülnek, amelyek közönségsikert aratnak.

Te hogy birkóztál volna meg egy Sorstalanság kaliberű történettel? (cool)

– Nagyon birkóztam volna, azt hiszem. Szerintem nagyon nagy kihívás és nehéz feladat a Kertész Imre könyvét megcsinálni, aki ezt bevállaja, azt soha nem kritizálnám.

Mi a véleményed Antal Nimród Kontroll-járól? Mit gondolsz, milyen karriert futhat be Nimród külföldön? (cool)

– Nagyon tehetséges film volt, és a Nimródnak biztos, hogy van jövője Amerikában, már amennyire a szakmában biztos lehet.

Májkrémes zsömle

Mit tart a legnehezebb dolognak a szakmájában, mi az, ami a legtöbb viszontagságot okozza? (johhnywalking)

– A forgatókönyv megírása, a helyszínek kiválasztása, a színészek kiválasztása, utána a jelenetek próbája, majd az abból következő tanulságok alapján a forgatókönyv módosítása. A forgatás nagyon jó, az kevésbé nehéz, majd a vágás labirintusa és a rengeteg interjú 🙂

Milyennek érzi a rendezők társadalmi megbecsültségét? Felismerik az utcán, egyáltalán foglalkozik önökkel a közvélemény annyit, mint a filmipar “látványosabb” szereplőivel? (johhnywalking)

– A mostani tapasztalat alapján is túl sokat foglalkoznak, elég nagy a respekt, legalább is nekem ennyi bőven elég.

Azt értem, hogy nem az dönt, hogy mennyire eladható, de valahogy nem látom egy adott filmbe fektetett milliók sorsát. Mi a célja annak, aki mondjuk filmet támogat vagy belefeccöl több milliót? Töredékét sem látja viszont, hiszen ugye miből… (cool)

– Két részre osztjuk a magyar filmgyártást, a legtöbb filmrendező az állam pénzén – amit a kulturális alapból kap – készít filmeket, és kezd kialakulni egy piacorientált irány, ami külső befektetőkkel dolgozik. Például a Magyar vándor 500 ezer nézője, ha megszorzod a mozijegyárakkal, akkor mindenképpen nyereséges vállalkozás. Akik a kuratóriumtól állami támogatást nyernek, azok szabadon dolgozhatnak, piaci nyomás nélkül – majdnem.

Hát mi dönt el akkor egy filmet? Nem a nézőknek csináljátok, hanem magatoknak meg a szakmának? Érdekes… (Akos)

– Nem, nem, nem, nem. Hogyha ötezer nézőnek nagyon tetszett a film, az lehet ugyanolyan értékes, mintha 500 ezer nézőnek tetszett volna. Még egyszer mondom, nem mindig számokban mérjük egy alkotás értékét.

Nekem az egész magyar filmszakma úgy tűnik, mint egy hatalmas pénzmosó szervezet, ahol az ismerősök néha megpuszilgatják egymást. Tisztelet persze annak az évi 2-3 kivételt képező filmnek, melyekre a készítőkön és az ismerősökön kívül is beül valaki. Van itt akármilyen jövő vagy továbblépés, vagy jó ez így minden érintettnek itthon? (Akos)

– Abban igazad van, hogy a szakma egy kicsit belterjes, de azt gondolom, hogy nagyon sok külsősnek is megadatik a lehetőség, hogy filmet készítsen. Egy ilyen kis országhoz képest, ha végiggondolod, 21 játékfilm készült tavaly, a 21 játékfilm annyi embert ölel fel, hogy szinte már kizárja a belterjességet, szerintem. 

Hova tart a magyar film? Az etyeki gyárral beindul a magyar szappanoperagyár és mindenki megy majd kaszálni, aki csak él és mozog? :))) (feketeleves71)

– Megy előre, nagyon sokan fognak kaszálni, sokan fognak veszteni, de nem csak a pénzről szól állandóan a filmgyártás.

Úgy gondolom, ha nem a pénzről szól a film, akkor nem szűnt volna meg a filmgyár, és a filmesek élnének, mint Marci Hevesen. Nem bántásból, de pénz nélkül sehol sem megy ez a dolog… (feketeleves71)

– Már az előbb is mondtam, hogy a pénzről is szól, de mi például a Pohárnok Gergővel azt a filmünket, ami megnyerte a fődíjat a szemlén, úgy csináltuk meg, hogy nem kértünk fizetést. Tehát ezt értem akkor, amikor azt mondom, hogy a film nem mindig a pénzről szól. Legalábbis egy rendezőnek biztosan nem. Képzelj el minket, amint Tatabányán negyven fokban a forgatás alatt minden reggel májkrémes zsömlét reggelizünk. Szerinted ez a pénzről szól?

Egy percem sincs magamra

Mivel telnek a napjaid a Filmszemle óta? Mennyiben lett más az életed a fődíj óta? (cool)

– Folyamatosan interjút adok, tévének, rádiónak, újságnak, [origo]-nak. Egy percem sincs magamra, és ezáltal nagyon más lett, mert ilyen még soha nem történt velem, de nagyon remélem, hogy nemsokára dolgozhatok a következő filmemen, és akkor ennek az őrületnek vége lesz, ami most tart.

Jut ideje a magánéletére? (hunnnygirl)

– Most egyáltalán nem, de nagyon szeretném, ha újra jutna időm.

Szívtál már kecskeszart? Tényleg bejön? (zsirbufe55)

– Soha nem szívtam kecskeszart, az egész fikció.

Mesélne a pályája elejéről? Mióta készül rendezőnek tudatosan? (johhnywalking)

– Szerintem gyerekkorom óta szerettem volna filmeket csinálni, és a pályám eleje a “90-es években kezdődik effektív filmezéssel, amikor is rengeteg produkcióban részt vettem barátaimmal és alkotótársaimmal, tehát onnan datálódik valahonnan a munkásságom.

Minek vagy kinek a hatására döntött úgy, hogy a filmszakmában helyezkedik el? (Odin)

– Saját mániám hatására, azt hiszem, de a papám hosszú évekig dolgozott a Mafilmben, és a nyári szüneteimet sokszor forgatásokon töltöttem. Valószínű, hogy ez is közrejátszott, és az is, hogy a mamám ész nélkül mozikba cipelt gyerekkoromban.

Hol forgatna a legszívesebben? (hunnnygirl)

– A következő filmemet nagyon szeretném Angliában Liverpoolban vagy Newcastle-ban, vagy pedig Bukarestben vagy Irkutszkban forgatni. Ebből valószínűleg a realitás Bukarest, vagy ha egyik sem, akkor Budapest.

Te mit csinálsz, amikor nem filmet rendezel? Valamelyik tévénél keresel pénzt és amikor sikerül összekaparnod a pénzt a filmedre, azon dolgozol? (zsirbufe55)

– Pontosan, de nem tévénél dolgozom, hanem reklámfilmeket készítek, meg mindenféle mozgóképet szinte.

Vannak gyerekei, vagy egyáltalán családja? (hunnnygirl)

– Csajom van, nincs gyerekem.

Hány éves vagy, ha szabad ilyet kérdezni? (hunnnygirl)

– 37.

Milyen távolba mutató terveid vannak? (cool)

– Egy tervem van, a következő filmem, ha szakmailag kérdezed.

Mi a véleménye Mickey Rourke-ról? (drunkard)

– Bírom Mickey Rourke-ot.

A külföldi nagy rendezők közül kinek a munkássága áll önhöz közel, illetve melyik korszakot tartja a filmművészet fénykorának? (johhnywalking)

– Fel tudok sorolni kb. 150-200 rendezőt a Lumiere fivérektől mostanáig, akik zseniális és nagyon jó filmeket csináltak. Tehát nincs kifejezett kedvencem, és azért a felsorolást most elhagynám inkább 🙂

Kivel dolgozna legszívesebben? Lehet már nem élőt is mondani… (cool)

– Paul Thomas Andersonnal, Tim Rothszal, Márkus Lászlóval, Pohárnok Gergővel, Bud Spencerrel, Bibi Anderssonnal, Liv Ullmann-nal és még sokan másokkal.

Ha kérhetnél valamit a filmeddel kapcsolatban, mi lenne az? Amúgy milyen karrirert fut be szerinted a díjas filmed? Ja, és mit gondolsz, Oscart kap a Sorstalanság? (cool)

– Hogy utazhassak vele fesztiválokra nagyon sokat. Fogalmam sincs, milyen karriert fog befutni, és azt sem tudom, hogy a Sorstalanság kap-e Oscart. Remélem, az Oscar mindenkinek jól jön.

Megkérdezhetem, ki a példaképed és miért? (Boldog)

– Nincs példaképem, de, mondjuk, Zinedine Zidane egy kicsit.

Nagyon szépen köszönöm a kérdéseket, jó volt veletek beszélni, szevasztok!

[origo]

Comments are closed.