Index, 2004. június 20., vasárnap 10:49
Az izraeli légitársaság gépeit harci repülőgépeken megszokott rakétavédelemmel látnák el, pedig a kioldott hőgránátok sokak szerint tűzet okozhatnak odalent.
A harci repülőgépeken megszokott rakétavédelemmel látják el már a jövő hónaptól az izraeli El Al légitársaság Londonba közlekedő utasszállító repülőgépeit, mert izraeli biztonsági szakértők a Heathrow repülőteret a magas kockázati kategóriába sorolják – írta a The Sunday Times, amely szerint – jóllehet fenntartásokkal – a British Airways is tanulmányozza hasonló védelmi rendszer felszerelésének lehetőségét.
A vezető vasárnapi brit lap szerint az izraelieket különösen aggasztja, hogy a Heathrow-ra érkező, vagy az onnan felszálló El Al-gépek ellen a feketepiacon könnyen beszerezhető, vállról indítható rakétával követhetnek el terrortámadást.
A Heathrow-t – a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőterét – és környékét tavaly februárban a brit hadsereg harckocsikkal megerősített egységei szállták meg több napra, miután a kormány olyan hírszerzési értesülést kapott, hogy az al-Kaida terrorhálózat éppen ilyen fegyverrel készül lelőni ott egy repülőgépet.
A The Sunday Times szerint az izraeli fejlesztésű, Flight Guard nevű rakétavédelmi berendezést már júliustól elkezdik felszerelni az El Al Londonba közlekedő gépeire. Az egyenként több mint 1 millió dollárba kerülő rendszer fő eleme hat radarérzékelő – kettő-kettő a gép orrán, törzsén és hátulján -, amelyek észlelik, ha rakéta közelít a repülőgéphez. Támadás esetén az automatika hőgránátokat bocsát ki, megtévesztendő a hajtómű hőjét követő rakéták érzékelőjét.
A lap szerint a British Airways is tanulmányozza az izraeli védelmi rendszert, bár a legnagyobb brit légitársaság szakértőinek erős fenntartásai vannak. Egy BA-forrás a The Sunday Timesnak azt mondta: kérdéseket vet fel egy ilyen rendszer alkalmazhatósága olyan, sűrűn körbeépített repülőterek légterében, mint a Heathrow.
Szakértők szerint fennáll a veszélye, hogy a rakétaelterelő hőgránátok tüzet okozhatnak lakott területeken, vagy – főleg éjszaka – pánikot kelthetnek, ha téves riasztás miatt a rendszer bekapcsol.
A lap által idézett izraeli fejlesztők szerint azonban a Flight Guardot úgy tervezték, hogy a töltetek 2-3 másodperc alatt kiégnek, és főleg infraenergiát bocsátanak ki, csekély látható fényhatással.
Az amerikai repülésügyi hatóságok mindazonáltal már közölték, hogy az Egyesült Államok légterében az izraeli rendszert tilos használni – írta a The Sunday Times. A brit lap megjegyzi, hogy az amerikai biztonsági szervek 2006-tól tervezik elkezdeni az utasszállító repülőgépek felszerelését rakétaelhárító rendszerekkel, de ezek nem elterelő hőgránátokkal működnének.