Döntéshozóknak
www.mfor.hu
Menedzsment Fórum – > E-business -> A hazai cégek is ráállnak az internetes telefóniára
A hazai cégek is ráállnak az internetes telefóniára
2005-06-06 10:31:00
Divatos lett mostanában az internetes telefonálás, gomba módra szaporodnak a szolgáltatók. A Menedzsment Fórum utánajárt, milyen üzleti megfontolás áll a technológia hátterében. Egyelőre ugyanis nagyobb a népszerűség, mint a haszon, amit hoz.
Internetes alapú hangátvitelt, azaz VoIP-t valószínűleg már mindenki használt, aki távolsági telefonbeszélgetést folytatott. Ezt a technológiát alkalmazzák ugyanis az olcsó alternatív telefonszolgáltatók, illetve még a „nagyok” is, azokon a szakaszokon, ahol alacsony a vonalak terheltsége.
Leáldozóban a hagyományos telefonálás
Az internetes telefonálás alapjaiban formálja át a telekommunikációs piacot. A hagyományos telefonszolgáltatókat több oldalról is szorongatják: az egyre olcsóbb mobilcégek és az alacsony tarifájú (úgynevezett alternatív) szolgáltatók mellett legújabban a VoIP-technológia is egyre nagyobb szeletet hasít ki a távközlési tortából. A piac elemzői szerint öt év alatt harmadával csökkenhet a vezetékes telefontársaságok hagyományos bevétele.
mfor.hu gyűjtés
Fontosabb dátumok:
1995: A világ első VoIP hívása két személyi számítógép között (Izrael)1999. június 22. „Tájékoztatás a közcélú internethálózat beszédcélú felhasználására vonatkozó szolgáltatási engedélykérelmek benyújtásához.”2004. január 1.Az Eht. életbe lépése, liberalizáció a helyhez kötött telefon piacon.2004. június 14. Brüsszel: vitaanyag a VoIP-ról.2004. június 29. AZ NHH tájékoztatója a VoIP szolgáltatásokról. Az EU-ban VoIP munkacsoport alakul, ennek 2004 októbere óta tagja Magyarország is.2005. február 11. Közösségi álláspont: a piac még nem elég kiforrott egy egységes szabályozói álláspont kialakításához.(Forrás: magyarorszag.hu)
A vezetékes szolgáltatók azonban itthon 2005-ben is több milliárd percnyi beszélgetést terveznek értékesíteni az év folyamán. Egyúttal igyekeznek elébe menni az igényeknek, hogy kifogják a szelet a konkurencia vitorlájából, és folyamatosan csökkentik áraikat. Igaz, hogy az egyéni és a vállalati ügyfelek között jelentősen növekszik a hívások száma, de egyelőre jóval nagyobb érdeklődés övezi a VoIP technológiát, mint amennyi profit realizálható belőle.
Az Analysys elnevezésű távközlési- és médiapiac-kutató cég legújabb elemzése szerint Nyugat-Európában öt év alatt akár harmadával csökkenhet a nagy telefontársaságok beszélgetések után számlázott bevétele. A csökkenés számszerűen mintegy 29 milliárd eurót tesz ki. Az internet alapú telefonálást nyújtó szolgáltatók 2008-ra Nyugat-Európában 6,4 milliárd eurós forgalmat fognak bonyolítani.
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) szerint 2004 végén 1 millió VoIP előfizető volt az Egyesült Államokban, s az ottani üzleti vállalkozások 12 százaléka használ jelenleg is VoIP-t. A várakozások szerint 2007-ben a cégeknek már a 43 százaléka él majd ezzel a technikával, 2009-re pedig már 2,1 millió háztartásban lesz jelen az USA-ban. Amerikai elemzők kétszámjegyű növekedést jósolnak a VoIP-szolgáltatások bevezető szakaszában.
mfor.hu gyűjtés
A Nemzeti Hírközlési Hatóság – 2004. június 29-i közleménye szerint – azt a döntést hozta, hogy – a műszaki paraméterek teljesítése esetén – az internet protokoll alapján nyújtott beszédcélú szolgáltatást, azaz a VoIP technológiát a hagyományos vezetékes telefonszolgáltatással egyenértékűnek ismeri el.
(Forrás: NHH közlemény)
Több százezer magyar előfizető pártolhat át
Szakértők úgy vélik: a magyar VoIP piac szintén sikeres, bár igen kiszámíthatatlan jövő előtt áll. Az NHH szerint a nemzetközi beszédforgalom 12-15 százaléka már jelenleg is IP-alapú hálózatokon bonyolódik, 2003-ban 23 százalékos, tavaly pedig 40 százalékos volt a forgalom növekedése.
A hatóság szerint ma még nem jósolható meg, mennyi időt vesz igénybe, amíg megtörténik az átállás a „Voice over IP”-re. Ez mindenekelőtt attól függ, hogy milyen tempóban terjed el a szélessávú internetelérés. (A szélessávú kapcsolat piaci térhódítását mi sem bizonyítja jobban, hogy a világ számos országában ezek száma már meghaladja a betárcsázós kapcsolatokét.)
mfor.hu gyűjtés
VoIP veszélyek
Mivel a beszélgetések a weben keresztül bonyolódnak, a hackerek manipulálni tudják azokat. A legsúlyosabb veszélyforrás, hogy a VOIP-alkalmazásnál a hívó kilétét lehetetlen ellenőrizni. Például feltüntethető egy bankfiók címe, és a csalók esetleg bizalmas adatokhoz, bankszámla-számokhoz, jelszavakhoz juthatnak. Megoldatlan probléma továbbá a segélyhívó számok ingyenes elérése is.
VoIP előnyök
Az IP telefonrendszer több távközlési szolgáltatóhoz – akár VoIP szolgáltatóhoz is – kapcsolódva a legkedvezőbb tarifa (Least Cost Routing) kiválasztása alapján képes irányítani kimenő hívásokat, így nagy mértékben csökkenthetőek a távközlési költségek.
A Deloitte & Touche vállalkozási tanácsadó cég felmérése szerint 2006-ra a világ kétezer legnagyobb konszernjének alkalmazottjai már a VoIP-rendszerrel fognak telefonálni. A magánháztartásokban ez az arány 2007-ig a jelenlegi 17 százalékról annak kétszeresére növekszik.
A magyar lakosságnak mintegy 10 százaléka rendelkezik korlátlan széles sávú kapcsolattal (ADSL, kábeltévé), tehát ennyien tudják az alkalmazást eredményesen, ingyenesen kihasználni. Nagy lökést adhat azonban a piacnak, ha az államigazgatás is elindul az IP telefónia irányában. A kezdeti lépések már megtörténtek: a KSH-ban, az MTA-nál és az Informatikai és Hírközlési Minisztériumnál már IP alapú a telefonforgalom.
Az 50 millió dollár értékűre becsült teljes magyar telefóniapiacnak – beleértve a vonalas és mobil megoldásokat is – még csak közel 5 százalékát teszik ki az IP-telefon-megoldások. Egyre több cég lép a piacra azonban internet alapú telefonszolgáltatással, amelyek akár több százezer előfizetőt is elcsábíthatnak a hagyományos szolgáltatóktól. A magyar piacon a Cisco technológiája a legelterjedtebb, amely tavaly a piac 60-80 százalékát uralta.
Egyelőre a hibrid megoldások hódítanak
A VoIP forradalmi változásokat hozhat a magyar üzleti szektorban is: a várakozások szerint a nagyvállalatok kétharmada a következő öt évben teljesen vagy nagyrészt interneten alapuló telefonos rendszerre fog átállni. Az IP-technológia itthon eddig leginkább a működési költségek csökkentésében érdekelt vállalati ügyfelek között terjedt el.
mfor.hu gyűjtés
magyar VoIP szolgáltatók (többek között):
Cisco Systems Magyarország Inc.
Euroweb Internet Szolgáltató Rt.
LNX Rt.
Pantel Kft.
Siemens Rt.
Synergon Informatika Rt.
T-Online
TvNetWork Rt.
UPC Magyarország Kft.
A legtöbb cég azonban hibrid megoldást választ: a belső kommunikációt VoIP-n, a külső forgalmat viszont hagyományos vezetékesen keresztül bonyolítja. A nemzetközi és a fix-mobil telefonszámlákban azonban így is jelentős, 20-40 százalékos megtakarítás érhető el mind a kis-, mind pedig a nagyvállalatoknál.
Piackutatók arra számítanak, hogy a jövőben a magán telefonbeszélgetések 80 százalékát teljes egészében az interneten keresztül bonyolítják majd le, a fennmaradó 20 százalék pedig a világhálóról jut majd el a hagyományos telefonkészülékekhez. A Jupiter Research előrejelzése szerint az USA-beli szélessávú internet-hozzáféréssel rendelkező háztartások 17 százaléka már pár éven belül alkalmazni fogja az internetes telefonálást. Napjainkban ez az arány még csak 1 százalék.
mfor.hu gyűjtés
magyar VoIP ügyfelek (többek között):
CIB Bank Rt.
Démász Rt.
Generali Providencia Rt.
Gundel Étterem
MÁV Rt.
Mol Rt.
MTI
OTP Bank Rt.
Pepsi-Cola
Raffeisen Bank Rt.
Siemens Rt.
T-Online
és számos felsőktatási intézmény
Fehér Ede, a Nemzeti Információs Infrastruktúra Fejlesztési Program (NIIFP) VoIP projektjének vezetője az mfor.hu-nak elmondta: az internetes telefónia rohamos terjedésének hátterében az áll, hogy egyre nagyobb igény van a különböző kommunikációs formák integrálására. A vevők elvárják, hogy az üzleti partnerek egységesen elérhetőek legyenek adat-, hang- és képüzenet szempontjából.
Az internet- és a kábelszolgáltatók is erre törekednek, csak míg előbbi az adat-, utóbbi a hangtovábbítás felől közelít. Ennek a tendenciának csak egy középső lépcsőfoka a VoIP. A hosszú távú várakozások szerint nem is olyan sokára már a háztartásokban is hétköznapi megoldásnak számít a videotelefon (ehhez azonban már optikai szálas kapcsolat szükséges). A hagyományos szolgáltatók azonban nem tesznek túl sokat ezek népszerűsítéséért, hiszen így saját jelenlegi szolgáltatásaiknak jelentenének konkurenciát.
Körte Ildikó
A cikkek a következő címen érheti el a Menedzsment Fórumon:
http://www.mfor.hu/cikkek/cikkek.php?article=19690
Menedzsment Fórum Š 2004.