Forrás: kultura.hu

Újfajta hangsúlyokkal indul a 26. tavaszi fesztivál: például először mutatkozik be határon túli magyar város. A Reneszánsz Év és a Puccini évforduló egyaránt meghatározza a műsorkínálatot, és világsztárok sora várható idén is Budapesten.

Okos, áttekinthető, európai műsorfüzettel állt ki a Budapesti Tavaszi Fesztivál csapata – és a már megszokott, nehezen felülmúlható műsorral. Március második fele a művészetek ünnepe lesz újra a fővárosban, ha csak a programban egészoldalas fotót kapott sztárok (Kent Nagano, Sir John Eliot Gardiner, Maxim Vengerov, Miklósa Erika, a Limón Táncegyüttes) listáját nézzük, tudhatjuk, nehéz lesz a választás a márciusi estéken. Könnyítené némiképp a helyzetet, ha nem csak két hétig tartana a fesztivál – ez Zimányi Zsófia fesztiváligazgató elmondása szerint elsősorban elhatározás kérdése. Azt is hozzáteszi: súlyos összegeket kellene ahhoz rendelni, hogy a jelenlegi programot ne besűrítve, hanem egy hosszabb időperiódusban bocsássák a közönség elé. Mondott egy konkrét példát is: ha egy héttel meghosszabbítanák a fesztivált, az egyharmadával megnövelné az összes költséget, miközben a kínálat nem változna. Maradnak tehát azok az esték, amikor nehéz lesz eldönteni, melyik ujjunkba harapjunk.

Hozzávetőleg 1,4 milliárd forintból gazdálkodhat a 2008. március 14-30-ig tartó tavaszi fesztivál, melyre 50 ezer jegyet értékesítenek a nyáron véglegesített műsorra. A legolcsóbb belépő 0, a legdrágább 22500 forintba kerül. Eddig a jegyek egyharmada talált gazdára, ez tavaly is pontosan így történt, és sokat várnak a karácsonyi időszaktól is.

Az esélyegyenlőség jegyében fogyatékkal élő művészek külön sorozatban lépnek fel: a Baltazár Színház, Érdi Tamás, a Blind Boys of Alabama, valamint a kerekes székkel táncoló Gördülő Csoport, mely a Bozsik Yvette Társulattal készül koprodukcióra. Kolozsvár művészei a Vendégünk egy város sorozatban mutatkozhatnak be a fesztiválon. Az utolsó három napon újra megrendezik a Fringe Fesztivált, mellyel kapcsolatban minden korábbinál több jelentkező érdeklődik.

ÍZELÍTŐÜL

A 150 éve született olasz komponista, Giacomo Puccini műveiből összeállított áriaesttel vendégszerepel – Budapesten először – a világhírű tenorista, Roberto Alagna. A MÁV Szimfonikusok kísérik, s Eugen Kohn vezényel, aki a Zsidó Nyári Fesztiválon többször sikerrel dirigálta az együttest. Oláh Gusztáv műemléki értékű díszleteiben, a Magyar Állami Operaházban megszólal a Bohémélet, a debreceni operaegyüttes a Manon Lescaut-t hozza Budapestre, és félig szcenírozva bemutatják a Művészetek Palotájában az Edgar című, ritkán hallható Puccini-operát. Pfitzner alkotása, a Palestrina is a reneszánsz világát idézi, Peskó Zoltán vezényli a Kovalik Balázs szcenírozásában pódiumra kerülő alkotást. Az olasz Micrologus „Reneszánsz zene a nápolyi királyi udvarban, az Aragóniaiak idején” címmel kínál koncertet.

A világsztárok jövő tavasszal is „egymásnak adják a kilincset”: ahogy ígérték, március 27-én megtartják Maxim Vengerov 2007-ben elmaradt koncertjét, jönnek az Angol Barokk Szólisták és a Monteverdi Kórus, az alapító John Eliot Gardiner vezényletével. A március 14-én kezdődő fesztivál nyitókoncertjét a Bajor Állami Zenekar adja Kent Nagano vezényletével, fellép Anne Sofie von Otter, valamint a Musicians du Louvre-Grenoble, ugyancsak az alapító karmesterrel, Marc Minkowskival.

Tíz év elteltével ismét vendégszerepel a José Limón Táncegyüttes, a fesztiválra időzítette bemutatóját, Macbeth-premierjét a Katona József Színház, a Budapesti Operettszínház pedig a napokban elhunyt Szabó Magda Abigéljéből készült musical ősbemutatóját. mti

Szerző:

Koren Zsolt

Comments are closed.