Forrás: Mozinet

A második világháború emlékezete

Időtartam: 2005. november 18-december 30.

Tudod, mi a háború? Persze; borzalmak, szörnyűségek, kegyetlenségek. Nem, így túl egyszerű. A háború elképzelhetetlen. Ha nem voltál tanúja, nem tudhatod, mit jelent. Ha nem élted át, nem érezheted az iszonyatát.

Tanúi, túlélői egyre fogyatkoznak, a mozgóképek azonban mementóként mutatják, mit jelent valójában a háború.

Frank Capra nevéről sokaknak népszerű vígjátékok jutnak észbe. Az amerikai rendező pályájának azonban van egy másik oldala. Capra végigfilmezte a háborút, híres dokumentumfilmsorozata, a Tudd meg végre, mi történt! (Why We Fight, USA, 1942-44) a háború előzményeit, menetét és befejeződését követi nyomon.

Nem sokkal Pearl Harbor után a hadsereg filmrészlege elkezdte a Tudd meg végre mi történt című sorozat gyártását, amelyek egyes kiadásai mindig elérték a játékfilmek hosszúságát. Az első három szám a háború történeti előzményeivel és Amerika hadbalépését megelőző hadieseményekkel foglalkozott: A háború előjátéka, A nácik támadnak, Európa lángokban. A következő három a szövetségesek küzdelmét mutatta be: Angliai háború, Az oroszországi háború, Kínai háború. A hetedik kiadás, A háború eléri Amerikát, az amerikai politika és az amerikai közvélemény fejlődését mutatta be az elszigetelődés politikájától a háborúba való belépésig. A Tudd meg végre mi történt nem vett igénybe megrendezett jeleneteket, hanem csupa eredeti, hiteles anyagot adott, amelyet a legkülönböző hozzáférhető forrásokból szereztek be, így többek között zsákmányolt heti híradókból.

A rendelkezésre álló anyagból összeállított sorozatokat az aktuális anyaghoz kapcsolták, publicisztikai szempontok szerint alakították.

A programban helyet kaptak többek között a brit Humphrey Jennings „tömeggyilkosság-rekonstrukciói,” amelyek egyszerre kérdőjelezik meg és gazdagítják a dokumentumfilm műfaját: a Hitchcock által összeállított, náci koncentrációs táborokat bemutató sokkoló felvételek, a nürnbergi per különféle perspektívából készített feldolgozásai, melyek a szövetségesek fokozatos elhidegülését dokumentálják, illetve a háború utáni Németország brit és szovjet megszállási zónáját elválasztó határ mentén a „megfelelő” és „nem megfelelő” menekülteket szortírozó határőröket bemutató, nyerseségében a maga nemében páratlan alkotás. Joris Ivens, a híres holland kommunista művész a nácizmus feletti győzelemtől ihletve a háború utáni megújulás reményeit vetítette a kelet-európai népi demokráciákra, kerülve a szembenézést a valósággal: szakadék tátong a hirdetett elvek és a gyakorlat között. A nyugat-német új hullám klasszikusai, Alexander Kluge és Peter Schamoni filmjeikben a velünk élő múlt nyomaira koncentrálnak, Melanie Spitta munkája pedig a filmes médiumot használja a sokáig elhallgatott közösségi trauma, a romák világháborús üldöztetésének kibeszélésére. Amíg Spitta számára a személyes emlékezések az egyre növekvő történeti távolság áthidalására szolgálnak, a japán film fenegyereke Shohei Imamura a magán- és köztörténelmet vetíti egymásra, egy madám történeteit az amerikai megszállást ábrázoló mozgókép felvételekkel szembeállítva. Claude Chabrol és Hartmut Bitomsky mesterművei a filmművészet filozofikus potenciálját példázzák, nemcsak a háború elbeszélésének módozataira, hanem a vizuális médium erejére is reflektálva. A varsói gettófelkelés túlélőjének visszaemlékezései, a fronttól távoli területek Forgács Péter filmjében feltűnő látszólag „békés” életének dokumentumai, vagy Harun Farocki légifelvétel-meditációi pedig azt illusztrálják, milyen változatos módon viszonyulnak a múlthoz azok, aki maguk is átélték az eseményeket, és azok, akik tárgyi töredékeiből igyekeznek egy kort rekonstruálni.

A II. világháború 60. évfordulójára készült emlékezés decemberben olyan kortárs dokumentumfilmekkel, illetve a háború alatt készült propaganda- és játékfilmek bemutatásával folytatódik, melyek eddig nem kerültek Magyarországon bemutatásra.

Program:

November 18., 18.30

A háború előjátéka (Prelude to War), amerikai, 1943, r: Frank Capra, Anatole Litvak

A hét epizódból álló sorozat első darabját 1943-ban Oscar-díjjal tüntették ki. A film végigköveti a második világháborút megelőző eseményeket.

A nácik támadnak (The Nazis Strike), amerikai, 1943, r: Frank Capra, Anatole Litvak

Frank Capra a nácik propagandafegyverét felhasználva készítőik ellen fordítja, oly módon, hogy a filmhíradóikat új kísérőszöveggel és zenével látja el, hogy ezáltal leplezze le a náci horrort a maga valóságában.

November 19., 18.30

Európa lángokban (Divide and Conquer), amerikai, 1943, r: Frank Capra, Anatole Litvak

Frank Capra a korabeli dokumentumok közül Leni Riefenstahl Az akarat diadala című propagandamunkáját is felhasználja ebben az epizódban. Az eseményeket Franciaország megszállásáig követi.

Angliai háború (The Battle of Britain), amerikai, 1943, r: Frank Capra, Anthony Veiller

Az epizód bemutatja Nagy-Britannia lakóinak bátor kiállását a német légitámadásokkal szemben, küzdelmüket, hogy fenntartsák a légtér ellenőrzését a brit szigetek felett, s megerősítsék önmagukban a hitet, hogy az invázió elhárítható.

November 22., 19.00

Oroszországi háború (The Battle of Russia), amerikai, 1943, r: Frank Capra, Anatole Litvak

Látjuk Oroszország hősi ellenállását a régmúltban, s az egykori erények életre hívását a mostani invázióval szemben. Megtudunk valamit az orosz állhatatosságról, szívósságról, győzelemre hivatottságról – még egy legyőzhetetlennek látszó erővel szemben is, minden idők talán legvéresebb háborús küzdelmében.

November 26., 18.30

Tüzek keletkeztek (Fires Were Started), 1943, angol, r: Humphry Jennings

Egy tűzoltóegység ember felletti munkája a német légitámadást követően.

Az újoncok (The New Lot), angol, 1943, r: Carol Reed

Különböző társadalmi hátterű civilek, akik vonakodva vállalják a besorozást a brit seregbe, a II. világháború idején.

November 27., 20.30

Anglia hangjai (Listen to Britain), 1941, angol dokumentumfilm, r: Humphry Jennings

Rövid riportok, melyek a megnyilatkozások sokféleségén keresztül adtak keresztmetszetet az angol nép háború alatti életéről.

48 óra (Went the Day Well?), angol, 1942, r: Alberto Cavalcanti

Alberto Cavalcanti szorongató hitelességgel és Graham Greene írói közreműködésével jeleníti meg a szigetország háború alatti rettegését a német inváziótól. Egy tengerparti angol kisvárost angol egyenruhás német különítmény foglal el, hogy 48 óra alatt előkészítsék övéik partraszállását. A túszul ejtett lakosság minden módon védekezni próbál…

November 28., 16.30

Mrs. Miniver (Mrs. Miniver), amerikai, 1942, r: William Wyler

Mrs. Miniver és családja a középosztálybeliek boldog és kiegyensúlyozott életét éli a második világháború előtti Angliában. A hadiállapot bejelentése azonban felforgatja valamennyiük békés mindennapjait.

November 29., 16.30

Este hatkor háború után (V seszt csaszov vecsera poszle vojni), szovjet, 1944, r: Ivan Pirjev

Kis csomag érkezik a fronton küzdő szovjet tüzérségi csapathoz, amely éppen most vert vissza egy náci támadást. A hős hadnagy és barátja bonthatja ki a csomagot, melyből egy moszkvai óvoda ajándékai kerülnek elő. Köztük egy fénykép a gyerekekről és csinos óvónőjükről. Egy levél lapul a csomagban: ebben az óvodások meghívják a csomag kibontóját, hogy ha szabadságra engedik, látogasson el hozzájuk. A két fiatal tiszt eleget tesz a meghívásnak.

November 29., 18.30

Kínai háború (The Battle of China), amerikai, 1944, r: Frank Capra, Anatole Litvak

Rövid történelmi áttekintés során megértjük, Japán miért akarta meghódítani, és miért volt biztos a sikerben. A kínaiak azonban minden erőforrásukat összpontosították, hogy ellenálljanak az agressziónak.

November 30., 16.30

Kegyetlen tenger (The Cruel Sea), angol, 1953, r: Charles Frend

A rendező a háborús dokumentumfilmek legjobb vonásait mentette át azzal, hogy a dokumentarizmust nem az eseményekre, hanem az emberekre koncentrálta. A hadihajó háborús hétköznapjait bemutató képsorok leszámolnak az angol tengerészmítosz minden hamis legendájával, ugyanakkor emléket állítanak a háborúban szokatlan feladatokra kényszerülő civil kisembernek.

November 30., 18.30

A háború eléri Amerikát (War Comes to America), amerikai, 1945, r: Frank Capra, Anatole Litvak

Az utolsó epizód összegzi azokat a történelmi és ideológiai információkat, melyeket a korábbi részek nagyobb részletességgel tárgyaltak. A film foglalkozik Amerika történelmével, s azzal, hogy miért volt szükségszerű hadbalépése a szövetségesek oldalán.

December 1., 16.30

A náci főbűnösök pere Nürnbergben (At the of the main Nazi Criminals in Nuremberg), szovjet, 1946, r: Roman Karmen

Roman Karmen, a híres rendező és operatőr felvételei a tárgyalóteremből. A rövidfilm helyszíni felvételekkel mutatja a nürnbergi pert, a náci főbűnösöket és a szövetséges hatalmak által delegált bírákat. A perről szóló terjedelmes eredeti felvételek töredékeit számos a nácizmus bűneit elítélő filmben, pl. A népek pere című dokumentumfilmben is felhasználták, de bevágták olyan propagandafilmekbe is, amelyek manipulatív módon igyekeztek párhuzamot vonni a jelen és múlt között, mint például a Nürnberg 40 év múltán című film.

Nürnberg (Nuremberg), amerikai, 1946, r: Pare Lorentz, f: Budd Schulberg, 78 perc

A film azokból az eredeti dokumentum-felvételekből van összeállítva, melyeket felhasználtak a náci háborús bűnösök elleni 1946-os nürnbergi perben. A felvételek sokkoló hatásától félve az Egyesült Államok kormánya évtizedekig zárolta a dobozokat.

December 1., 18.30

Kőbe vésett brutalitás. A tegnap örökkévalósága (Brutalität in Stein. Die Ewigkeit von Gestern), német, 1960, r: Alexander Kluge, Peter Schamoni

A film Leni Riefenstahl Az akarat diadala című filmjének forgatási helyszínére, Nürnbergbe tér vissza, 25 évvel a hírhedt nemzetiszocialista pártnap után. A pártnap helyszínének és egy gigantikus, római stílusú kongresszusi csarnok terveinek képeivel a film a náci rendszer elemzését nyújtja, az építészeten keresztül.

Vendég: Peter Schamoni rendező

A világ képei és a háború lenyomata (Bilder der Welt und Inschrift des Krieges), német, 1988, r: Harun Farocki

1944 áprilisában amerikai bombázók átrepülvén Auschwitz felett felvételeket készítettek a haláltáborról, ám a figyelmetlenül kezelt fotók az 1970-es évek végéig a CIA aktáiban elfektetve maradtak. A film nem válaszokat ad, hanem kérdéseket tesz fel a háború és a képek viszonyáról.

December 1., 20.30

A Goebbels-kísérlet (Das Goebbels Experiment), német, 2005, r.: Lutz Hachmeister

Joseph Goebbels (1897-1945) Hitler propaganda minisztereként a nácizmus „marketing”-ese volt. Megrögzött manipulátor és hazudozó, a propaganda géniusza – mindkét állítás közszájon forog. A film egy politikus portréja, egy „média-politikusé”, aki folyamatosan kamerára szabta az életét mint nemzetiszocialista, egészen feleségével és gyerekeivel elkövetett kollektív öngyilkosságáig.

A film képileg a náci párt 1937 és 1945 között készített propaganda és más filmfelvételeiből, Goebbels családi felvételeiből, szöveg szinten pedig Goebbels különös gonddal válogatott naplóbejegyzéseiből építkezik.

December 2., 16.30

Védtelen ártatlanság (Nevinost bez za

Comments are closed.