Forrás: Magyar Hírlap

Dan Reisinger felmenőinek több nemzedéke épületdíszítő mesterember volt

A Dan Reisinger munkáit bemutató vándortárlat Budapesten látható először fotó: Hegedűs MártaDan Reisinger felmenőinek több nemzedéke épületdíszítő mesterember volt az Osztrák-Magyar Monarchiában, majd a Jugoszláviához csatolt Vajdaságban. Hetven évvel ezelőtt a Tisza menti Ó-Kanizsán született, és máig magyar származásúnak vallja magát, noha édesapja magyar munkatáborban tűnt el, őt pedig szerbek bújtatták a deportálás elől. Miután családtagjai többségét elvesztette a holokausztban, édesanyjával 1949-ben Izraelbe emigrált.

Az ötvenes évek első felében a jeruzsálemi művészeti akadémián festészetet, szobrászatot és plakáttervezést egyaránt tanult, majd Belgiumba és Angliába ment. Néhány esztendős izraeli intermezzo után, a hatvanas évek derekán Londonban színpadi és faliszőnyeg-tervezést tanult, murális munkákat is készített.

Ő tervezte az El Al izraeli légitársaság komplett arculatát: a kék-fehér nemzeti színekben tartott tömör latin blokkbetűk és a dekoratív héber írásjelek kombinációjától az egyenruháig. Mostani budapesti életmű-kiállításán egész falat tölt be a repülős célállomások népszerűsítése, tucatnyi élénk színű plakáton. Zöld leveles szárrá és piros tulipánná hosszabbítja Amszterdam ürügyén, Koppenhágát a kis sellő képviseli pinkben, Londont egy brit gárdista medveszőr kucsmás figurája, Párizst az Eiffel-torony elegáns sziluettje, Isztambult egy karcsú török minaret, Rómát babérkoszorús antik szoborprofil. A városok mellett egyes távoli államokat vagy földrészeket is jelekké tömörített: Afrikát kecses zsiráf testesíti meg, Kanadát a jellegzetes, állszíjas kalap, míg az Egyesült Államok csillagos-sávos lobogóját felhőkarcolók tömbjévé stilizálja. A Bauhaus szigorúságától a japán kalligráfiák lendületességéig húzódik a skála további emblémáin, például a korábban nálunk is járt, híres Batsheva táncegyüttest tusba mártott ecsetnyomokkal írta át mozdulatból hieroglifába.

Külön mezőt szenteltek a retrospektív tárlaton öröknaptárának is, amelyet a nyolcvanas évek közepén tervezett a New York-i Museum of Modern Art számára. A mértanian elvont, univerzális formanyelv itt Vasarely folklórjának vibráló op-artjával is találkozik.

Plakátjain a kultúra vagy a turizmus mellett a politikum is fontos szerepet játszik. A sarló és kalapács szovjet jelképét az angol Go szóvá írja át vörös alapon sárgával. 1986-ban “Chernobyl” nevével és az erőmű eldűlő blokkjának emblémájával tiltakozott az atomkatasztrófa világméretű következményei ellen, míg a kilencvenes évek elején a horogkeresztté repedező ötágú vörös csillag és az Again? (újra?) kérdőszó figyelmeztet a jobb- vagy baloldali szélsőséges ideológiák újbóli feltámadásának veszélyeire.

Dan Reisinger két évvel ezelőtt egy hónapot töltött a hajdúböszörményi művésztelepen. Vándortárlatán kétszáz művet láthatunk, ez az első állomása, Budapest után külföldön folytatja útját.

Wagner István

Comments are closed.