Forrás: Magyar Hírlap

Mozizó

Harminchatezer illegális, az olasz határ felé igyekvő menekültet fogott el a szlovén rendőrség 2000-ben. Albánok és afgánok, kurdok és kínaiak, pakisztániak, macedónok, Afrika és a Szovjetunió utódállamainak lakói indultak kockázatos útjukra kontinensünk gazdagabb országai felé. Ha csak minden negyedik menekültet fülelik le a határon vagy még az autópályán, az azt jelenti, hogy körülbelül százötvenezren próbáltak Szlovénián keresztül Európába jutni abban az évben. Naponta négyszázan.

A hazai mozikba eljutó legújabb délszláv film, a Zöldhatár a Balkán embercsempészeinek birodalmába kalauzol. Kiderül, hogy egy személyautó csomagtartójában elfér egy komplett afrikai család vagy akár hat-nyolc kínai. Fejenként ezer euró a Szlovénián átívelő fuvar, a horvátok elkérik ennek a dupláját is. Ha az illegális bevándorlók enni is akarnak, ötven eurót perkálnak le egyetlen pizzáért, ha a kimerültségtől legyengült szervezetük megbetegszik, ugyanennyiért kapnak antibiotikumot. A szebb fiatal lányok szolgáltatásaikért cserébe kaphatnak ételt és gyógyszert – a csempészek szerint nekik már úgyis mindegy, többségük, ha eljut is élve Európába, prostituáltként vagy a szervkereskedők kezére kerülve „pótalkatrészként” végzi.

Damjan Kozole dokumentum jellegű filmjében az a legmegdöbbentőbb, hogy nem a jobb élet reményében válogatott megpróbáltatásokat elszenvedő szerencsétlenek, hanem két embercsempész főszereplésével járja körül a témát – közben nem nyilvánít véleményt, pusztán bemutatja az útlevéllel rendelkezők számára szinte elképzelhetetlen valóságot.

Az egykor nemzeti hősként ünnepelt volt motorversenyző bajnok Ludvik megözvegyülten, súlyos betegen vezeti emberekkel megpakolt ócska furgonját, vedeli a sört és szívja láncban a dohányt. Társa, a zöldfülű Rudi megszeppenve kuporog az anyósülésen, lelkiismereti kérdéseken rágódik, de a film végére félszegsége és erkölcsi kétségei szertefoszlanak, mestere nyomdokaiba lépve hidegvérrel hajtja Trieszt felé a menekülők toprongyos csapatait.

A Zöldhatár alkotói a rutinos öreg róka és a kallódó kamasz munkáját és magánéletét egyaránt a hüledező néző elé tárják. Előbbi kegyetlenségével és durvaságával, utóbbi sörszagú sorstalanságával sokkol.

Bánky Bea

Comments are closed.