Forrás: Világgazdaság

Telebit

Többféle megoldás jöhet szóba 2008-tól

Elektronikus díjszedés

[2005-05-26]

Magyarországon a tervek szerint 2008. január 1-jétől vezetik be – első menetben a teherautók számára – a használattal arányos elektronikus elven működő elektronikus díjszedési rendszert a sztrádákon. Az azonban még nem dőlt el, hogy milyen rendszert alkalmaznak – tudtuk meg az Állami Autópálya-kezelő (ÁAK) Rt. díjstratégiai irodavezetőjétől. Siposs Árpád a világon eddig működő megoldásokról szólva elmondta, hogy az elmúlt húsz évben az elektronikus díjszedés első generációs megoldásai a hagyományos, használattal arányos (kapus) díjszedést működtető országokban fokozatosan terjedtek el.

Az elektronikus sávok leggyakrabban a meglévő manuális vagy díjszedőt már esetleg nem is igénylő (mágnes- vagy csipkártyás) létesítmények, sávi megoldások mellett épültek ki. Szerves fejlődés volt ez, a különböző megoldásokat általában többletterületet nem igénylő, kapacitást vagy költséghatékonyságot növelő szempontok alapján, fokozatosan vezették be, majd egységesítették. Ezekben az országokban (Anglia, Portugália, Spanyolország, Franciaország, Belgium, Hollandia, Dánia, Svédország, Olaszország, Szlovénia, Görögország, Törökország, USA, Japán) a díjfizető helyeken a lassúbb áthaladást biztosító manuális fizetés mellett egy önként választható (sorompóval vagy anélkül működő) gyorsabb áthaladást jelentő alternatívává vált az elektronikus fizetés.

Az elmúlt nyolc évben új színeket jelentettek a palettán azok a megoldások, amelyekben a közvetlen díjszedéssel korábban még nem rendelkező (ingyenes vagy matricás hálózatú) országokban egy kizárólagosan elektronikus környezetben lehetséges díjszedéssel működő rendszert alakítottak ki – mondta Siposs Árpád. Ez már nem igényelte a járművek díjszedő létesítményi sávokba történő szétválasztását, hanem lassítás nélküli, úgynevezett “többsávos, szabad áramlású” megoldást biztosított. Ez a rendszer nagyon hasonlít a matricás megoldáshoz, hiszen a díjköteles szakaszra szabadon, sorompó nélkül fel lehet hajtani. Éppen ezért eleinte csak az igen csekély nemzetközi forgalommal bíró, szinte szigetként elhelyezkedő országokban (Kanada, Ausztrália, Izrael) terjedt el. Az elmúlt pár évben azonban Svájcban, Ausztriában és Németországban technológiai és szervezési áttörést jelentett az elektronikus díjszedés tehergépjárművekre való nemzeti méretű bevezetése. A szükséges források biztosítása érdekében további országok (Anglia, Belgium, Hollandia, Dánia, Svédország, Csehország, Szlovákia) is hasonló intézkedéseket terveznek.

Az említett országok – Németország kivételével – az úgynevezett “kijelölten rövid távú kommunikációra” (angol rövidítéssel DSRC) épülő, mikrohullámon működő technológiát használják. Ezzel közel negyven országban szednek díjat bizonyos, vagy minden jármű-kategóriától. A DSRC beltéri egységgel (OBU) ellátott járművek száma Európában már az idén túllépheti a 12 milliót. Ezen rendszer előnye a járművekben elhelyezett OBU olcsósága, de a közútkezelő számára komoly kiadást jelent az út menti berendezések telepítése és működtetése. A hagyományos kapus rendszerhez hasonlóan működési elvét tekintve lehet zárt (a fel- és lehajtóágakon) vagy nyílt (a főpályán) rendszerű. Az út mentén vagy a pálya felett rögzített rövid hatósugarú antennák és az elhaladó járművek fedélzeti egységei segítségével történik a díjak kiegyenlítése, és lézeres, illetve kamerás fix vagy mobil csoportos a díjkategóriák ellenőrzése, illetve a nem fizetők kiszűrése.

A Svájcban és Németországban bevezetett rendszer fejlettebb technológiát alkalmaz. A díjak megállapítása a járművek mozgásának műholdas (GPS vagy GNSS) és elektronikus menetíró készülékkel való követésén alapul, a díjak megfizetése pedig mobiltelefon-hálózaton keresztül (GSM vagy GPRS) küldött információkkal. Ezen rendszernél a gépjárművekben elhelyezett intelligens OBU jelenleg drága, és bonyolult a beszerelése. Szakértők szerint hosszú távon biztosan előnyös lesz a kisebb út menti infrastruktúra-igény és a jövőben egyre szélesebb körben fejlődő, értéknövelő szolgáltatások (valós idejű flottainformáció, navigáció, közlekedési információ lekérdezése, baleseti riasztás, egyebek) lehetősége. A GPS/GSM rendszer alkalmazása esetén is szükséges a fix, illetve a mobil csoportos ellenőrzés is.

Comments are closed.